A Szülőföld Alap Oktatási és
Szakképzési Kollégium pályázatára adtuk be a Tanuljunk, hogy hatékonyabban
nevelhessünk Kishegyesen (pedagógus továbbképzés) című kérelmünket. Örömmel vettük tudomásul,
hogy pályázatunkat 1.500.000 forint támogatásban részesítették. 1065/2010
nyilvántartású számon kötöttünk Támogatási Szerződést.
A kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános
Iskolába jelenleg 515 gyerek jár. Az oktatás 2 nyelven folyik (szerb, magyar)
és kisegítő tagozatunk is van enyhén mentálisan sérült gyerekek részére. A
szerbiai törvények értelmében iskolánknak rendelkeznie kell fejlesztési
tervvel. A három éves tervünk célja: A gyerekek biztonsága. A tervet a
Tantestület és az Iskolaszék jóváhagyta.
Kishegyes Szerbia egyik legfejletlenebb,
legszegényebb községe, az Önkormányzat a pedagógusok továbbképzésére nem tud
anyagi eszközöket biztosítani. Az Oktatásügyi Minisztérium rendelete szerint
kötelező a tanároknak a továbbképzéseken részt venniük. Olyan szakmai
képzéseket választottunk, melyek hozzásegítenek céljaink eléréséhez.
A következő szemináriumokon
vettek részt tanáraink:
- 2010. április 6.-7. Hogyan kezeljük a pubertáskori erőszakot? A tanulók közötti erőszak, mit tehetünk? A képzés bemutatta a tanulók erőszakos viselkedésének formáit (fizikai, pszichikai bántalmazás) hazai és külföldi kutatások alapján; kockázati tényezők az iskolában; a szülők érzelmi viszonyulása a gyerekekhez, büntetési módok, szociális és anyagi tényezők hatása az agresszív viselkedés megjelenésére és formájára; tettes, az áldozat és a szemlélő fogalma. A képzés olyan módszereket és technikákat ismertetett meg a pedagógusokkal, melyek segítségével a konfliktusokat erőszakmentesen tudják remélhetőleg megoldani. A 2 napos képzésen a tervezett 20 pedagógus helyett 35 vett részt. Az előadók gyakorló tanárok voltak, akik sikeresen megoldották az agresszivitás problémáját iskolájukban. A szakemberek Kragujevácról és Belgrádból érkeztek, számukra biztosítottuk az elszállásolást, az útiköltséget és az étkeztetést.
2. 2010. április 16.-17.-18. Iskolánkban 2 nyelven folyik az oktatás. A
magyar gyerekek a szerb nyelvet környezetnyelvként tanulják. A továbbképzés
témája: a vajdasági magyar és szerb diákok anyanyelvének, környezetnyelvének és
interkulturalitásának fejlesztése és ápolása. A képzés időtartama 3 nap volt,
és a tervezett 20 tanár helyett 25 vett részt rajta. Előadók: Erdély Lenke,
Csányi Margit, Stanojević Danijela és Bálizs Jutka, a Vajdasági Pegadógiai
Intézet munkatársai voltak. Minden résztvevő egy könyvet is kapott, melynek
címe: Mali jezikoslovci su krenuli u školu (Mikes Melánia: A kis nyelvészek
iskolába indultak, Vajdasági Pedagógiai Intézet kiadványa, Újvidék, 2008.). A
306 oldalas könyv szerb nyelven íródott, és sajnos nem tudunk belőle mintapéldányt
küldeni, mert az előadók csak a résztvevők számára biztosítottak belőle.
3. 2010. május 7.-8.-9. Roma gyerekek és az
iskola, Oktatás mindenkinek – inklúzív oktatás címmel 45 pedagógus vett részt a
továbbképzésen. Erre a képzésre szükségünk volt, mivel iskolánk diákjainak
10%-a roma származású. Ők más családi háttérrel rendelkeznek, más gondjaik
vannak, mások a hagyományaik, a tanulási körülményeik. A Minisztérium a
2010/2011-es tanévtől kezdve megszünteti a kisegítő tagozatokat, minden gyerek
normál tagozatra íratkozik, és minden osztályban 2 diák külön elbánásban
részesül. Az inklúzív oktatásos iránymutatókra ezért is volt szükségünk.
4. 2010. május 14.-15. Hogyan kezeljük a
viselkedési zavarokkal küzdő gyerekeket? A képzés praktikus tanácsokat adott a
viselkedési zavarokkal küzdő gyerekek gondjainak megoldására. A továbbképzésen
40 pedagógus vett részt. Kis kézikönyvet
is kaptak a tanárok, amit a szerzők: Tanja Nedimović és Branka Kresoja állítottak
össze. Szerb nyelven íródott, és a 31 oldalas könyvet fénymásoltuk, de nem
fordítottuk le magyar nyelvre. Az előadók számára szállást és étkezést is
biztosítottunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése