A kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola diákjainak, tanárainak mindennapjai...
"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)
2010. április 30., péntek
2010. április 29., csütörtök
MAJÁLIS A FOCIPÁLYÁN
A kishegyesi Ifjúsági Iroda
hagyományosan a futballpályán szervezi meg a majálist. A tervek szerint
szerveznek kispályás focitornát, kötélhúzást, szkandert, érdeklődés szerint
röplabdát és egyéb ügyességi játékokat a gyerekek számára pedig játszóházat.
KÉT KERÉKEN
A Föld napja tiszteletére a
kishegyesi községi Ifjúsági Iroda szervezésében megtartották az I. Két
keréken a községen át elnevezésű kerékpártúrát. A 38 kilométeres táv
megtételére 60 általános iskolás és 10 felnőtt vállalkozott. Kishegyesről
indulva Szeghegyen át Bácsfeketehegyre érkeztek, ahol csatlakozott hozzájuk a
bácsfeketehegyi általános iskolások egy csoportja. A kerékpártúra útvonala
érintette a bácsfeketehegyi ipari parkot, a szeghegyi szeméttelepet, a
Pecze-kastély romjait, a kishegyesi vasútállomást, a kaszálót, és a
Welker-tavat. A végállomás a Dombos árnyékában volt, ahol a túrázók izzó
parázson szalonnát sütöttek.
2010. április 23., péntek
2010. április 22., csütörtök
TŰZRIADÓ AZ ISKOLÁBAN
Egy hónappal
ezelőtt megérkezett az iskolába Ljubo Rajković, a Területi Tűzoltó Egységek parancsnoka.
Megkérdezte, hogy mit csinálnánk abban az esetben, ha háromszor szólalna meg az
iskola csengője. Szégyen, nem szégyen, nem tudtam a helyes választ. És hiszem
azt, hogy más sem. Javaslatára
„lejátszottuk”, hogy tűz van az iskolában, és hogyan is menekítenénk ki a
gyerekeket, dolgozókat, kinek mi a feladata tűzriadó esetén. Nem is tudtam
elképzelni, hogy lehet 300 embernek 50 másodperc alatt elhagynia az iskolát. De
sikerült. Április 22-én a délelőtti és a délutáni váltásban is érkezett a
szirénázó rendőrautó és két tűzoltókocsi. A titkos akcióról nem tudtak a
hivatásos tűzoltók, sem a gyerekek. Mindkét váltásban 6 diák elrejtőzött az iskolában.
A sikeres mentési akció után a gyerekek beülhettek a rendőr- és tűzoltóautóba,
olthattak tüzet, kipróbálhatták a szirénákat, a vízágyút, és nagy örömükre még
engem is megbilincselhettek... Szeretnénk megköszönni a tűzoltóknak a szakszerű
hozzáállásukat, a türelmüket, és tudjuk, hogy mindig számíthatunk rájuk.
Hasznosnak
bizonyult a bemutató, és reméljük, „élesben” nem kerül ilyesmire sor...
2010. április 20., kedd
ELSŐSEINK
2010. április 12-én és 13-án iskolánkba összesen 63 elsős íratkozott
be. A szakszolgálat április 19-én kezdte az ovisok felmérését.
2010. április 18., vasárnap
KÖNYVADOMÁNY AZ ISKOLÁNAK
Az Emberi Jogi Központ ajándéka iskolánknak
A szenttamási székhelyű Emberi
Jogi Központ legújabb kiadványából 150
darabot jutatott el a kishegyesi iskolának, az iskola dolgozói és diákjai
ezúton is köszönik a könyveket. A kiadvány (Történetek a magyarság múltjából) a
magyarság mondavilágát dolgozza fel, de egyben kifestőkönyv is, mert minden
monda mellé társul egy vonalrajz. A könyvet Andróczky Csaba és Kiss Rudolf írta
és szerkesztette, a vonalrajzokat pedig ifj. Osztrenkovity József készítette.
A könyv
főleg az általános iskolák 3. és 4. osztályos tanulóinak készült, de a
közeljövőben elkészül a kötet második változata is, amely a felsős diákokkal
szeretné megismertetni őseink történetét. A kötet szerkesztői oktatási rendszerünk hiányosságaira szerették
volna felhívni a figyelmet, mivel azonosságunk és kulturális örökségünk
megőrzésének egyik pillére:
történelmünk ismerete. A diákok e könyv segítségével játékosan elsajátíthatják
a magyar múlt históriáját, megismerkedhetnek pl. Árpád vezérrel, A fehér ló mondájával vagy
Emese álmával. A hézagpótló könyv 13 történetet dolgoz fel.
