A kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola diákjainak, tanárainak mindennapjai...
"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)
2011. június 22., szerda
2011. június 13., hétfő
2011. június 8., szerda
GYÓGYÍTOTTAK A GYEREKEK
Beszélgetés Sipos Julianna kishegyesi nyugalmazott
testnevelő tanárral a pedagógusok napja alkalmából
Az én szememben akkor nő meg egy
tanár ,,becsülete'', akkor válik igazi tekintéllyé a pedagógus, ha egykori
diákjai a szívükbe és emlékezetükbe zárják. Alkalmi interjúalany után kutatva
így ajánlották figyelmembe a volt tanítványok Sipos Julianna testnevelő
tanárnőt és volt osztályfőnököt, aki mellesleg még ma is serényen dolgozik
azon, hogy népszerűsítse és megszerettesse az egészségmegőrző testmozgást - a
felnőttekkel.
- Bennem egyáltalán fel sem merült a kérdés, hogy mi
leszek, ha nagy leszek - kezdi vázolni pályafutását vendéglátónk, aki friss
epeműtéte ellenére is ragyogó, életvidám mosollyal fogad bennünket. - Mivel
hadilábon álltam a matekkal, tudtam, hogy a szabadkai tanítóképzőbe iratkozom -
mondja nevetve, aztán hozzáfűzi:
- Komolyra fordítva a szót... Negyedikes korom óta
rendszeresen kézilabdáztam (akkoriban nagyon erős csapata volt Kishegyesnek!),
és amikor felépült a faluban a medence, az úszóedzések is életem részévé
váltak. Noha a nyelvek is érdekeltek, Csúz János tanító bácsi sugallatára mégis
a szabadkai tanítóképzőt választottam, mert ott már Ladóczky János kezei alatt
fejlődhettem tovább, s válhattam a Spartak klub tagjává. Mivel Kishegyesen
akkor még nem volt testnevelő tanárnő (a tanítóképzőben pedig még nem volt
szakosítás), az is gyorsan egyértelművé vált a számomra, hogy folytatnom kell a
tanulmányaimat, annál inkább, mert ösztöndíjat is kaphattam, s ez esetemben nem
volt mellékes, hiszen szegény családból származom. Édesapám a szikicsi malomban
dolgozott, édesanyám pedig háziasszony volt. ,,Késői költés''-ként születtem
meg, és maradtam egyetlen gyermekük.
- Milyen fordulatot hozott az életében Újvidék és a
testnevelési főiskola?
- Hogy őszinte legyek... A szabadkai tanítóképző nekem
olyan jó alapokat adott, hogy a főiskolát játszi könnyedséggel vettem.
Nagyszerű oktatóim, nevelőim voltak, és a módszertani tudnivalókat én már itt
elsajátítottam. Szabó Erzsébet tornatanárnőnket például nagyon kevesen kedvelték,
mert sokat kiabált, de én ma is hálával gondolok rá, hiszen tőle úgy
megtanultam a bukfenc, a cigánykerék (és hogy ne soroljam tovább!) tanítási
módszertanát, amivel a többiek a főiskolán igencsak sokáig küszködtek. A
negyedik-ötödik évünk pedig rendszeres hospitálással telt el, tehát remek
pedagógusoktól leshettük el az órák felépítési módját és egyáltalán a
gyerekekkel való bánásmódot. A főiskola tehát inkább a szakképesítés, a diploma
végett volt fontos a számomra, mert pályámat nem osztálytanítóként, hanem
testnevelő tanárnőként kezdhettem el 1970-ben, az ,,anyaiskolámban'',
Kishegyesen, és 35 év után innen mentem nyugállományba 2006-ban.
- Mint osztályfőnök hány nemzedéket kísért ki? Kik
maradtak meg az emlékezetében?
