"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2010. április 30., péntek

MONTENEGRÓIAK HEGYESEN

2010. április 29., csütörtök

MAJÁLIS A FOCIPÁLYÁN


A kishegyesi Ifjúsági Iroda hagyományosan a futballpályán szervezi meg a majálist. A tervek szerint szerveznek kispályás focitornát, kötélhúzást, szkandert, érdeklődés szerint röplabdát és egyéb ügyességi játékokat a gyerekek számára pedig játszóházat. 

KÉT KERÉKEN

c08bicikli
A Föld napja tiszteletére a kishegyesi községi Ifjúsági Iroda szervezésében megtartották az I. Két keréken a községen át elnevezésű kerékpártúrát. A 38 kilométeres táv megtételére 60 általános iskolás és 10 felnőtt vállalkozott. Kishegyesről indulva Szeghegyen át Bácsfeketehegyre érkeztek, ahol csatlakozott hozzájuk a bácsfeketehegyi általános iskolások egy csoportja. A kerékpártúra útvonala érintette a bácsfeketehegyi ipari parkot, a szeghegyi szeméttelepet, a Pecze-kastély romjait, a kishegyesi vasútállomást, a kaszálót, és a Welker-tavat. A végállomás a Dombos árnyékában volt, ahol a túrázók izzó parázson szalonnát sütöttek.

2010. április 22., csütörtök

TŰZRIADÓ AZ ISKOLÁBAN

Egy hónappal ezelőtt megérkezett az iskolába Ljubo Rajković, a Területi Tűzoltó Egységek parancsnoka. Megkérdezte, hogy mit csinálnánk abban az esetben, ha háromszor szólalna meg az iskola csengője. Szégyen, nem szégyen, nem tudtam a helyes választ. És hiszem azt, hogy más sem.  Javaslatára „lejátszottuk”, hogy tűz van az iskolában, és hogyan is menekítenénk ki a gyerekeket, dolgozókat, kinek mi a feladata tűzriadó esetén. Nem is tudtam elképzelni, hogy lehet 300 embernek 50 másodperc alatt elhagynia az iskolát. De sikerült. Április 22-én a délelőtti és a délutáni váltásban is érkezett a szirénázó rendőrautó és két tűzoltókocsi. A titkos akcióról nem tudtak a hivatásos tűzoltók, sem a gyerekek. Mindkét váltásban 6 diák elrejtőzött az iskolában. A sikeres mentési akció után a gyerekek beülhettek a rendőr- és tűzoltóautóba, olthattak tüzet, kipróbálhatták a szirénákat, a vízágyút, és nagy örömükre még engem is megbilincselhettek... Szeretnénk megköszönni a tűzoltóknak a szakszerű hozzáállásukat, a türelmüket, és tudjuk, hogy mindig számíthatunk rájuk. 
Hasznosnak bizonyult a bemutató, és reméljük, „élesben” nem kerül ilyesmire sor... 

FÖLD NAPJA

                                     270_1.jpg

2010. április 20., kedd

ELSŐSEINK

2010. április 12-én és 13-án iskolánkba összesen 63 elsős íratkozott be. A szakszolgálat április 19-én kezdte az ovisok felmérését.

2010. április 18., vasárnap

KÖNYVADOMÁNY AZ ISKOLÁNAK


 Az Emberi Jogi Központ ajándéka iskolánknak
A szenttamási székhelyű Emberi Jogi Központ legújabb kiadványából  150 darabot jutatott el a kishegyesi iskolának, az iskola dolgozói és diákjai ezúton is köszönik a könyveket. A kiadvány (Történetek a magyarság múltjából) a magyarság mondavilágát dolgozza fel, de egyben kifestőkönyv is, mert minden monda mellé társul egy vonalrajz. A könyvet Andróczky Csaba és Kiss Rudolf írta és szerkesztette, a vonalrajzokat pedig ifj. Osztrenkovity József készítette.
  A könyv főleg az általános iskolák 3. és 4. osztályos tanulóinak készült, de a közeljövőben elkészül a kötet második változata is, amely a felsős diákokkal szeretné megismertetni őseink történetét. A kötet szerkesztői  oktatási rendszerünk hiányosságaira szerették volna felhívni a figyelmet, mivel azonosságunk és kulturális örökségünk megőrzésének  egyik pillére: történelmünk ismerete. A diákok e könyv segítségével játékosan elsajátíthatják a magyar múlt históriáját, megismerkedhetnek pl.  Árpád vezérrel, A fehér ló mondájával vagy Emese álmával. A hézagpótló könyv 13 történetet dolgoz fel. 
.