.TOVÁBBKÉPZÉS
2010. április 16.-17.-18. Tanáraink három napos továbbképzésen vettek részt.
Iskolánkban 2 nyelven folyik az oktatás. A
magyar gyerekek a szerb nyelvet környezetnyelvként tanulják. A továbbképzés
témája: a vajdasági magyar és szerb diákok anyanyelvének, környezetnyelvének és
interkultúralitásának fejlesztése és ápolása. A képzés időtartama 3 nap volt,
és a tervezett 20 tanár helyett 25 vett részt rajta. Előadók: Erdély Lenke,
Csányi Margit, Stanojević Danijela és Bálizs Jutka, a Vajdasági Pegadógiai
Intézet munkatársai voltak. Minden résztvevő egy könyvet is kapott, melynek
címe: Mali jezikoslovci su krenuli u školu (Mikes Melánia: A kis nyelvészek
iskolába indultak, Vajdasági Pedagógiai Intézet kiadványa, Újvidék, 2008.). A
306 oldalas könyv szerb nyelven íródott.
2010. április 12., hétfő
TAVASZI SZÜNET
A tavaszi szünet április 2-tól
11-ig tartott. Diákjaink kipihenten kezdhették az utolsó negyedévet.
Kevés a középiskolás szavaló - Újra Hajvert Ákos a Vajdasági Magyar Versmondók Egyesületének elnöke – Megtartották az első Arcok üveg mögött című versmondó vetélkedőt
Szombaton a bácsfeketehegyi
kultúrotthonban megtartotta tisztújító értekezletét a Vajdasági Magyar Versmondók
Egyesülete, amelyen újraválasztották Hajvert Ákos eddigi elnököt, Szatmári
Melitta alelnököt és ideiglenesen Farkas Hajnalka titkárt is, bár ő személyes
okokra hivatkozva kérte felmentését. A közgyűlés a meglevő mellé még egy
alelnököt választott Csernai Adrien személyében.
Az elnökség tagjai Csőke Csilla,
Bordás Katalin, Barta Júlia, Lajszt Brigitta, Szarka Ákos és Domány Zoltán, a
felügyelő bizottságba pedig Kalmár Zsuzsannát, Vukosavljev Ivánt és Lódi
Andreát választották.
A közgyűlés megítélése szerint a
tizenöt éves múltra visszatekintő egyesület 2006-ban történt újraszervezése
után sikeres időszakot zárt. Már az első évben azonnal megszervezték az
egyesület nyári táborát, amelyből azóta évente kettőt is tartanak, de rendeztek
három versmondó vetélkedőt, több válogató versenyt és három előadást is.
Hajvert Ákos beszámolójában elhangzott, hogy a többi év is hasonló
eredményekkel zárult, és meg kell említeni, hogy tevékenységére számos
pályázaton kapott anyagi támogatást itthon és külföldön egyaránt. A pénzügyi
helyzetről szólva Farkas Hajnalka rámutatott, hogy az elmúlt négy év alatt a
szervezet 56 pályázatot nyújtott be, és 43 sikeres is volt.
A versmondás időszerű
problémáiról szólva legtöbben azt emelték ki, hogy a versenyeken kevés a
középiskolás, ezért úgy határoztak, az elkövetkező időszakban többet kell tenni
azért, hogy sikerüljön megszólítani ezt a korosztályt is, és természetesen ki
kell építeni a szorosabb kapcsolatokat a középiskolai tanárokkal. Továbbá
szorgalmazni fogják, hogy helyi szinten is alakuljanak versmondó műhelyek.
A tisztújító értekezlet előtt
először tartották meg az Arcok üveg mögöttcímű vetélkedőt, amelyen
versfordításokat mondtak a résztvevők. A legkisebbek korosztályában első lett
Lukács Anna, második Bede Noémi, harmadik Bede Anett. Az ifjúsági kategóriában
első Szarka Ákos, második Lajszt Brigitta, harmadik Kancsár Larissza. A felnőtt
kategóriában Kasza Zsanett és Kapornyai Lívia kaptak elismerést. A szavalatokat
a Kalmár Zsuzsa, Vukosavljev Iván és Krekity Olga összetételű zsűri bírálta el.