- Ha jól számolok, akkor nyolc generáció nőtt fel a
kezem alatt. Mindegyikhez fűznek valamilyen emlékek. A 60-as nemzedékkel
kezdtem a pályámat, a 77-esek voltak a legvagányabbak. Jaj, de sok borsot
törtek némely tanárok orra alá, de én mintaórákat tarthattam volna velük! Egeret
dugtak a történelem szakos fiókjába, a naplóban jegyet hamisítottak
matematikából... De ahogy véghez vitték ezeket a csínytevéseket, rögtön
szaladtak hozzám, és mindent bevallottak. Aztán együtt izgultunk, mi sül ki az
egészből, mert megígértem nekik, hogy nem árulom be őket. Így igaz,
cinkostársuk lettem, nem veszíthettem el a bizalmukat. Persze a ballagás után
már elmeséltem a kollégáknak a dolgokat, és jókat kacagtunk... A 69-es nemzedék
volt a legerősebb, az osztály háromnegyede egyetemi végzettséget szerzett. A
2000-ben érettségizők, a ,,néptáncos brigád'', szinte valamennyien a Rizgetős
tagjai úgy a bőröm alá bújtak, hogy a lányok még nyolcadikos korukban is az
ölembe ülve mesélték el élményeiket...
- A rossz tanulók éppúgy jó szívvel emlegetik, mint az
eminensek. Mi volt a titka? Mivel szelídítette meg őket?
- Nincs itt semmiféle titok. A gyerekeket szeretni
kell. És én imádtam őket. Mint minden embernek, nekem is voltak a
magánéletemben válságok, mélypontok, de ha bementem a tornaterembe, minden
problémámat a küszöbön hagytam. A gyerekek gyógyítottak ki minden búból-bajból.
Persze az igaz, hogy amikor megkaptam egy osztályt, rögtön rövidre fogtam a
kantárszárat, hogy ne szaladjon szét a ménes, de később fokozatosan lazítottam
is a szorításon. Aztán mivel tornatanárnőként nemigen jutott idő a szóbeli
kommunikációra, különféle kirándulásokat szerveztem, s azokon közelebbről
megismerhettem őket. Kerékpártúrák, szánkózások, sátorozás a Kaszálón,
sütés-főzés nálam az udvarban..., ezek mind nagyon szép emlékek maradtak. A
hatodik osztályosokat rendszeresen vittem egyhetes sátortáborba Vrdnikre,
Topolyára, ahol medence volt, hogy megtanítsam úszni őket. Nyaranta nevelőként
dolgoztam a Kekec gyermeküdülő Sveti Martin-i központjában, télen síoktatóként
kísértem őket ide-oda, évközben a tanítási óráimon kívül a kézilabdázókkal
foglalkoztam - egyszóval nálam a gyerekekkel való törődés nem fejeződött be
évzáráskor vagy a csöngetéssel és a szünetekkel. A munka mindig örömet
szerzett, de aztán a jóba is belefáradhat az ember. Meg a helyünket is át kell
adni a fiataloknak.
- De amint hallottam, nyugdíjasként sem ül tétlenül. Testnevelő edzéseket, rekreációs órákat tart a felnőtteknek...
- De amint hallottam, nyugdíjasként sem ül tétlenül. Testnevelő edzéseket, rekreációs órákat tart a felnőtteknek...
- Valamikor 15 évvel ezelőtt pattant ki az agyamból ez
az ötlet, és az akkori iskolaigazgató jóvá is hagyta. Nőknek szerveztem meg,
kismamáknak, családos fiatalasszonyoknak, középkorúaknak, de végeredményben
nincs korhatár. Ez nem aerobik, hanem egészségmegőrző, kondicionáló testedzés.
Amíg tart a tanítási év, mi is hetente kétszer összejövünk. Aztán ez alapot
nyújt a további ismerkedéshez, barátságkötéshez is.
- Nem hiányzik az iskolai zsibongás?
- A zaj nem, de hogy reggel elinduljak valahová,
elmenjek a boltba, a trafikba, a postára, az szinte kötelező. Az idősebb fiam
és a három unoka Magyarországon él, az itthon maradt fiatalabb fiamnak még
nincs családja, a férjem meghalt... Tehát mi tagadás, néha magányosnak érzem
magam. Régebben utazgattam, meg magam is szerveztem külföldi városnézéseket a
Domus utazási iroda révén, de ebben a mai szegénységben ez is elmaradt. Vettem
hát komputert, és esténként csevegek a világban szétszórt barátaimmal,
tanítványaimmal, levelezgetek, meg sokat olvasok. Mivel a térdem is kezd
csikorogni, úgy látszik, ez a végső figyelmeztetés - odafentről! - , hogy most
már tényleg pihennem is kell.
