A kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola diákjainak, tanárainak mindennapjai...
2008. október 31., péntek
2008. október 28., kedd
CETINJEI VENDÉGEINK VOLTAK
A szülőföld vonzásában
A montenegrói székváros küldöttsége járt Kishegyes községben
Cetinjének, Kishegyes
testvérvárosának a küldöttsége járt a hétvégén a község három településén,
Szeghegyen, Bácsfeketehegyen és Kishegyesen.
A „baráti találkozás” elnevezésű
kulturális rendezvénysorozat során péntek este Szeghegyen Slavka Daković költőnő
és Đoko Mirković költő, publicista tartottak irodalmi estet, szombat este pedig a
szeghegyi montenegróiak Krstaš nevű egyesületének klubjában montenegrói ételek
és italok kóstolóval egybekötött bemutatóját tartották. A bácsfeketehegyi Vinum
Lódi pincészetbe látogatva viszonzásképpen a látogatók is megízlelhették az itt
termő alföldi borokat. A cetinjeiek montenegrói alkotókat és történelmet
bemutató könyvcsomagot ajándékoztak a község mindhárom általános iskolájának. A
cetinjeiek hangsúlyozták, azt szeretnék elérni, hogy azok a montenegróiak is,
akik már Vajdaságban születtek, megőrizzék a kapcsolatot a szülőhazával.
Kishegyes község vezetősége
igyekszik jó kapcsolatot fenntartani mind az erőszakkal elüldözött németekkel
és utódjaikkal, mind az idetelepültek szülőhazájával. Egy napon és egy időben
járt a községben az elüldözött svábok és a cetinjei küldöttség is. Az
utóbbiakat fogadó Pál Károly, a községi képviselő-testület elnöke
elmondta, hogy a jó kapcsolatok fenntartásán túl a testvérvárosi viszonyt más
montenegrói településekre is ki szeretnék terjeszteni. Mint mondta, remélik,
hogy a montenegrói állam ösztönzésével ez az együttműködés gazdasági jelleget
is ölt majd a jövőben. Szeghegy az egyetlen település Szerbiában, ahol a
montenegróiak abszolút többségben élnek, központja és kiindulópontja lehetne a
montenegrói beruházásoknak. Kiemelte, a községi vezetés a helyi lakosság
igényét elfogadva nem kíván akadályt gördíteni, hogy a szeghegyiek a
montenegrói egyház keretében ápolják vallási életüket.
Petar Radovanović polgármesteri
tanácsos átadta a montenegrói székváros polgármesterének, Mile Jankovićnak
az üdvözletét, s egyúttal meghívta a kishegyesieket, hogy november 13-án együtt
ünnepeljék Cetinje város fölszabadulását. A cetinjeiek a kishegyesi község
diákjait is vendégül fogják látni a Lovćen nemzeti parkban.
2008. október 25., szombat
MŰVÉSZTELEP
Szeretettel meghívjuk a kishegyesi Dévics Imre Művésztelep kiállítás megnyitójára, amelyet 2008. október 30-án (csütörtökön) tartunk 10.00 órakor a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola kiállítás csarnokában.
2008. október 22., szerda
RAGASZTÓZÓ GYEREKEK
A kishegyesi helyzet is gyors és
hatékony intézkedéseket kíván – A fiatalok körében egyre gyakrabban
tapasztalható a kábítószer-élvezés
Egyetlen
település, így Kishegyes sem vonhatja ki magát társadalmi hatások alól, épp
ezért nem számít meglepetésnek a hír, hogy a fiatalok körében a faluban is
egyre komolyabb problémát jelent a kábítószer-élvezet veszélye. Az viszont már
több mint megdöbbentő, hogy az iskolában az alsósok között is szembesülni
kellett a ragasztózás problémájával.