A díjazottak könyvjutalmait a Timp Kiadó ajándékozta az egyesületnek. A verseny
szünetében a résztvevők megtekinthették Varga Zsuzsanna és Ciger Mónika
fényképkiállítását.
DRÁMAFUTÁRKODTUNK
FELSŐSEINKNEK SZERVEZTÜK:
A Vajdasági Magyar Drámapedagógia Társaság Drámafutár elnevezésű programja a 2009/10-es tanév második felében 1.000.000. forintot nyert a Szülőföld Alap Oktatási és Szakképzési Kollégiumának pályázatán. Drámafutár program célja az volt, hogy gyakorlati úton ismertessék meg Vajdaság-szerte a drámapedagógia egyik módszeregyüttesét, a tanítási drámát. A program utazó drámatanára a bácsfeketehegyi Fekete Ágnes volt, mentorai pedig a budapesti Káva Kulturális Műhely színházi nevelési társulatának tagjai. A Szülőföld Alap támogatásával a vajdasági általános- és középiskolák magyar tannyelvű tagozatai számára hat különböző témájú drámaórát biztosítottak, melyek közül az iskolák szabadon választhattak (a drámaórák mindegyike egy-egy a diákokat érintő emberi, erkölcsi és társadalmi problémáról szólt: kiközösítés, társadalmi erőszak, identitás-megőrzés, felelősség stb).
Az ötven tanítási drámaórát biztosító pályázat révén 12 település 16 iskolájának 1022 diákja ismerhette meg a tanítási drámát, mint izgalmas gondolkodási formát. A módszer azt kínálta a diákoknak, hogy egyenrangú partnerként gondolkodjanak a foglalkozást vezető drámatanárral egy adott probléma kapcsán, egy konkrét történeten keresztül, színházi játékok segítségével. Elvárásuk ebből a szempontból az volt, hogy a feldolgozott kérdések kapcsán elinduljon bennük egy gondolkodás-váltás. Megtapasztalják a problémákról való nyitott "játék" és beszélgetés élményét, így igényük alakuljon ki a közös gondolkodásra. Megtapasztalják az elfogadó légkörben való tanulás élményét, megismerjék egymás gondolatait, hogy ez is hozzájáruljon az osztályon belüli feszültségek oldódásához. Elvárásuk beigazolódott, hisz a játékkedv, a közös történetalakítás, egymás véleményének meghallgatása, a rengeteg kérdés, melyek a történetek kapcsán felmerülnek, s a közös megoldási lehetőségek keresése összekovácsolhatta az osztályokat, s minden esetben egy következő drámaóra beiktatását kérték.
A program megvalósítását a Tartományi Jogalkotási, Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségi Titkárságtámogatása segítette ki.
Az ötven tanítási drámaórát biztosító pályázat révén 12 település 16 iskolájának 1022 diákja ismerhette meg a tanítási drámát, mint izgalmas gondolkodási formát. A módszer azt kínálta a diákoknak, hogy egyenrangú partnerként gondolkodjanak a foglalkozást vezető drámatanárral egy adott probléma kapcsán, egy konkrét történeten keresztül, színházi játékok segítségével. Elvárásuk ebből a szempontból az volt, hogy a feldolgozott kérdések kapcsán elinduljon bennük egy gondolkodás-váltás. Megtapasztalják a problémákról való nyitott "játék" és beszélgetés élményét, így igényük alakuljon ki a közös gondolkodásra. Megtapasztalják az elfogadó légkörben való tanulás élményét, megismerjék egymás gondolatait, hogy ez is hozzájáruljon az osztályon belüli feszültségek oldódásához. Elvárásuk beigazolódott, hisz a játékkedv, a közös történetalakítás, egymás véleményének meghallgatása, a rengeteg kérdés, melyek a történetek kapcsán felmerülnek, s a közös megoldási lehetőségek keresése összekovácsolhatta az osztályokat, s minden esetben egy következő drámaóra beiktatását kérték.
A program megvalósítását a Tartományi Jogalkotási, Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségi Titkárságtámogatása segítette ki.
Nálunk is jártak! Diákjaink örömmel kapcsolódtak be a munkába.
