A kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola diákjainak, tanárainak mindennapjai...
"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)
2009. február 26., csütörtök
2009. február 25., szerda
ADSL
A szerbiai
Telekom bejelentette, hogy minden általános és középiskolának ADSL
internethozzáférést biztosít, mégpedig szimbolikusan havi 1 dinárért. A bejelentést
Žarko Obradović oktatásügyi miniszter is megerősítette. Iskolánk is pályázott,
nyert is. Szeptembertől már ADSL-lel internetezhetnek diákjaink.
A SZÜLŐI ÉRTEKEZLETEKRŐL
A szülői értekezletek
emlékeimben mindig valami titkos szeánszként szerepeltek. Gyerekként nagyon
szerettem volna én is részt venni rajta, csak úgy titokban, hogy mit is mond az
oszi, a többi szülő... És mindig nagyon vártam, hogy anyu vagy apu hazaérjen,
hogy elmesélje, miről is volt ott szó.... Meg is beszéltük a dolgokat, hogy
most büszke rám, vagy most épp nem igazán a legboldogabb... És akkor ilyen
vétkeink voltak, hogy súgtunk, meg szünetekben az aktuális szimpátiánkkal
levelet váltottunk.... Ami órán természetesen kiesett a füzetünkből... Azóta
már én is szülői értekezletre járok és már tartottam is. Tartani egyáltalán nem
volt olyan borzasztó. Először is a szülő partner, segítség. Nagyon fontos, hogy
csapatként dolgozzon együtt tanár és szülő. Másképp nem megy. Ezt kellett
elérnem 25-26 gyermek anyukájával, apukájával, akik mind idősebbek és
tapasztaltabbak voltak nálam. Így utólag
is köszönöm mindenkinek a segítséget.
Éppen azok nem jönnek el sajnos, akiknek
pedig kellene, mert probléma van a gyerekükkel. A mondat gyakorlatilag majdnem
minden igazgató és tanár szájából elhangzott már. Az iskolákban bevett
gyakorlat az évenkénti négy szülői értekezlet. Megértem, hogy egyszer valaki
nem ér rá... Jó, legyen dolga másodszor is... De akiket évekig nem látunk.....
Onnan jutott eszembe ez a téma, mert a nyolcadikosok szülői értekezletén elég
kis számban képviseltették magukat a tisztelt szülők. Pedig olyan dolgokról
volt szó, mint a ballagás, a felvételi... Ha ez nem fontos téma, akkor mi az???? A felvételitől, hogy hova iratkozik a gyerek, az egész élete múlik...
Az ugye olyan természetes, ha valaki tanárnak megy, akkor a legtöbb,
amit elérhet, hogy van egy saját zsivány bandája. Értük felel, őket óvja, védi,
neveli, irányítja. Minden osztályfőnök teszi is a dolgát. Sokszor többet tudunk
a kisdiákról, mint saját szülei... A tanító vagy
tanár nem azért beszél a problémákról, hogy ezzel bárkit is zavarba hozzon.
Persze a lelke mélyén mindenki arra vágyik, hogy az ő csemetéjét mindig csak
dicsérjék, csak jót mondjanak róla. Akadnak olyanok, akik felismerik, hogy
néhány dologban úgysem fog csúcsteljesítményt nyújtani a család ifjú sarja,
mert nem rendelkezik az ehhez szükséges adottságokkal. Nem kell megijedni, ezt
a tanár is felismeri, tisztában van vele, kitől mit lehet elvárni. A cél az,
hogy közös együttműködéssel ki lehessen hozni az adott nebulóból a maximumot,
és felfedezni, hogy mihez van érzéke.
De az, hogy a diákok elküldenek simán
bennünket szebb égtájakra, hogy kegyetlenül káromkodnak, hogy zavarják az órát
– ez a mi időnkben nem volt... Vagy a tanár “elintézte” a rendetlenkedőket...
Ugye, mindannyian emlékszünk rá???? Ma már más módszerek vannak.... Sajnos –
mondja sok szülő...
Ha legalább egy szülő elszégyelli magát,
és tiszteletét teszi az iskolában, a tanítónál, az osztályfőnéknél, már megérte
leírnom ezt.... És köszönet azoknak, akik törődnek gyerekükkel, megtisztelik
szülői értekezleteinket jelenlétükkel!
2009. február 20., péntek
FARSANG
Február 2o-án sikeres farsangot
szerveztünk az óvodával közösen. A gyerekek (sok helyen a szülők, óvónük)
nagyon ötletes jelmezeket készítettek. Az idei farsang a környezetvédelem
jegyében zajlott. A fölsősök ezzel is szerették volna felhívni a figyelmet a
szelektív hulladékgyűjtésre. Az iskolában továbbra is várjuk a műanyag
palackokat!