Igaz, erre csak
következtethetnek. Molnár Mártától, a kishegyesi iskola igazgatónőjétől
hallottuk az esetet, miszerint az egyik kisdiák ragasztóval bekent arccal érkezett
az oktatásra, világos jeleként annak, hogy előtte ragasztózhatott. A
rendőrséggel kapcsolatba lépve azt a választ kapták, hogy amíg rajta nem kapták
őket, addig semmit sem tehetnek, legföljebb azt – ami a helyi civil szervezet,
a nők fóruma bevonásával meg is történt –, hogy fölhívják az árusok figyelmét,
ezeket a gyerekeket ne szolgálják ki, ha ragasztót szeretnének vásárolni. A
képen látható illusztráció, a három ragasztós zacskó az egyik parki bokor
tövében világosan mutatja, hogy nem légből kapott állításokról van szó.
A leginkább
veszélyeztetett korosztálynál, a fiataloknál a fölvilágosítás sokat segíthet. A
kishegyesi nyolcadikosok a helyi önkormányzat támogatásával az idén először
jártak Szabadkán, ahol a Metamorfózis nevű állandó kiállításon a
kábítószer-élvezet káros hatásaival ismerkedhettek meg. Amint Csőke Csilla
osztályfőnök tájékoztatott, ez nem szájbarágó módon, nem is az erkölcsi
fensőbbség intő szavával történt, hanem élményközpontúan és párbeszédre
serkentve a fiatalokat. Mint mondta, a fiatalokra, de őrá magára is mély
benyomást tett a látogatás. Több szobán át haladva jutottak el a végpontig, s
mindegyik helyiségben valami szembesítő élményben volt részük.
– Az utolsó
szoba egy zsákutca volt, ahonnan csak visszafelé vezetett kiút. Idáig eljutni
mintegy két óráig tartott, visszafelé egy perc alatt is kijuthatott az ember,
de a kábítószer-élvezőnél ez pontosan fordítva van, a drog nagyon gyorsan
leépíti az embert, fölépülni viszont csak hosszadalmasan és nagy kínlódások
árán lehetséges, ha egyáltalán lehetséges – összegezte Csőke Csilla a szabadkai
oktató kirándulás központi üzenetét.
A gyerekek
tájékozottsága is megdöbbentő
– Én
csodálkoztam, hogy a gyerekek szinte mindent tudtak a kábítószerekről és azok
hatásairól. A morfiumtól például rögtön tudták, hogy milyen hatása van, miből
készül, s hogy hol lehet beszerezni. Hogy a speedet a discóban, a heroint a
drogdillernél, a ragasztót a boltban vehetik meg…
Az osztályfőnök
szavai szerint a legtöbb szó a ragasztóról, a szegény ember pusztító
hatású kábítószeréről esett, ami az agyban megöli az idegsejteket, melyek
sohasem regenerálódnak. A ragasztó így néhány év alatt teljes szellemi
leépülést eredményezhet.
A fiatalok
körében terjedő kábítószer-élvezet okai sokrétűek, megelőzésében a nevelés két
tartóoszlopának, a családnak és az iskolának döntő szerepe lehet.
Molnár Márta, a
kishegyesi általános iskola igazgatónője a tanárok és a szülők
együttműködésének a fontosságára hívja föl a figyelmet arra bátorítva a
szülőket, hogy ne csak a szülőértekezleteken jelenjenek meg. Elmondása szerint
a szülőkkel való együttműködés nem mindig zavartalan, így nemrégiben azt
kellett tapasztalniuk, hogy az egyik osztály szülőértekezletére a szülőknek a
fele sem jött el. A másik negatív tapasztalat, hogy sajnos leggyakrabban a nem
problémás gyerekek szüleit láthatják. Az igazgatónő hozzátette, hogy a
konzultációknak nem a számonkérés vagy a megrovás, hanem a megoldáskeresés a
célja, hiszen komoly, tartós eredményeket az iskola egyedül a szülőkkel
szorosan együttműködve érhet el.