Időpont
|
Iskola, település
|
Osztály
|
Február 8. | Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes |
8.
|
Február 8. | Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes |
7.
|
Február 9. | Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes |
8.
|
Február 9. | Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes |
7.
|
Február 10. | Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes |
7.
|
Április 12. | Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes |
5.
|
Április 12. | Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes |
5.
|
2010. április 7., szerda
ERŐSZAK NÉLKÜL
Tanáraink 2010. április 6.-7-én továbbképzésen vettek részt.
Az előadás címe: Hogyan kezeljük a pubertáskori erőszakot? A tanulók közötti erőszak, mit tehetünk?
Az előadás címe: Hogyan kezeljük a pubertáskori erőszakot? A tanulók közötti erőszak, mit tehetünk?
A képzés
bemutatta a tanulók erőszakos viselkedésének formáit (fizikai, pszichikai
bántalmazás) hazai és külföldi kutatások alapján; kockázati tényezők az
iskolában; a szülők érzelmi viszonyulása a gyerekekhez, büntetési módok,
szociális és anyagi tényezők hatása az agresszív viselkedés megjelenésére és formájára; tettes, az áldozat és a szemlélő fogalma. A
képzés olyan módszereket és technikákat ismertetett meg a pedagógusokkal,
melyek segítségével a konfliktusokat erőszakmentesen tudják remélhetőleg
megoldani.
A 2 napos
képzésen a tervezett 20 pedagógus helyett 35 vett részt. Az előadók gyakorló
tanárok voltak, akik sikeresen megoldották az agresszivitás problémáját iskolájukban. A szakemberek Kragujevácról és
Belgrádból érkeztek, számukra biztosítottuk az elszállásolást, az útiköltséget
és az étkeztetést.
SZÍNVONALAS KONCERT
KEZDŐDIK AZ ELSŐSÖK IRATKOZÁSA
Kishegyesen három,
Bácsfeketehegyen kettő, Szeghegyen egy elsős tagozatra számítanak – Ősztől nem
lesznek gyógypedagógiai osztályok
Kishegyes község iskoláiban a
jövő hét elején kezdődik az iratkozás az elsősök számára, s bár úgy hirdették
meg, hogy hétfőn és kedden várják a szülőket, reggel 8-tól 12 óráig, de – mint
mondják – a törvény értelmében május végéig kell beiratkozni.
Kishegyesen, mint Molnár Márta
igazgatónő tájékoztatott bennünket, az óvodai adatok szerint 59-en lesznek a
magyar tannyelvű tagozatokban és négyen a szerb nyelvűben. Ez azt jelenti, hogy
a szerb ajkú diákok összevont tagozatra fognak járni. A magyar tagozatok
esetében kérni fogják, hogy három osztály alakuljon, elsősorban azért, mert nem
nyílnak gyógypedagógiai tagozatok. Az előző években 5-6 gyerekből állt egy-egy
gyógypedagógiai osztály. A három osztályra az igazgatónő szerint elsősorban
azért van szükség, mert megszűnnek a gyógypedagógiai osztályok, és ez
kétségtelenül megnehezíti a tanárok munkáját. A rendeletek szerint is duplán
számít egy gyengébb képességű gyerek ez esetben. Remélik, hogy a minisztérium
helyt ad kérésüknek.
Bácsfeketehegyen, mint Bojtos
Béla igazgatótól megtudtuk, 28 magyar és 18 szerb ajkú elsős lesz idén. Ez azt
jelenti, hogy egy magyar és egy szerb tagozat indul. Eddig 2-2 gyógypedagógiai
osztály is volt magyar és szerb nyelven, de ősztől már nem indítanak ilyen
tagozatot. Az iratkozás hivatalosan hétfőn kezdődik, de a jelentkezéseket már a
hónap eleje óta elfogadják, a határidőt a rendeletek keretében szabták meg,
vagyis május végéig lehet jelentkezni. Mint az igazgató mondja, az egyedüli
feltétel, hogy iskoláskorú legyen a gyerek. A képességvizsgálatok ugyan
továbbra is folynak, de ezek nem befolyásolják az iratkozást.