A CSALÁD ÉS AZ ISKOLA
„A család bizonyos tekintetben
végzet, s ha nem is visszavonhatatlanul az, mindenképpen egyike a
leghatékonyabb sorsformáló erőknek.”
(Kolozsvári G. Emil)
Sorsunk, hogy mindannyian
valamilyen család keretében kezdjük meg életünket. A család szerepe, hogy írott
és íratlan szabályaival, erkölcsi normákkal szabályozza a szülők felelősségét a
gyermekek felneveléséért, gondozásáért. A család a társadalmi normáknak és
értékeknek a közvetítője. Egyre nagyobb nehézséget jelent, hogy a családon
belül meglazultak a gyermekek hagyományos kötelékei. A szülők egyre kevesebb
időt töltenek velük. Felbecsülhetetlen érték, ha a család tagjai együtt élnek,
és nem csak egymás mellett! A gyermekek kevés időt töltenek szüleikkel együtt,
így az alapvető gyermeki szükségleteik – szeretet, védettség, bizalom,
odafigyelés – kielégületlenül maradnak.
Mit tehet az iskola? Az iskola
és a család pozitív kapcsolata mindig fontos volt. Az iskolának soha nem
közömbös, hogy a gondjaira bízott gyermek családja együttműködik-e vele vagy
passzivitásba vonul, esetleg ellentétbe kerül az iskolával. Pedig céljaik
azonosak, A GYERMEK BOLDOGULÁSA.
Az együttműködés egyik
alapfeltétele, hogy a tanító, az osztályfőnök ismerje tanítványi szüleit. Erre
több lehetőség nyílna, ha a szülők is nyitottak lennének.
Az iskola és a család
együttműködésének formái a szülők fogadása és a szülői értekezletek.
Amikor első osztályba indulnak a
gyerekek – az elsősök fogadásán megtelik az iskola, alig lehet beférni az osztályba
– és azután???? Hová tűnnek az érdeklődő szülők??? Elszomorító, elgondolkodtató,
hogy a szülők miért nem érzik fontosnak, hogy figyelemmel kísérjék gyermekeik
iskolai életét?! A szülői értekezleteken, szülők fogadásán a pedagógus mindig
ugyanazon szülőket látja. A többieknek nem fontos tudni, hogy mi történik
gyermekével?
Elszomorítóak a tények. Vajon
otthon mennyi időt tölt el a szülő a gyermekekkel? Ha értenék a statisztika
rejtelmeihez, mélyreható elemzésre alkalmas grafikonokat készíthetnék,
amelyeken meredeken zuhannak a gyerekekkel töltött időt jelölő vonalak.
Tudjuk mindannyian, hogy nehéz
napokat élünk. de a gyerek nem tehet erről, ő elvárja a figyelmet, a törődést,
az odafigyelést. S ennek egyik fontos feltétele az, hogy a szülő érdeklődjék
gyermeke felől.
Pedig hát az édesanyák,
édesapák, akiknek iskolás fiuk, lányuk van, ugyan mikor legyenek sokat, nagyon
sokat együtt a gyerekükkel, ha nem akkor, amikor az iskolás. Vagy kétéves. Vagy
ötéves. Vagy tizenöt. Vagyis akkor, amikor szüksége van apjára, anyjára, mert
gondja van, mert öröm érte, mesét kér, vagy ő maga akar mesélni, kérdezni
szeretne és feleletet vár. Az együttlétek tartalma és formája persze más és
más. Játszhatnának, mesélhetnének, beszélhetnének, csak úgy….
Sipos Berta
iskolánk nyugdíjas pedagógusa
2009. február 16., hétfő
VALENTIN NAP
Valentin napon
ismét postások jártak az iskolánkban. Az idén a negyedikesek és az 5.a osztály
diákjai osztották szét a több száz levelet, amit a szerelmesek világnapján
írtak egymásnak a gyerekek.
2009. február 11., szerda
TETŰ
Egészségügyi nővérek
járnak rendszeresen iskolánkba. Kurin Beáta és Tóth Ilona rendszeresen átnézi a
gyerekek haját, bőrét. A gyerekek tisztaságát is ellenőrzik. Ismét tetűjárvány
van, ezért kérjük a szülőket, folyamatosan “bogarásszák” gyerekeiket. A
Vöröskereszt is bekapcsolódott a tevékenységbe, nekik köszönhetően tetű elleni
sampont lehet igényelni az egészségházban, a gyerekorvosnál.
MIBŐL TANULNAK MAJD ELSŐSEINK?