Krekity Olga
2011. június 4., szombat
ELBALLAGTAK...
Méltán lehetünk büszkék
diákjainkra, hiszen kiváló eredményeket értek el, nem csak itthon, hanem
külföldi versenyeken is. Tantestületünk különdiplomával jutalmazza
teljesítményüket, munkájukat, szorgalmukat, kitartásukat.
Különdiploma
- Barna Zsanett zeneművészet
- Burján Laurita zeneművészet
- Govorcsin Nikoletta zeneművészet
- Hajagos Tamás testnevelés
- Jovanović Margaretta zeneművészet
- Kancsár Klementina zeneművészet
- Malecki Srđan testnevelés
- Nyírádi Dianna zeneművészet
- Stević Marina zeneművészet
- Vajda Boglárka zeneművészet
- Vörös József testnevelés
- Zelenka Daniella magyar nyelv
- Zorad István képzőművészet
- Hegedűs Klaudia zeneművészet, testnevelés
- Katona Nóra zeneművészet, testnevelés
- Kőműves Noémi kémia, magyar nyelv
A 2010/2011-es iskolaévben 12
Vuk-díjas diákkal büszkélkedhetünk. Az iskola által ajándékozott könyvcsomag
mellé járt a Helyi közösség ajándéka, valamint egy budapesti egyhetes
kirándulás is, a kishegyesi könyvtár pedig egy éves tagsággal jutalmazta meg
legjobb diákjainkat. Köszönet érte.
Vuk-díjasaink több különdiplomát is kaptak:
1. Csernus Boldizsár képzőművészet
2. Papp Annamária zeneművészet
3. Petrás Tibor kémia
4. Kovács Viktor matematika
5. Csáki Henrietta zeneművészet,
biológia
6. László Andor magyar nyelv,
képzőművészet, matematika
7. Keszeg Karolina zeneművészet, kémia,
biológia, testnevelés
Következzenek
a legjobbak között is a legjobbak.
Kalmár Heléna nem csak nyelvekből,
különösen német nyelvből teljesített kiválóan, hanem egyéb tantárgyakból is
igyekezett mindig a legjobbat nyújtani, a maximumot elsajátítatni. Rendkívül
fejlett igazságérzetével mindig a gyengébbek pártján állt, példát mutatott. Az
iskolakórus oszlopos tagja, az osztályközösség szíve-lelke. Különdiplomát
kapott magyar nyelvből, biológiából, zeneművészetből, német nyelvből. Heléna
időközben sikeresen felvételizett a Kosztolányi Tehetséggondozó Gimnázium német
szakára.
Dudás Virág Ervin még pici korában
beleszeretett a hegedűbe, és a hegedűvirtuozitását szinte a tökélyig
fejlesztette. Több rangos szerbiai és nemzetközi versenyen maximális pontszámot
ért el hegedűjátékával. Emellett iskola kötelezettségeit sem hanyagolta el,
mindig elébe ment a feladatoknak. Zeneiskolai teljesítményével párhuzamosan az
iskolában is kiválóan teljesített. Méltán lett a Zenedében a Generáció diákja.
Gratulálunk a díjhoz! Természetesen különdiplomát kapott zeneművészetből. Ervin
időközben sikeresen felvételizett az újvidéki Zenede hegedű szakára.
Az idei évben
3 kiemelkedő díjat osztottunk ki, a megszokottól eltérően. Szeretnénk, ha ez
hagyománnyá válna.