TOVÁBBKÉPZÉS


2010. április 16.-17.-18. Tanáraink három napos továbbképzésen vettek részt. 
Iskolánkban 2 nyelven folyik az oktatás. A magyar gyerekek a szerb nyelvet környezetnyelvként tanulják. A továbbképzés témája: a vajdasági magyar és szerb diákok anyanyelvének, környezetnyelvének és interkultúralitásának fejlesztése és ápolása. A képzés időtartama 3 nap volt, és a tervezett 20 tanár helyett 25 vett részt rajta. Előadók: Erdély Lenke, Csányi Margit, Stanojević Danijela és Bálizs Jutka, a Vajdasági Pegadógiai Intézet munkatársai voltak. Minden résztvevő egy könyvet is kapott, melynek címe: Mali jezikoslovci su krenuli u školu (Mikes Melánia: A kis nyelvészek iskolába indultak, Vajdasági Pedagógiai Intézet kiadványa, Újvidék, 2008.). A 306 oldalas könyv szerb nyelven íródott. 

2010. április 12., hétfő

TAVASZI SZÜNET


A tavaszi szünet április 2-tól 11-ig tartott. Diákjaink kipihenten kezdhették az utolsó negyedévet.

Kevés a középiskolás szavaló - Újra Hajvert Ákos a Vajdasági Magyar Versmondók Egyesületének elnöke – Megtartották az első Arcok üveg mögött című versmondó vetélkedőt


Szombaton a bácsfeketehegyi kultúrotthonban megtartotta tisztújító értekezletét a Vajdasági Magyar Versmondók Egyesülete, amelyen újraválasztották Hajvert Ákos eddigi elnököt, Szatmári Melitta alelnököt és ideiglenesen Farkas Hajnalka titkárt is, bár ő személyes okokra hivatkozva kérte felmentését. A közgyűlés a meglevő mellé még egy alelnököt választott Csernai Adrien személyében.
Az elnökség tagjai Csőke Csilla, Bordás Katalin, Barta Júlia, Lajszt Brigitta, Szarka Ákos és Domány Zoltán, a felügyelő bizottságba pedig Kalmár Zsuzsannát, Vukosavljev Ivánt és Lódi Andreát választották.
A közgyűlés megítélése szerint a tizenöt éves múltra visszatekintő egyesület 2006-ban történt újraszervezése után sikeres időszakot zárt. Már az első évben azonnal megszervezték az egyesület nyári táborát, amelyből azóta évente kettőt is tartanak, de rendeztek három versmondó vetélkedőt, több válogató versenyt és három előadást is. Hajvert Ákos beszámolójában elhangzott, hogy a többi év is hasonló eredményekkel zárult, és meg kell említeni, hogy tevékenységére számos pályázaton kapott anyagi támogatást itthon és külföldön egyaránt. A pénzügyi helyzetről szólva Farkas Hajnalka rámutatott, hogy az elmúlt négy év alatt a szervezet 56 pályázatot nyújtott be, és 43 sikeres is volt.
A versmondás időszerű problémáiról szólva legtöbben azt emelték ki, hogy a versenyeken kevés a középiskolás, ezért úgy határoztak, az elkövetkező időszakban többet kell tenni azért, hogy sikerüljön megszólítani ezt a korosztályt is, és természetesen ki kell építeni a szorosabb kapcsolatokat a középiskolai tanárokkal. Továbbá szorgalmazni fogják, hogy helyi szinten is alakuljanak versmondó műhelyek.
A tisztújító értekezlet előtt először tartották meg az Arcok üveg mögöttcímű vetélkedőt, amelyen versfordításokat mondtak a résztvevők. A legkisebbek korosztályában első lett Lukács Anna, második Bede Noémi, harmadik Bede Anett. Az ifjúsági kategóriában első Szarka Ákos, második Lajszt Brigitta, harmadik Kancsár Larissza. A felnőtt kategóriában Kasza Zsanett és Kapornyai Lívia kaptak elismerést. A szavalatokat a Kalmár Zsuzsa, Vukosavljev Iván és Krekity Olga összetételű zsűri bírálta el. A díjazottak könyvjutalmait a Timp Kiadó ajándékozta az egyesületnek. A verseny szünetében a résztvevők megtekinthették Varga Zsuzsanna és Ciger Mónika fényképkiállítását.

