"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2010. október 30., szombat

ZÁPORKA

2010. október 18., hétfő

TESTERA - TERMÉSZETISKOLA

A NŐK SZEREPE A VIDÉKFEJLESZTÉSBEN


A kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola Galériájában
2010. október 23-án és 24-én
Kézimunka-, kézműves valamint élelmiszertermékek kiállítás
A kiállítás ünnepélyes megnyitója: október 23-án (szombaton) 17 órai kezdettel
A kiállítás nyitvatartási ideje:
2010.október 23-án (szombaton)  9-18 óra között
                              2010.október 24-én (vasárnap)     8-18 óra között

2010. október 8., péntek

LEVÁLTOTTÁK A VEZETŐSÉGET

                           Lázas munkában az új iskolaigazgatók (Fotó: Lakatos János)

Lázas munkában az új iskolaigazgatók (Fotó: Lakatos János)

Igencsak meglepődhettek azok a kishegyesiek, akik tegnap betévedtek az iskolába, a helyi közösségbe, vagy a községházára. Az intézmények vezetői helyett kedves gyermekarcok mosolyogtak rájuk, ugyanis a Gyermekhét keretében sor került a hagyományos fordított napra. Az általános iskola nyolcadikos diákjai egy napra kipróbálhatták, hogy milyen a falut irányítani.

Az Ady Endre Iskola igazgatói székét Hegedűs Klaudia és Hajagos Tamás vették át, és amint elmondták, igen sok feladatot kellett igazgatóként elvégezniük, míg diákként csak tanulniuk kell. A rengeteg telefonhívás mellett még arra is időt kellett szakítaniuk, hogy egy csínytevésen ért diáktársukkal elbeszélgessenek. Kőműves Noémi egy napra a Petőfi Sándor M. E. elnökének bőrébe bújhatott, és egy őszi vigasság programját állította össze. A helyi közösségben Csőke Márk és Petrás Tibor látták el a titkári posztot. Az új titkárok meglátogatták a Welker-tavat, az iskolát, és találkoztak a gyerekpolgármesterekkel. Megtudtuk tőlük, hogy ha tovább lehetnének titkárok, akkor kitisztíttatnák a Krivajt és rendbe tetetnék a határutakat. A polgármester székébe Vajda Boglárka és Patyarek Réka ülhetett. A polgármester hölgyek megtekintették az utak aszfaltozását, megismerték a községháza különböző osztályait, és csokit osztogattak az óvodában. A lányok elárulták, ha ők lennének az igazi polgármesterek, a szegény sorsú emberekre fordítanának több figyelmet.

2010. október 7., csütörtök

SZERÉNYEN ÉS MÉLTÓSÁGTELJESEN


Kishegyesen szentmisével kezdődött a vértanúkra való megemlékezés, ami meghitt hangulatú, fáklyás kegyeletadással folytatódott a Nyugati temetőben, az 1848-as emlékműnél. A Petőfi Sándor Művelődési Egyesület által szervezet megemlékezésen hazafias szavalatok hangzottak el, és fellépett az Ady Endre Általános Iskola kórusa is. A szabadságharc-emlékművet a VMSZ helyi szervezetének, az önkormányzatnak és a helyi közösségnek a képviselői koszorúzták meg.

HÁZI KEDVENCEKKEL

2010. október 6., szerda

KISHEGYESEN GYERMEKPARLAMENT ALAKULT

Kishegyesen hétfőn gyermekparlament alakult. Az Ady Endre Kísérleti Általános Iskola felső tagozatos diákjai foglalták el a tanácstermet és Magó Fabó Emese tanárnő kíséretében kérdéseket tettek fel a polgármesternek. Mint kiderült, a gyereket is érdeklik azok a problémák, melyekkel nap mint nap szembetalálják magukat az utcákon, az egészségházban, utazások közben. Ezért érdeklődve hallgatták Csóré Róbert polgármester válaszait, hogy hogyan küzd a község az egészségház orvoshiányával, hogyan lehetne újra havi kirakodóvásárt rendezni Kishegyesen, kihez tartozik a vasútállomás épülete és annak rendbetétele. A gyermekhét alkalmából csütörtökön két tanuló fogja ellátni a polgármesteri teendőket, 7,30-tól a munkaidő végéig.