2008. október 20., hétfő
2008. október 18., szombat
AZ UTÓDOKTÓL KÖLCSÖNBE KAPOTT FÖLD
Környezettudatos gondolkodásra nevelnek a kishegyesi iskolában
A legaktívabbak: a 7.b osztályosok
A környezettudatos gondolkodás, akárcsak maga a kifejezés, vidékünkön rövid múltra néz vissza. A „gyerekeiktől kölcsönbe kapott Föld birtokosai”, a szülők többsége annak idején, az iskolában nem is hallhatott erről a fogalomról. Számukra az jelentheti a kijózanodásra sarkalló ismeretanyagot, ami a médiából szűrten eljuthat hozzájuk, vagy az, amit maguk is a bőrükön érezhetnek, például a globális fölmelegedéssel járó, végletek között táncoló szeszélyes időjárás. A fiatalokkal más a helyzet, ők a szülők együttműködésével és az iskola bevonásával már idejekorán ránevelhetők a környezettudatos gondolkodásra. A kishegyesi általános iskolában nagy figyelmet fordítanak erre. A kis lépések módszeréhez folyamodtak. A műanyag üvegek gyűjtésével kezdték, azzal a kitűzött céllal, hogy az összegyűjtött hulladék után kapott pénzösszegből az iskolai könyvtárba egy számítógépet vásárolnak. Molnár Márta igazgatónő szavaiból az tűnt ki, hogy a gyerekeket nem kellett unszolni, a polgári nevelés tantárgyát választók ötleteikről levélben rendszeresen értesítik az igazgatónőt, és maguk vetették föl a javaslatot. – Már a fél pince tele van műanyag üvegekkel. Szöllősi Tamás készített egy présgépet, amivel összesajtolhatják a műanyagot. A hulladékért kapott összegből a polgárisok egy számítógépet szeretnének vásárolni, de ehhez egyelőre még sok üdítős palackra van szükség, ezért arra kérnék mindenkit, aki segíteni szeretne, hogy hozza el, vagy a diákokon keresztül juttassa el az iskolába az összegyűjtött palackokat – üzeni az igazgatónő. Magó F. Emese tanárnő, a műanyagüveg-gyűjtő akció főszervezője szerint a polgárisok maguk javasolták, hogy környezetvédelemmel foglalkozzanak. – A legújabb akciónkban plakátokat szeretnének összeállítani és kirakni az iskolába, amik arról tájékoztatnak, hogy miként lehet energiát megtakarítani, s a gyerekekben tudatosodjon, hány liter vizet használ el például egy háztartás. Az órán fölolvastuk, melyik anyag hány év alatt képes lebomlani. A gyerekek megtudhatták, hogy 1 kg szárazelem 8000 liter vizet képes beszennyezni. Ez egy háztartás egyhavi szükséglete – fejti ki a tanárnő. A iskolában egyébként a szárazelemeket és az elhasznált akkumulátorokat is gyűjtik. A környezettudatos nevelés hatása nem áll meg a gyerekeknél. – A gyerekek nagy lelkesedéssel dolgoznak, a legügyesebbek a 7 b-sek voltak, ők szekérszámra hozták a műanyag üvegeket. A gyerekek figyelmeztetik a szülőket a környezet kímélésére, akik eddig is tudtak az egyes hulladékok környezetkárosító hatásáról, de nem tettek ellene. A szelektív hulladékgyűjtés nem volt ismeretlen a kishegyesiek előtt, de ez azt jelentette, hogy a kertben égették el a kiválogatott műanyagot. A felnőttekre gyakorolt hatást én is tapasztalhattam, a piacon vásárolva, amikor legutóbb visszautasítottam a műanyag zacskót, azt a megjegyzést kaptam az árustól: már ön is környezetbarát? – mondja mosolyogva a tanárnő. Magó F. Emese tapasztalatai szerint a tanulóknak körülbelül 70 százaléka nyitott a környezettudatos gondolkodás iránt, 30 százalék lehet azoknak az aránya, akik még nem jöttek rá, hogy rajtuk is múlik, a gyerekeik milyen világban fognak fölnőni. A tanárnővel való beszélgetés előtt kérdéseket tettem föl a hatodikosoknak, s engem is meglepett, hogy mennyire tájékozottak. Pontosan tudják, mit jelent a szelektív hulladékgyűjtés, a globális fölmelegedés, az üvegházhatás stb. A legtalálóbb talán az a válasz volt, amit az ózonlyuk hatására rákérdezve kaptam: – Ha az ózonlyuk nagyobb lesz, ez azt jelentheti, hogy a mi gyerekeink is rákosak lesznek – mondta az egyik kislány a 6 a-ból.