DRÁMAFUTÁRKODTUNK

FELSŐSEINKNEK SZERVEZTÜK:

A Vajdasági Magyar Drámapedagógia Társaság Drámafutár elnevezésű programja a 2009/10-es tanév második felében 1.000.000. forintot nyert a Szülőföld Alap Oktatási és Szakképzési Kollégiumának pályázatán. Drámafutár program célja az volt, hogy gyakorlati úton ismertessék meg Vajdaság-szerte a drámapedagógia egyik módszeregyüttesét, a tanítási drámát. A program utazó drámatanára a bácsfeketehegyi Fekete Ágnes volt, mentorai pedig a budapesti Káva Kulturális Műhely színházi nevelési társulatának tagjai. A Szülőföld Alap támogatásával a vajdasági általános- és középiskolák magyar tannyelvű tagozatai számára hat különböző témájú drámaórát biztosítottak, melyek közül az iskolák szabadon választhattak (a drámaórák mindegyike egy-egy a diákokat érintő emberi, erkölcsi és társadalmi problémáról szólt: kiközösítés, társadalmi erőszak, identitás-megőrzés, felelősség stb).
Az ötven tanítási drámaórát biztosító pályázat révén 12 település 16 iskolájának 1022 diákja ismerhette meg a tanítási drámát, mint izgalmas gondolkodási formát. A módszer azt kínálta a diákoknak, hogy egyenrangú partnerként gondolkodjanak a foglalkozást vezető drámatanárral egy adott probléma kapcsán, egy konkrét történeten keresztül, színházi játékok segítségével. Elvárásuk ebből a szempontból az volt, hogy a feldolgozott kérdések kapcsán elinduljon bennük egy gondolkodás-váltás. Megtapasztalják a problémákról való nyitott "játék" és beszélgetés élményét, így igényük alakuljon ki a közös gondolkodásra. Megtapasztalják az elfogadó légkörben való tanulás élményét, megismerjék egymás gondolatait, hogy ez is hozzájáruljon az osztályon belüli feszültségek oldódásához. Elvárásuk beigazolódott, hisz a játékkedv, a közös történetalakítás, egymás véleményének meghallgatása, a rengeteg kérdés, melyek a történetek kapcsán felmerülnek, s a közös megoldási lehetőségek keresése összekovácsolhatta az osztályokat, s minden esetben egy következő drámaóra beiktatását kérték.
A program megvalósítását a Tartományi Jogalkotási, Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségi Titkárságtámogatása segítette ki. 
Nálunk is jártak! Diákjaink örömmel kapcsolódtak be a munkába.
Időpont
Iskola, település
Osztály
Február 8.Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes
8.
Február 8.Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes
7.
Február 9.Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes
8.
Február 9.Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes
7.
Február 10.Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes
7.
Április 12.Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes
5.
Április 12.Ady Endre Kísérleti Á.I., Kishegyes
5.

2010. április 7., szerda

ERŐSZAK NÉLKÜL

Tanáraink 2010. április 6.-7-én továbbképzésen vettek részt. 
Az előadás címe: Hogyan kezeljük a pubertáskori erőszakot? A tanulók  közötti erőszak, mit tehetünk?

A képzés bemutatta a tanulók erőszakos viselkedésének formáit (fizikai, pszichikai bántalmazás) hazai és külföldi kutatások alapján; kockázati tényezők az iskolában; a szülők érzelmi viszonyulása a gyerekekhez, büntetési módok, szociális és anyagi tényezők hatása az agresszív viselkedés megjelenésére és formájára;  tettes, az áldozat és a szemlélő fogalma. A képzés olyan módszereket és technikákat ismertetett meg a pedagógusokkal, melyek segítségével a konfliktusokat erőszakmentesen tudják remélhetőleg megoldani.
A 2 napos képzésen a tervezett 20 pedagógus helyett 35 vett részt. Az előadók gyakorló tanárok voltak, akik sikeresen megoldották az agresszivitás problémáját  iskolájukban. A szakemberek Kragujevácról és Belgrádból érkeztek, számukra biztosítottuk az elszállásolást, az útiköltséget és az étkeztetést.

