A kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola diákjainak, tanárainak mindennapjai...
"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)
2008. október 31., péntek
2008. október 28., kedd
2008. október 25., szombat
MŰVÉSZTELEP
Szeretettel meghívjuk a kishegyesi Dévics Imre Művésztelep kiállítás megnyitójára, amelyet 2008. október 30-án (csütörtökön) tartunk 10.00 órakor a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola kiállítás csarnokában.
2008. október 22., szerda
RAGASZTÓZÓ GYEREKEK
A kishegyesi helyzet is gyors és
hatékony intézkedéseket kíván – A fiatalok körében egyre gyakrabban
tapasztalható a kábítószer-élvezés
Egyetlen
település, így Kishegyes sem vonhatja ki magát társadalmi hatások alól, épp
ezért nem számít meglepetésnek a hír, hogy a fiatalok körében a faluban is
egyre komolyabb problémát jelent a kábítószer-élvezet veszélye. Az viszont már
több mint megdöbbentő, hogy az iskolában az alsósok között is szembesülni
kellett a ragasztózás problémájával.
Igaz, erre csak
következtethetnek. Molnár Mártától, a kishegyesi iskola igazgatónőjétől
hallottuk az esetet, miszerint az egyik kisdiák ragasztóval bekent arccal érkezett
az oktatásra, világos jeleként annak, hogy előtte ragasztózhatott. A
rendőrséggel kapcsolatba lépve azt a választ kapták, hogy amíg rajta nem kapták
őket, addig semmit sem tehetnek, legföljebb azt – ami a helyi civil szervezet,
a nők fóruma bevonásával meg is történt –, hogy fölhívják az árusok figyelmét,
ezeket a gyerekeket ne szolgálják ki, ha ragasztót szeretnének vásárolni. A
képen látható illusztráció, a három ragasztós zacskó az egyik parki bokor
tövében világosan mutatja, hogy nem légből kapott állításokról van szó.
A leginkább
veszélyeztetett korosztálynál, a fiataloknál a fölvilágosítás sokat segíthet. A
kishegyesi nyolcadikosok a helyi önkormányzat támogatásával az idén először
jártak Szabadkán, ahol a Metamorfózis nevű állandó kiállításon a
kábítószer-élvezet káros hatásaival ismerkedhettek meg. Amint Csőke Csilla
osztályfőnök tájékoztatott, ez nem szájbarágó módon, nem is az erkölcsi
fensőbbség intő szavával történt, hanem élményközpontúan és párbeszédre
serkentve a fiatalokat. Mint mondta, a fiatalokra, de őrá magára is mély
benyomást tett a látogatás. Több szobán át haladva jutottak el a végpontig, s
mindegyik helyiségben valami szembesítő élményben volt részük.
– Az utolsó
szoba egy zsákutca volt, ahonnan csak visszafelé vezetett kiút. Idáig eljutni
mintegy két óráig tartott, visszafelé egy perc alatt is kijuthatott az ember,
de a kábítószer-élvezőnél ez pontosan fordítva van, a drog nagyon gyorsan
leépíti az embert, fölépülni viszont csak hosszadalmasan és nagy kínlódások
árán lehetséges, ha egyáltalán lehetséges – összegezte Csőke Csilla a szabadkai
oktató kirándulás központi üzenetét.
A gyerekek
tájékozottsága is megdöbbentő
– Én
csodálkoztam, hogy a gyerekek szinte mindent tudtak a kábítószerekről és azok
hatásairól. A morfiumtól például rögtön tudták, hogy milyen hatása van, miből
készül, s hogy hol lehet beszerezni. Hogy a speedet a discóban, a heroint a
drogdillernél, a ragasztót a boltban vehetik meg…
Az osztályfőnök
szavai szerint a legtöbb szó a ragasztóról, a szegény ember pusztító
hatású kábítószeréről esett, ami az agyban megöli az idegsejteket, melyek
sohasem regenerálódnak. A ragasztó így néhány év alatt teljes szellemi
leépülést eredményezhet.
A fiatalok
körében terjedő kábítószer-élvezet okai sokrétűek, megelőzésében a nevelés két
tartóoszlopának, a családnak és az iskolának döntő szerepe lehet.
Molnár Márta, a
kishegyesi általános iskola igazgatónője a tanárok és a szülők
együttműködésének a fontosságára hívja föl a figyelmet arra bátorítva a
szülőket, hogy ne csak a szülőértekezleteken jelenjenek meg. Elmondása szerint
a szülőkkel való együttműködés nem mindig zavartalan, így nemrégiben azt
kellett tapasztalniuk, hogy az egyik osztály szülőértekezletére a szülőknek a
fele sem jött el. A másik negatív tapasztalat, hogy sajnos leggyakrabban a nem
problémás gyerekek szüleit láthatják. Az igazgatónő hozzátette, hogy a
konzultációknak nem a számonkérés vagy a megrovás, hanem a megoldáskeresés a
célja, hiszen komoly, tartós eredményeket az iskola egyedül a szülőkkel
szorosan együttműködve érhet el.
2008. október 20., hétfő
2008. október 18., szombat
AZ UTÓDOKTÓL KÖLCSÖNBE KAPOTT FÖLD
Környezettudatos gondolkodásra nevelnek a kishegyesi iskolában
A legaktívabbak: a 7.b osztályosok
A környezettudatos gondolkodás, akárcsak maga a kifejezés, vidékünkön rövid múltra néz vissza. A „gyerekeiktől kölcsönbe kapott Föld birtokosai”, a szülők többsége annak idején, az iskolában nem is hallhatott erről a fogalomról. Számukra az jelentheti a kijózanodásra sarkalló ismeretanyagot, ami a médiából szűrten eljuthat hozzájuk, vagy az, amit maguk is a bőrükön érezhetnek, például a globális fölmelegedéssel járó, végletek között táncoló szeszélyes időjárás. A fiatalokkal más a helyzet, ők a szülők együttműködésével és az iskola bevonásával már idejekorán ránevelhetők a környezettudatos gondolkodásra. A kishegyesi általános iskolában nagy figyelmet fordítanak erre. A kis lépések módszeréhez folyamodtak. A műanyag üvegek gyűjtésével kezdték, azzal a kitűzött céllal, hogy az összegyűjtött hulladék után kapott pénzösszegből az iskolai könyvtárba egy számítógépet vásárolnak. Molnár Márta igazgatónő szavaiból az tűnt ki, hogy a gyerekeket nem kellett unszolni, a polgári nevelés tantárgyát választók ötleteikről levélben rendszeresen értesítik az igazgatónőt, és maguk vetették föl a javaslatot. – Már a fél pince tele van műanyag üvegekkel. Szöllősi Tamás készített egy présgépet, amivel összesajtolhatják a műanyagot. A hulladékért kapott összegből a polgárisok egy számítógépet szeretnének vásárolni, de ehhez egyelőre még sok üdítős palackra van szükség, ezért arra kérnék mindenkit, aki segíteni szeretne, hogy hozza el, vagy a diákokon keresztül juttassa el az iskolába az összegyűjtött palackokat – üzeni az igazgatónő. Magó F. Emese tanárnő, a műanyagüveg-gyűjtő akció főszervezője szerint a polgárisok maguk javasolták, hogy környezetvédelemmel foglalkozzanak. – A legújabb akciónkban plakátokat szeretnének összeállítani és kirakni az iskolába, amik arról tájékoztatnak, hogy miként lehet energiát megtakarítani, s a gyerekekben tudatosodjon, hány liter vizet használ el például egy háztartás. Az órán fölolvastuk, melyik anyag hány év alatt képes lebomlani. A gyerekek megtudhatták, hogy 1 kg szárazelem 8000 liter vizet képes beszennyezni. Ez egy háztartás egyhavi szükséglete – fejti ki a tanárnő. A iskolában egyébként a szárazelemeket és az elhasznált akkumulátorokat is gyűjtik. A környezettudatos nevelés hatása nem áll meg a gyerekeknél. – A gyerekek nagy lelkesedéssel dolgoznak, a legügyesebbek a 7 b-sek voltak, ők