Iskolánk sok
sportolóval büszkélkedhet. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek hasznosan töltsék
el szabadidejüket, csapatban gondolkodjanak, levegőn legyenek, egészséges
életet éljenek. Nem véletlen, hogy tornatermünk, kézilabdapályánk állandóan
foglalt. A generáció sportolója díjat egy olyan diákunk érdemelte ki, aki
mindig bizonyított. Tudásával és sportszerűségével is. Nem csak a csapatsportok
és az atlétika kiváló művelője, de rendkívül érett és tudatos módon viszonyul a
tudásszerzéshez is. Egyaránt tehetséges a természettudományokban és a
nyelvekben. Udvarias, illemtudó. Tanárai és tanulóink körében rendkívül
népszerű, aki nem csak önmagáért, hanem a tágabb közösségért is tud tenni, mert
megvan hozzá minden adottsága, szellemi, lelki és testi ereje.
Különdiplomát
kapott testnevelésből, zeneművészetből, matematikából és kémiából.
A generáció
sportolója, akinek jutalma egy belépőjegy egy általa választott budapesti
focimeccsre: Dudás Dániel.
Az idei évben
először adjuk át az Ady Endre-díjat is. Ezen elismerést az a kimagasló tehetség
kapja, akire legtöbbet számíthattunk, aki a legtöbbet tette iskolánkért, akit
bármikor megkérhettünk, teljesítette a rá bízott feladatokat. A 8.a osztály
lelke, aki nagyon sok mindent tud párhuzamosan végezni. Kiválóan szaval, prózát
mond, énekel, táncol, zongorázik, teszi mindezt olyan természetességgel, ami
már szinte a professzionalizmus határát súrolja. Rendkívül színes
egyéniség. Különdiplomát kapott
zeneművészetből, magyar nyelvből, angol nyelvből. Iskolánk történetében először az Ady
Endre-díjat Patyerek Réka kapja.
Jutalma: 1 éves bérlet a szabadkai Népszínházba. Réka időközben sikeresen
felvételizett a Kosztolányi Tehetséggondozó Gimnázium angol szakára.
Iskolánk legjobb diákja, aki bizonyított magyar, földrajz, történelem,
angol és matematikaversenyen, de említhetjük az éneklést, a néptáncot, a focit,
mindamellett naponta több órát fuvolázik. Nem is értjük, hogyan győzi idővel.
Felelősségteljes, illemtudó, tájékozottsága rendkívül szerteágazó, minden
érdekli, van véleménye, rendszeres, szorgalmas, naprakész. Társainak segít,
ahol, és amiben tud. Különdiplomát
kapott zeneművészetből, földrajzból, történelemből, matematikából, angol
nyelvből, testnevelésből és magyar nyelvből. Jutalma: belépőjegy egy budapesti
focimeccsre, valamint 1 éves bérlet a szabadkai Népszínházba. A generáció diákja: Csőke Márk. Márk
időközben sikeresen felvételizett a Kosztolányi Tehetséggondozó Gimnázium német
szakára.
2011. június 3., péntek
RAJZPÁLYÁZAT
„Az élő erdő” című pályázatra, melyet a kelebiai Farkas László Általános Iskola szervezett Kelebia, Kelebija és Kishegyes tanulói neveztek munkáikkal. Mivel az Egyesült Nemzetek Szervezete 2011-et az Erdők Nemzetközi Évévé nyilvánította, azzal a céllal, hogy felhívja a figyelmet az erdők védelemére és a fenntartható fejlődés megteremtésének fontosságára, emiatt a rajzpályázat célul tűzte ki, hogy a környezettudatos életmód, a körülöttünk lévő természet értékeinek megvédésére helyezzük a hangsúlyt a képzőművészet eszközeivel.
A pályázat elbírálásában Balázs Katalin, a MOME III. éves hallgatója, rajz- számítástechnika szakos tanár; Laczi Lili, keramikus és Lengyel Judit, könyvtáros vett részt.
Kelebiáról is díjesővel tértek haza diákjaink!
I. Hodolik Enikő Felkészítő: Gombár Klára
II. Povázsánszki Róbert Felkészítő: Kerekes Katalin
III. Csépe Brigitta Felkészítő: Toldi Kornélia
IV. Döme Diána Felkészítő: Szűgyi Petri Gizella
A díjazottak oklevélben és könyvjutalomban részesültek. Gratulálunk az elért eredményekért a tanulóknak és felkészítő tanáraiknak.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)