TOVÁBBKÉPZÉSEN...


SZÍNVONALAS KONCERT

Ezúttal is színvonalas koncertet tartott húsvéthétfőn délután, a kishegyesi iskola kiállítási csarnokában az iskola énekkara, valamint a Petőfi Művelődési Egyesület komolyzenei szakosztálya. A szépszámú megjelentet üdvözölve Linka B. Gabriella emlékeztetett, hogy lassan hagyománnyá válik a húsvéti koncert, mert a dokumentumok szerint 1992 óta minden évben megtartották, s a jelek szerint a jövőben is így lesz, hiszen újabb és újabb tehetséges fiatalok tűnnek fel. Ők lesznek azok, akik továbbvihetik ezt a hagyományt. A műsorban a kóruson kívül felléptek azok a fiatalok, akik az utóbbi hetekben kimagasló eredményeket értek el a körzeti és köztársasági versenyeken, többi között Paróczi Dominik, Csőke Noémi, Papp Orsolya, Péter Fanni, Toldi Blanka, Trombitás Orsolya, Németh György és Csőke Andrea.
                          A koncert előadói és felkészítőik
http://www.magyarszo.com/fex.page:2010-04-07_Szinvonalas_koncert.xhtml

KEZDŐDIK AZ ELSŐSÖK IRATKOZÁSA


Kishegyesen három, Bácsfeketehegyen kettő, Szeghegyen egy elsős tagozatra számítanak – Ősztől nem lesznek gyógypedagógiai osztályok
Kishegyes község iskoláiban a jövő hét elején kezdődik az iratkozás az elsősök számára, s bár úgy hirdették meg, hogy hétfőn és kedden várják a szülőket, reggel 8-tól 12 óráig, de – mint mondják – a törvény értelmében május végéig kell beiratkozni.
Kishegyesen, mint Molnár Márta igazgatónő tájékoztatott bennünket, az óvodai adatok szerint 59-en lesznek a magyar tannyelvű tagozatokban és négyen a szerb nyelvűben. Ez azt jelenti, hogy a szerb ajkú diákok összevont tagozatra fognak járni. A magyar tagozatok esetében kérni fogják, hogy három osztály alakuljon, elsősorban azért, mert nem nyílnak gyógypedagógiai tagozatok. Az előző években 5-6 gyerekből állt egy-egy gyógypedagógiai osztály. A három osztályra az igazgatónő szerint elsősorban azért van szükség, mert megszűnnek a gyógypedagógiai osztályok, és ez kétségtelenül megnehezíti a tanárok munkáját. A rendeletek szerint is duplán számít egy gyengébb képességű gyerek ez esetben. Remélik, hogy a minisztérium helyt ad kérésüknek.
Bácsfeketehegyen, mint Bojtos Béla igazgatótól megtudtuk, 28 magyar és 18 szerb ajkú elsős lesz idén. Ez azt jelenti, hogy egy magyar és egy szerb tagozat indul. Eddig 2-2 gyógypedagógiai osztály is volt magyar és szerb nyelven, de ősztől már nem indítanak ilyen tagozatot. Az iratkozás hivatalosan hétfőn kezdődik, de a jelentkezéseket már a hónap eleje óta elfogadják, a határidőt a rendeletek keretében szabták meg, vagyis május végéig lehet jelentkezni. Mint az igazgató mondja, az egyedüli feltétel, hogy iskoláskorú legyen a gyerek. A képességvizsgálatok ugyan továbbra is folynak, de ezek nem befolyásolják az iratkozást.
Szeghegyen lesz a jelek szerint a legkevesebb elsős, Jelica Tomašević igazgatónő szerint még nem tudni pontosan, 22-en vagy 24-en lesznek-e. Ez azt jelenti, hogy csak egy tagozat indul, pedig a korábbi években mindig volt két osztályra való kisdiák. Az iratkozás itt is a jövő héten indul. Az iskolában a korábbi években nem volt gyógypedagógiai tagozat, a néhány gyengébb képességű gyerek a bácsfeketehegyi iskolába járt. Az igazgatónő szerint nem kérdéses, hogy ősztől alkalmazni kell az inkluzív oktatási módszert, de kérdés, hogy mi legyen azokkal, akik eddig gyógypedagógiai tagozatra jártak. Kérdés ugyanis, hogyan tudnak beilleszkedni a magasabb követelményű tagozatok munkájába.