Szeghegyen lesz a jelek szerint a
legkevesebb elsős, Jelica Tomašević igazgatónő szerint még nem tudni pontosan,
22-en vagy 24-en lesznek-e. Ez azt jelenti, hogy csak egy tagozat indul, pedig
a korábbi években mindig volt két osztályra való kisdiák. Az iratkozás itt is a
jövő héten indul. Az iskolában a korábbi években nem volt gyógypedagógiai
tagozat, a néhány gyengébb képességű gyerek a bácsfeketehegyi iskolába járt. Az
igazgatónő szerint nem kérdéses, hogy ősztől alkalmazni kell az inkluzív
oktatási módszert, de kérdés, hogy mi legyen azokkal, akik eddig
gyógypedagógiai tagozatra jártak. Kérdés ugyanis, hogyan tudnak beilleszkedni a
magasabb követelményű tagozatok munkájába.
2010. április 6., kedd
ÖT VERSENY KÉT HÉT ALATT - A ZENEISKOLÁSOK LEGFRISSEBB SIKEREI
Az idén a március 20-tól 30-ig
rendezett belgrádi köztársasági versenyen a hegedű, a gitár, a harmonika és a
cselló szakos növendékek mutatkozhattak be játékukkal a zsűri előtt. Az
ötödikes Dudás Virág Ervin kimagasló, százpontos teljesítményével első helyezést
ért el a megmérettetésen. Ő Gál József-tanítvány, csakúgy, mint a másodikos
Vojter Jovana, aki dicsérő oklevéllel tért haza erről a versenyről. Todorović
Vladimir két gitárszakos növendéke: a hatodikos Dudás Krisztián harmadik
helyezést ért el, a negyedikes Brkljač Filip pedig dicsérő oklevelet kapott.
Vas Katalin harmonika szakos növendéke, az ötödik osztályos Peri ć Milena
második lett a köztársasági szintű versenyen. Két elsős és egy másodikos cselló
szakos kisdiák, Jovanović Izabela, Turuc Réka, valamint Perić Milica harmadik
helyezettek lettek. Mindhárman Hardi Klemm Katalin tanítványai.
A 10. Fiatal Zongoristák
Versenyén Nagybecskereken, március 20-tól 23-ig az előkészítős Csőke Noémi száz
pontra értékelt játékával kimagasló teljesítményt nyújtott a kategóriájában. A
kislány Csőke András növendéke, csakúgy, mint a hatodik osztályos Pap Orsolya
és az elsős Csincsák Tiffani, akik második helyezettek lettek ezen a versenyen.
Nagybecskereken Diósi Arabella tanárnőnek három tanítványa mérettetett meg: az
első osztályos Vojter Kitti, a másodikos Bálint Anita és a negyedikes Dudás
Nikoletta. Kitti második, Anita és Nikoletta pedig harmadik díjjal tértek haza.
Március 15-től 21-ig szervezte
meg Aran đ elovac harmadik nemzetközi zenei fesztiválját, ahová Topolyáról
hegedű és harmonika szakos zenedések utaztak. Gál József három tanítványa:
Dudás Virág Ervin, a negyedikes Ortó Boglárka, valamint Vojter Jovana is nagyon
jól szerepelt. Mindhárman első díjat kaptak, Ervin a csoportja legjobbjaként.
Az elsős Paróci Dominik és a szintén első osztályos Mrkaljević Marko, Szabó
Sipos Balázs harmonika szakos növendékei másodikak lettek.
Újvidéken március 18-a és 22-e
között vajdasági szintű gitárversenyt szerveztek. Ezen a megmérettetésen
Brkljač Filip jeleskedett. Ő első díjjal tért haza. Dudás Krisztián szép
teljesítményét dicsérő oklevéllel jutalmazták. Március 28-án, a Ljiljana Đorđević
Škarica elnevezést viselő szolfézsversenyen Lazarevacon az első osztályos Tina
Bigović, Dragana Krvavac tanárnő kisdiákja mutatkozott be. Dicséretben
részesült teljesítményéért.
2010. április 2., péntek
HANGVERSENY
Húsvéti
hangverseny
az
iskola kiállítótermében
2010.
április 5-én,
hétfőn
16:30-kor
Fellépők:
az
Ady Endre K.Á.I.
ének-
és zenekara
Karmester:
Bulatović
Gabriella
és
Csőke
Noémi
Paróczi
Dominik
Péter
Fanni
Toldi
Blanka
Trombitás
Orsolya
Papp
Orsolya
Németh
György
Csőke
Andrea
2010. április 1., csütörtök
BOLONDOS ÁPRILIS
2010. április elsején Bolondos
napot tartottunk: a fölsősök Ki mit tud? vetélkedőn vettek részt, az alsósok
pedig stafétajátékokat játszottak.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)