Ez egy jó
kérdés. Senki nem tudja. Vannak elképzelések, de ez hogy fog megvalósulni a
gyakorlatban, a miniszteren kívül senki sem tudja elképzelni. Lesz is könyvük,
meg nem is. Vagyis az elsősök kapnak ingyen tankönyveket, de egy tollvonást sem
szabad írni egyikbe sem, nem szabad összegyűrni, használni, mert vissza kell
majd adni... A következő generációnak... És akinek a gyereke véletlenül kicsit
festeget, annak ki kell fizetnie a tankönyv árát. Az iskolában mi is nézegettük
a könyveket, munkafüzeteket. Esély nincs, hogy enélkül tudjanak dolgozni,
hiszen a könyv és a munkalap is kitöltős. A tanítók országszerte elégedetlenek
ezzel a javaslattal. Követtem én is a sajtóhíreket. A miniszter úgy
nyilatkozik, hogy ő sem írt a könyvekbe, mégis miniszter lett, az oktatásban
dolgozók, és akinek van idősebb gyereke, az sem nagyon tudja elképzelni, hogy
hogyan is lehet majd tanulni... Valójában lesz tankönyvük, de a feladatokat nem
lehet benne megoldani...
Ötletileg nem rossz a minisztérium
javaslata, hogy könnyítsen a szülőkön, de hogy azzal nincsenek tisztában, hogy
a kicsi elsősök hogyan használják a könyveket, az is biztos. Rányomják a
veruzát, törölnek, javítanak... Átnéztem én is kicsi fiam tavalyi könyveit. Kis
házikók vannak benne, hogy ez a házi feladat, mosolygós arcok a szép
olvasásért, vonalhúzásért. A feladatok is olyanok, hogy valamit alá kell húzni,
össze kell kötni, le kell rajzolni, ki kell szinezni.
Vagy olyan könyveket kellene tervezni,
amelyikben nincs semmilyen feladat. De ez egy újabb reform már megint!!! Már
így sem lehet követni, hogy melyik generáció melyik tanterv szerint halad.
Belgrádban voltam a héten egy szakmai tanácskozáson, amit Žarko Obradović miniszter tartott. Egy világszintű felmérés szerint a szerbiai gyerekek nem
tudnak helyesen írni, olvasni, nem tudnak logikusan gondolkodni… Szerbia 15o
ország közül a 148-ik helyen áll. Ezért újabb reformokat helyezett kilátásba.
És az sem eldöntött kérdés, hogy melyik
tankönyvkiadó könyveit fogják kölcsönbe kapni a kisdiákok... Mert iskolánkban
is több kiadótól használjuk a könyveket.
És mi lesz a házi olvasmányokkal? Könyvtárunkban nincs annyi, hogy minden
gyereknek jusson...
Több iskola is azt fontolgatja, hogy
felajánlja a szülőknek, hogy megvásárolják a tankönyvcsomagot. De ezt most még
nem lehet, míg nem tudjuk, hogy végül is milyen könyveket használhatunk... Majd
kiderül. Egyelőre annyit tudunk, hogy két magyar és egy szerb első osztály
indul őszre.
Az iskola többi diákjának már meg is
rendeltük a tankönyveket. Az idén is a szülők választhattak, hogy mit
vásárolnak meg. Ezt egyetlen környékbeli iskola sem tette, hanem csak csomagban
lehetett megrendelni. Mi ismét szerettünk volna kedvezni a szülőknek, hogy
ezzel is könnyítsünk rajtuk. Nem mindenki értékelte. 3 részletben lehet
fizetni: március 15-ig, április 15-ig és május 15-ig. A község 25 diáknak
biztosít ingyen tankönyvet. Megkérném a szülőket, hogy időben törlesszék a
részleteket, a csekkeket küldjék be az iskolába, mert máskülönben gyerekeik nem
tudnak miből tanulni őszre. A csekkekkel is segíteni szeretnénk, más
iskolánkban minden szülő saját maga fizeti be az iskola folyószámlájára az
összeget, és ez az uzsonnára is vonatkozik. Az iskola részéről megteszünk
mindent. És köszönjük, ha a szülők is megteszik a gyerekükért.
2009. február 10., kedd
OKTATÁSI-NEVELÉSI TÁMOGATÁS
A vajdasági
általános iskolában és középiskolában magyarul tanuló diákok szülei az idén is
igényelhetik az oktatási-nevelési támogatást. Az iskolátogatási bizonylatot
minden gyereknek kiosztottuk. Kell még a szülő személyi igazolványának
fénymásolata, és a tanuló anyakönyvi kivonata. Az okmányokat március 31-éig
lehet átadni Linka B. Gabriellának.
2009. február 4., szerda
ROMAASSZISZTENS
Novaković Jovo romaasszisztens kíséri minden nap a roma
gyerekeket az iskolába. Az ő feladata a kapcsolattartás az iskolával, a község
intézményeivel. Pozitív tapasztalataink vannak, hiszen a gyerekek rendszeresen
járnak iskolával.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)