2010. április 6., kedd

ÖT VERSENY KÉT HÉT ALATT - A ZENEISKOLÁSOK LEGFRISSEBB SIKEREI


Az idén a március 20-tól 30-ig rendezett belgrádi köztársasági versenyen a hegedű, a gitár, a harmonika és a cselló szakos növendékek mutatkozhattak be játékukkal a zsűri előtt. Az ötödikes Dudás Virág Ervin kimagasló, százpontos teljesítményével első helyezést ért el a megmérettetésen. Ő Gál József-tanítvány, csakúgy, mint a másodikos Vojter Jovana, aki dicsérő oklevéllel tért haza erről a versenyről. Todorović Vladimir két gitárszakos növendéke: a hatodikos Dudás Krisztián harmadik helyezést ért el, a negyedikes Brkljač Filip pedig dicsérő oklevelet kapott. Vas Katalin harmonika szakos növendéke, az ötödik osztályos Peri ć Milena második lett a köztársasági szintű versenyen. Két elsős és egy másodikos cselló szakos kisdiák, Jovanović Izabela, Turuc Réka, valamint Perić Milica harmadik helyezettek lettek. Mindhárman Hardi Klemm Katalin tanítványai.
A 10. Fiatal Zongoristák Versenyén Nagybecskereken, március 20-tól 23-ig az előkészítős Csőke Noémi száz pontra értékelt játékával kimagasló teljesítményt nyújtott a kategóriájában. A kislány Csőke András növendéke, csakúgy, mint a hatodik osztályos Pap Orsolya és az elsős Csincsák Tiffani, akik második helyezettek lettek ezen a versenyen. Nagybecskereken Diósi Arabella tanárnőnek három tanítványa mérettetett meg: az első osztályos Vojter Kitti, a másodikos Bálint Anita és a negyedikes Dudás Nikoletta. Kitti második, Anita és Nikoletta pedig harmadik díjjal tértek haza.
Március 15-től 21-ig szervezte meg Aran đ elovac harmadik nemzetközi zenei fesztiválját, ahová Topolyáról hegedű és harmonika szakos zenedések utaztak. Gál József három tanítványa: Dudás Virág Ervin, a negyedikes Ortó Boglárka, valamint Vojter Jovana is nagyon jól szerepelt. Mindhárman első díjat kaptak, Ervin a csoportja legjobbjaként. Az elsős Paróci Dominik és a szintén első osztályos Mrkaljević Marko, Szabó Sipos Balázs harmonika szakos növendékei másodikak lettek.
Újvidéken március 18-a és 22-e között vajdasági szintű gitárversenyt szerveztek. Ezen a megmérettetésen Brkljač Filip jeleskedett. Ő első díjjal tért haza. Dudás Krisztián szép teljesítményét dicsérő oklevéllel jutalmazták. Március 28-án, a Ljiljana Đorđević Škarica elnevezést viselő szolfézsversenyen Lazarevacon az első osztályos Tina Bigović, Dragana Krvavac tanárnő kisdiákja mutatkozott be. Dicséretben részesült teljesítményéért.

2010. április 2., péntek

HANGVERSENY

Húsvéti hangverseny
az iskola kiállítótermében
2010. április 5-én,
hétfőn 16:30-kor
Fellépők:
az Ady Endre K.Á.I.
ének- és zenekara
Karmester:
Bulatović Gabriella
és
Csőke Noémi
Paróczi Dominik
Péter Fanni
Toldi Blanka
Trombitás Orsolya
Papp Orsolya
Németh György
Csőke Andrea

2010. április 1., csütörtök

BOLONDOS ÁPRILIS

2010. április elsején Bolondos napot tartottunk: a fölsősök Ki mit tud? vetélkedőn vettek részt, az alsósok pedig stafétajátékokat játszottak. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...