szekérszámra hozták a műanyag üvegeket. A gyerekek figyelmeztetik a szülőket a környezet kímélésére, akik eddig is tudtak az egyes hulladékok környezetkárosító hatásáról, de nem tettek ellene. A szelektív hulladékgyűjtés nem volt ismeretlen a kishegyesiek előtt, de ez azt jelentette, hogy a kertben égették el a kiválogatott műanyagot. A felnőttekre gyakorolt hatást én is tapasztalhattam, a piacon vásárolva, amikor legutóbb visszautasítottam a műanyag zacskót, azt a megjegyzést kaptam az árustól: már ön is környezetbarát? – mondja mosolyogva a tanárnő. Magó F. Emese tapasztalatai szerint a tanulóknak körülbelül 70 százaléka nyitott a környezettudatos gondolkodás iránt, 30 százalék lehet azoknak az aránya, akik még nem jöttek rá, hogy rajtuk is múlik, a gyerekeik milyen világban fognak fölnőni. A tanárnővel való beszélgetés előtt kérdéseket tettem föl a hatodikosoknak, s engem is meglepett, hogy mennyire tájékozottak. Pontosan tudják, mit jelent a szelektív hulladékgyűjtés, a globális fölmelegedés, az üvegházhatás stb. A legtalálóbb talán az a válasz volt, amit az ózonlyuk hatására rákérdezve kaptam: – Ha az ózonlyuk nagyobb lesz, ez azt jelentheti, hogy a mi gyerekeink is rákosak lesznek – mondta az egyik kislány a 6 a-ból.
2008. október 13., hétfő
LESZ ÚJ TORNATERMÜNK!
Megújul a tornaterem
Felújítás alatt a Kishegyes-i Kísérleti Általános Iskola tornaterem padlózata.
A Tartományi Nagyberuházási Alap Irodától kapott támogatásból, megkezdődtek a munkálatok.
Az előkészületekben segédkeztek az iskola tanulói és a civil szolgálatot töltő kiskatonák is.
2008. október 10., péntek
2008. október 9., csütörtök
2008. október 6., hétfő
GYERMEKHÉT
FELSŐSÖK
HÉTFŐ - Kézműves műhely – Patyerek Réka (gyöngyfűzés) –
15,00
- Kirakodó
vásár – Piactér vagy az 56-os épület folyosója – 15,00
-
Elemér – koszorúzás – indulás 6,45-kor a pék elől
KEDD – Sportnap – 3. óra után a focipályán futóverseny +
játék, kirándulás
SZERDA - Fordított
nap (tanárok a diákok, diákok a tanárok)
- Tanítás után Activiti (tudásvetélkedő)
CSÜTÖRTÖK - Tanítás után
DIÁK – TANÁR mérkőzés – LÁNYOK
- 18,00-tól MOZIEST
PÉNTEK - Tanítás után DIÁK – TANÁR mérkőzés – FIÚK
- 19,00 – 21,00 DISCO
2008. október 5., vasárnap
ARADI VÉRTANÚK
Vasárnap, október 5-én, délután 16 órakor alkalmi műsor keretében emlékeztünk a tizenhárom aradi vértanúra a nyugati temetőben. A műsort a Helyi Közösség és a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület szervezte. Diákjaink is részt vettek a megemlékezésen.
2008. október 3., péntek
4 TOVÁBBKÉPZÉS
Sikeresen pályázaton nyertünk ismét. Az Oktatásügyi Minisztérium a mi iskolánkat is kiválasztotta, így továbbképzéseket szervezhetünk a munkatársainknak. 4 képzést választott ki Tantestületünk:
OOŠ “ Adi
Endre”
03.10.2008.
MINISTARSTVO
PROSVETE
ŠKOLSKA
UPRAVA - SOMBOR
Poštovani,
Veliko
nam je zadovoljstvo što smo među izabranim školama koji su uključeni u program
Republike u oblasti stručnog usavršavanja zaposlenih obrazovnih institucija za
2008. godinu.
Pošto
nam jako puno znači da možemo organizovati seminare koji će nam pomoći u
poboljšanju uslova, i efikasnosti nastave izuzetno smo Vam zahvalni. Izabrali
smo takve seminare koji će nam biti od velike koristi, i povećati efikasnost
našeg rada.
Hvala
Vam!