2008. október 13., hétfő
LESZ ÚJ TORNATERMÜNK!
Megújul a tornaterem
Felújítás alatt a Kishegyes-i Kísérleti Általános Iskola tornaterem padlózata.
A Tartományi Nagyberuházási Alap Irodától kapott támogatásból, megkezdődtek a munkálatok.
Az előkészületekben segédkeztek az iskola tanulói és a civil szolgálatot töltő kiskatonák is.
2008. október 10., péntek
2008. október 9., csütörtök
2008. október 6., hétfő
GYERMEKHÉT
FELSŐSÖK
HÉTFŐ - Kézműves műhely – Patyerek Réka (gyöngyfűzés) –
15,00
- Kirakodó
vásár – Piactér vagy az 56-os épület folyosója – 15,00
-
Elemér – koszorúzás – indulás 6,45-kor a pék elől
KEDD – Sportnap – 3. óra után a focipályán futóverseny +
játék, kirándulás
SZERDA - Fordított
nap (tanárok a diákok, diákok a tanárok)
- Tanítás után Activiti (tudásvetélkedő)
CSÜTÖRTÖK - Tanítás után
DIÁK – TANÁR mérkőzés – LÁNYOK
- 18,00-tól MOZIEST
PÉNTEK - Tanítás után DIÁK – TANÁR mérkőzés – FIÚK
- 19,00 – 21,00 DISCO
2008. október 5., vasárnap
ARADI VÉRTANÚK
Vasárnap, október 5-én, délután 16 órakor alkalmi műsor keretében emlékeztünk a tizenhárom aradi vértanúra a nyugati temetőben. A műsort a Helyi Közösség és a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület szervezte. Diákjaink is részt vettek a megemlékezésen.
2008. október 3., péntek
4 TOVÁBBKÉPZÉS
Sikeresen pályázaton nyertünk ismét. Az Oktatásügyi Minisztérium a mi iskolánkat is kiválasztotta, így továbbképzéseket szervezhetünk a munkatársainknak. 4 képzést választott ki Tantestületünk:
OOŠ “ Adi
Endre”
03.10.2008.
MINISTARSTVO
PROSVETE
ŠKOLSKA
UPRAVA - SOMBOR
Poštovani,
Veliko
nam je zadovoljstvo što smo među izabranim školama koji su uključeni u program
Republike u oblasti stručnog usavršavanja zaposlenih obrazovnih institucija za
2008. godinu.
Pošto
nam jako puno znači da možemo organizovati seminare koji će nam pomoći u
poboljšanju uslova, i efikasnosti nastave izuzetno smo Vam zahvalni. Izabrali
smo takve seminare koji će nam biti od velike koristi, i povećati efikasnost
našeg rada.
Hvala
Vam!