Romea és Julio - Szerelmi történet másképpen


Kishegyes Község Fejlesztési Társulása 2008-ban kezdte el fiataloknak szóló projektjét, a Művészeti Műhelyeket, amelynek keretében a képző-, a film-, a zene-, a szín- és táncművészet (mozgáskultúra) segítségével, eszközeivel dolgoztak fel egy-egy időszerű társadalmi témát (pl. függőségi betegségek, fajgyűlölet, agresszió stb.). A munkába szerb és magyar ajkú vajdasági fiatalok kapcsolódtak be. Tíz hétvégén (minden hónapban egyszer) találkoztak, s neves szakemberek társaságában próbáltak választ kapni a kérdésekre - és megpróbáltak változtatni világképükön, elgondolkodni és elgondolkodtatni, kitárulkozni, őszintén elbeszélgetni egymással, érzelmileg gazdagodni...
    A program 2009-ben már regionális jelleget öltött, a 2010/2011-es projekt nemzetközi szintűre emelkedett, és Magyarország-Szerbia IPA határon átnyúló együttműködési programja keretében az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Partnerként a szentesi (magyarországi) Szivárvány Művészeti Alapfokú Iskoláért Alapítvány kapcsolódott be a munkába.
    Az első foglalkozást szeptember 24-étől 26-áig tartották meg Kishegyesen, a Kátai-tanyán. A színművészeti műhely keretében a fajgyűlölet témakörét vetették fel a 13-18 éves szentesi, újvidéki, kishegyesi, topolyai fiatalok. Shakespeare Rómeó és Júlia című drámáját dolgozták fel szerepcserével. A roma származású Júlia így lett Romea, s a magyar fiú Julio. A napi foglalkozások Pavle Pekić belgrádi színész és Szebeni Zoltán, a szentesi Horváth Mihály Gimnázium magyar- és drámatanára közreműködésével teltek.
    - A szerelem/szeretet, illetve az ellenpólus: a gyűlölet az élet minden területén megnyilvánulhat. Ezért olyan helyzetgyakorlatokat tartottunk, amelyeket maguk is megéltek/megélhetnek a fiatalok. Egyik alkalommal pl. a hereföldön alakítottunk ki egy kört. A kör közepébe beállt valaki, s kívülről mindenki csúnya szavakkal illethette az egyedülállót, akinek némán, szemtől szembe nézve kellett eltűrnie a megalázó, becsmérlő szavakat. Miután mindenkire sor került, elmondhatták, hogy mit éltek át lelkileg. Megrázó energiahullámokról, feszültségekről esett szó. Azután ennek a fordítottját is eljátszottuk. Kizárólag csak szép, dicsérő szavakat mondtunk egymásnak, majd ismét értékeltük az élményeket... A fiatalok sokszor nincsenek is tudatában annak, milyen apró szikra váltja ki a másik emberből a (faj)gyűlöletet. Hang, szag, viselkedés, valamilyen tudatalatti, elnyomott érzelmi trauma, aminek talán nincs is semmi köze a gyűlölet tárgyához. Mindez megtörténhet bárhol, bármikor: utcán, strandon, diszkóban, vonatban, iskolában, otthon... Ezt próbáltuk tudatosítani a fiatalokban. Ha tudja, mi a gyűlölet, és azzal milyen fájdalom okozható, ha mindezt átélte, talán óvatosabban és felelősségteljesebben kezeli a jövőben saját fellángoló, negatív érzéseit. Talán... Mindenesetre ezt nem tanítják az iskolákban, viszont ki-ki a maga környezetében nap mint nap találkozik vagy szembesül vele - mondja Szebeni Zoltán.
    - Érdekes dolgok kerültek felszínre e három nap alatt - folytatta a beszélgetést Kálmánné Szabó Erzsébet, a Szivárvány művészeti iskola igazgatónője, aki elkísérte első szerbiai útjukra a szentesi és környékbeli gyerekeket. - Tulajdonképpen a fiatalok mindenre nyitottak, arra is, hogy elmondják a véleményüket - ha hagyjuk beszélni őket, s ha látják, hogy van is, aki meghallgatja a gondolataikat. Amikor például megérkeztek a tanyára, meghökkentek, hogy a világ végére kerültek, s majd egy fa alatt kénytelenek lesátorozni. Hiába, a kényelem és a bezártság előítéleteket szül. Ezért tartom nagyon fontosnak, hogy a gyerekek minél többet utazzanak, táborozzanak, ismerkedjenek: tájakkal, kultúrákkal, hagyományokkal, kortársakkal. A nyelv - e hétvégén ez is kiderült - sohasem akadály a kommunikációban. A falakat, gátakat elménk és érzelmeink építik fel a külvilággal szemben.
    Pavle Pekić, a belgrádi Drámai Színház színésze két éve rendszeresen foglalkozásokat tart a gyerekek számára a fővárosban létrehozott művészeti központban, amelyet a vračari tehetségápoló alapítvány finanszíroz. Itt a színházi drámapedagógia módszereivel mindennapjaink időszerű témáit dolgozzák fel. A gyerekek mindig aktívan közreműködnek a különféle személyiségfejlesztő, önépítő játékokban.
    - A drámapedagógia a Nyugaton már beépült az iskolai tanórákba. Nálunk még felfedező útját járja. Pedig ez a legjobb módszer arra, hogy a számítógép mellett felnövő, zárkózott fiataljainkban felébresszük a kreativitást, a fantáziát, a játékosságot, a másság iránti érdeklődést, az együttérzést, az önbizalmat... A színházi drámapedagógia ezt még csak erősíti, mert a nyilvános ,,megmérettetés” ún. önszabályozó folyamata magabiztossá, nyitottá teszi a gyerekeket mozgásban, kommunikációban és kapcsolatteremtésben egyaránt - hangsúlyozta a művész.
    Zoran Tairović belgrádi filmrendezőtől és operatőrtől, az Interkulturális Színház tagjától megtudtuk azt is, hogy a háromnapos műhelymunkát rögzítették, az anyagból oktatófilmet készítenek, a projekt befejezésekor (kb. 2012 februárjában) mutatják majd be. A filmkészítésben közreműködött: Jovan Kiš és Dragan Jablanov újvidéki, valamint Dragiša Marinković trsteniki amatőr színészek.
    A következő műhelyfoglalkozás októberben és novemberben lesz, majd a téli vakáció és ünnepek után tovább folytatódik a munka Szentesen. A tizedik ,,kör'' után gálaműsort rendeznek kiállítással egybekötve.
    A Művészeti Műhelymunkák kishegyesi szervezői: Gordana Radulović és Csernik Teréz.
(k. o.)

SULI DISCO

2010. október 5., kedd

TÚRA UTÁN


Véget ért a hegyesiek háromnapos, irodalmi kalandja
A Petőfi Sándor M. E. záróműsora (Fotó: Lakatos János)
A Petőfi Sándor M. E. záróműsora (Fotó: Lakatos János)
Szombaton a helyi Petőfi Sándor Művelődési Egyesület műsorával zárult a HEGYESI literaTÚRA elnevezésű háromnapos rendezvénysorozat. A záróműsor táncos vidámsága picit ellensúlyozta az előző három nap komoly, irodalmi élményeit.
A művelődési egyesület fiatal táncosai és a Szlovéniából érkezett, veterán tánccsoport egyaránt színvonalas fellépéssel biztosították ezt. A rendezvénysorozat után az egyik főszervezőt,Linka Gabriellát arról kérdeztük, hogy honnan a Csépe-emléknap kibővítésének ötlete.
– Kishegyesen annyi író, költő, publicista és tollforgató ember él, hogy irodalmi szempontból kevésnek bizonyult a Csépe-nap, többre volt szükség. A hagyományos Csépe-napokat így egy háromnapos irodalmi rendezvénysorozattá bővítettük ki, és a HEGYESI literaTÚRA nevet kapta. A jövőben ebben a formában fogjuk tovább vinni. Célunk a mai magyar és vajdasági magyar íróink bemutatása, és ehhez a hagyományos felolvasás mellett játékosabb formákat is felhasználtunk. Pl. az irodalmi kaszinót és az irodalmi randevút. Természetesen nem akartuk lerombolni a Csépe-napok tekintélyes tradícióját, de a mai olvasóközönségnek már mások az igényei, épp ezért túlhaladottnak tűnt.
* Jövőre ismét lesz literaTÚRA. Marad az idei forma, vagy változtatnak valamin?
– Ez nem a végeleges formája, folyamatosan újítani fogjuk. Biztos vagyok benne, hogy jövőre lesznek olyan irodalmi felüdülést okozó események, amik ide fogják vonzani a közönséget. Emellett megpróbáljuk a kortárs magyar és vajdasági magyar irodalmat idehozni Kishegyesre. Egykor a Csépe-napnak is ez volt a célja.
* Több szervezője volt eseménynek. Ki mindenki vett részt benne?
– Az idén nem egy szervezet vállalta magára a szervezést, hanem többen is együtt dolgoztak rajta. A könyvtár, az iskola, a helyi közösség, a művelődési egyesület, a Szó-Beszéd és a Dombos P.E. csapata dolgozott a rendezvénysorozaton. Emellett Vigh Rudolf is részt vett a szervezésben, és ötleteivel sokat segített. Mellette a régi Csépe-emlékbizottságból jelen volt még id.Virág Gábor és Radmila Marković is. Itt azt is megemlíteném, hogy a rendezvényt anyagilag a Small Steps, a Szekeres Alapítvány és leginkább a kishegyesi Helyi Közösség támogatták.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...