Izabrani
seminari su:
- Romsko dete i škola (broj: 537) – obavezan
Autori: dr. Sunčica Macura – Milovanović, Sanja Tatić – Janevski, Mirjana
Kovačević
Organizacija, institucija
koja podržava program: Društvo učitelja Beograda
Koordinatori: Mirjana Ilić, Milijana Arsić
Teme koje se obrađuju: Istorija, društveni položaj i obrazovanje Roma, Uzroci školskog
neuspeha romske dece, Teškoće u procesu učenja/podučavanja romske dece,
Podsticanje samopoštovanja dece, Motivacija za školsko učenje,
Individualizacija nastavnog procesa, Saradnja sa roditeljima
Ciljna grupa: učitelji osnovnih škola koji u svojim odeljenjima rade sa romskom
decom, nastavnici i stručni saradnici i direktori osnovnih škola, saradnici na
projektima i programima čija su ciljna grupa romska deca
Trajanje programa: 2 dana, 16 sati
Datum: do 1. decembra 2008.
Učesnici: 25 osoba
- Sigurna škola – živimo bez nasilja (broj 487) – izborni
Autori: Slavica Adamović,
psiholog
Milica Bristina – Kočiš,
pedagog
Ljiljana Borđoški, psiholog
Organizacija, institucija
koja podržava program: ŠOSO „Milan Petrović“ Novi Sad,
Centar za socijalni rad grada Novi Sad
Koordinator: Ljiljana Bordjoški
Teme koje se obrađuju: Upoznavanje problema nasilja, Razumevanje problema nasilja i
razvijanje nenasilnih modela komunikacije, Upoznavanje sa mogućim
intervencijama u situacijama nasilnog ponašanja, Upoznavanje protokola
reagovanja u mreži institucija u situaciji nasilja, Priprema učesnika za rad sa
učenicima
Ciljna grupa: nastavno osoblje, stručni saradnici, direktori i članovi saveta
roditelja
Trajanje programa: 2 dana, 15 sati
Datum: 8-9. novembar 2008.
Učesnici: 16 osoba
- Praktične metode rada u inkluzivnom kontekstu ( broj 551) - obavezan
Autori: mr. Slavica Marković
Organizacija, institucija
koja podržava program: ŠOSO „Milan Petrović“ Novi Sad,
Save
the Children, UK; Društvo učitelja Novog Sada
Koordinatori: Mirjana Lazor
Teme koje se obrađuju: Mogućnosti inkluzije kroz različite programe, Metode i tehnike rada u
inkluzivnom kontekstu, Pripremne aktivnosti, Stimulacija razvoja kroz različite
vrste igre, Rad sa decom u funkcionalnim ( životnim) situacijama, Specifičnosti
saradnje i savetovanja roditelja dece sa smetnjama u razvoju
Ciljna grupa: vaspitači, učitelji, stručni saradnici, defektolozi, roditelji
Trajanje programa: 2 dana, 12 sati
Datum: 28-29.novembar 2008.godine
Učesnici: 30 osoba
- Prevencija
školskog neuspeha – metodološko usavršavanje učitelja na mađarskom jeziku (broj 552) - obavezan
Autori: Pavlović Marta, Dudaš Zita, Pete Ištvan
Organizacija, institucija
koja podržava program: Učiteljski fakultet na mađarskom
nastavnom jeziku iz Subotice
Koordinatori: Pavlović Marta
Teme koje se obrađuju: Metodologija prepoznavanja individualnih razlika, Kognitivni verbalni
aspekti usvajanja intelektualnih školskih veština početnog čitanja, pisanja i
računanja; Meiksnerova metoda za prevenciju i reedukaciju disleksije;
Razvijenost grafomotorike i usvajanje početnog pisanja; Mogućnosti primene
psihomotornih vežbi; Prevencija i reedukacija diskalkulije; Izrada
individualnog plana napredovanja
Ciljna grupa: učitelji koji predaju na madjarskom jeziku
Trajanje programa: 2 dana, 16 sati
Datum: 24-25. oktobar 2008.
Učesnici: 20 osoba
S
poštovanjem:
Molnar Marta, direktor škole
Mali
Iđoš, 03.10.2008. ________________________
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)