Izabrani
seminari su:
- Romsko dete i škola (broj: 537) – obavezan
Autori: dr. Sunčica Macura – Milovanović, Sanja Tatić – Janevski, Mirjana
Kovačević
Organizacija, institucija
koja podržava program: Društvo učitelja Beograda
Koordinatori: Mirjana Ilić, Milijana Arsić
Teme koje se obrađuju: Istorija, društveni položaj i obrazovanje Roma, Uzroci školskog
neuspeha romske dece, Teškoće u procesu učenja/podučavanja romske dece,
Podsticanje samopoštovanja dece, Motivacija za školsko učenje,
Individualizacija nastavnog procesa, Saradnja sa roditeljima
Ciljna grupa: učitelji osnovnih škola koji u svojim odeljenjima rade sa romskom
decom, nastavnici i stručni saradnici i direktori osnovnih škola, saradnici na
projektima i programima čija su ciljna grupa romska deca
Trajanje programa: 2 dana, 16 sati
Datum: do 1. decembra 2008.
Učesnici: 25 osoba
- Sigurna škola – živimo bez nasilja (broj 487) – izborni
Autori: Slavica Adamović,
psiholog
Milica Bristina – Kočiš,
pedagog
Ljiljana Borđoški, psiholog
Organizacija, institucija
koja podržava program: ŠOSO „Milan Petrović“ Novi Sad,
Centar za socijalni rad grada Novi Sad
Koordinator: Ljiljana Bordjoški
Teme koje se obrađuju: Upoznavanje problema nasilja, Razumevanje problema nasilja i
razvijanje nenasilnih modela komunikacije, Upoznavanje sa mogućim
intervencijama u situacijama nasilnog ponašanja, Upoznavanje protokola
reagovanja u mreži institucija u situaciji nasilja, Priprema učesnika za rad sa
učenicima
Ciljna grupa: nastavno osoblje, stručni saradnici, direktori i članovi saveta
roditelja
Trajanje programa: 2 dana, 15 sati
Datum: 8-9. novembar 2008.
Učesnici: 16 osoba
- Praktične metode rada u inkluzivnom kontekstu ( broj 551) - obavezan
Autori: mr. Slavica Marković
Organizacija, institucija
koja podržava program: ŠOSO „Milan Petrović“ Novi Sad,
Save
the Children, UK; Društvo učitelja Novog Sada
Koordinatori: Mirjana Lazor
Teme koje se obrađuju: Mogućnosti inkluzije kroz različite programe, Metode i tehnike rada u
inkluzivnom kontekstu, Pripremne aktivnosti, Stimulacija razvoja kroz različite
vrste igre, Rad sa decom u funkcionalnim ( životnim) situacijama, Specifičnosti
saradnje i savetovanja roditelja dece sa smetnjama u razvoju
Ciljna grupa: vaspitači, učitelji, stručni saradnici, defektolozi, roditelji
Trajanje programa: 2 dana, 12 sati
Datum: 28-29.novembar 2008.godine
Učesnici: 30 osoba
- Prevencija
školskog neuspeha – metodološko usavršavanje učitelja na mađarskom jeziku (broj 552) - obavezan
Autori: Pavlović Marta, Dudaš Zita, Pete Ištvan
Organizacija, institucija
koja podržava program: Učiteljski fakultet na mađarskom
nastavnom jeziku iz Subotice
Koordinatori: Pavlović Marta
Teme koje se obrađuju: Metodologija prepoznavanja individualnih razlika, Kognitivni verbalni
aspekti usvajanja intelektualnih školskih veština početnog čitanja, pisanja i
računanja; Meiksnerova metoda za prevenciju i reedukaciju disleksije;
Razvijenost grafomotorike i usvajanje početnog pisanja; Mogućnosti primene
psihomotornih vežbi; Prevencija i reedukacija diskalkulije; Izrada
individualnog plana napredovanja
Ciljna grupa: učitelji koji predaju na madjarskom jeziku
Trajanje programa: 2 dana, 16 sati
Datum: 24-25. oktobar 2008.
Učesnici: 20 osoba
S
poštovanjem:
Molnar Marta, direktor škole
Mali
Iđoš, 03.10.2008. ________________________