A személyre szabott
oktatásban a tanuló áll a középpontban nem pedig a tanterv
Gordana Radulović
Szerbiában a tervek szerint
jövőre kezdik bevezetni az úgynevezett inkluzív oktatást, amelyet
Magyarországon integrált oktatásnak neveznek, és amelynek lényege, hogy a
tanulókkal egyéni foglalkozás folyik, és személyre szabottan haladnak előre a
tudás elsajátításában. A Nők Kishegyesi Fóruma az idén egy pályázatot nyert az
inkluzív oktatás feltételeinek megteremtésére.
– Az inkluzív oktatás
feltételeinek megteremtésére a Nők Fóruma pályázott, mert a szabályok
értelmében önkormányzatok nem pályázhattak. A Nők Fórumának programjában
egyébként is már régóta szerepel egy ún. differenciált diagnosztikai központ
létrehozása. A projektum egyik felében tehát egy szeminárium keretében
felkészítettük a szervezet aktivistáit az adatbázis elkészítésére, a megfelelő
kérdőívek kitöltésére, az adatok kezelésére. A projekt másik részében a község
három iskolájának pedagógusai vettek részt. Ez a szeminárium, amelyet a
szabadkai Diana Kopunović vezetett, három napig tartott, utána pedig egy
tanulmányúton vettek részt: Magyarországi alapítványi iskolákba látogattak,
ahol a gyakorlatban is megismerkedhettek az inkluzív oktatással. A tanulmányút
megszervezésében a budapesti Autonómia Alapítvány volt a segítségünkre, akikkel
már korábban is sikeresen együttműködtünk – mondta Gordana Radulović, a
Nők Fórumának tagja, a polgármester tanácsadója.
A román külügyminisztérium által
támogatott képzés három hónap alatt zajlott le.
– A budapesti látogatás
során a pedagógusok meggyőződhettek arról, hogy ezzel az oktatási módszerrel,
amelyet többnyire a sérült gyerekek esetében alkalmaztak, vagyis az úgynevezett
speciális iskolákban, a rendes tanításban is kitűnően alkalmazható. A
legfontosabb talán, hogy a gyerekek szemmel láthatóan nem érzik tehernek az
iskolát. Egy általános iskolában és három középiskolában jártunk, s meglepve
tapasztalhattuk azt is, hogy például az érettségi vizsgák esetükben sem voltak
könnyebbek, a sikeres vizsgázók aránya viszont egyáltalán nem volt rosszabb,
mint más középiskolákban. Tudni kell persze, hogy olyan diákokról volt szó,
akiket másutt nem szívesen láttak. A program részeként még hátra van az
újvidéki Milan Petrović Gyógypedagógiai Iskola meglátogatása is, és ezzel zárul
majd a program – mondta Gordana Radulović.
A szervező egy névtelen
beszámolót kért a pedagógusoktól, s mint kiderült, mindegyiküknek tetszett a
módszer és annak hatékonysága. Remélhetőleg hamarosan ők is alkalmazni tudják
majd. A szervezet viszont tovább dolgozik a központ mielőbbi létrehozatalán,
hogy ott is mielőbb elkezdődjék az oktatás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése