Rátermettségre, önállóságra és kitartásra nevel”
Díjazott diákok és mentoraik a diákkutatásról
Mengyán Pletikoszity Ildikó
A Tudományos Diákkörök XIII. Országos Konferenciáját
idén Tatabányán rendezték meg március 22-23-án. A határon túli majd a
magyarországi elődöntők után a legjobb kutatásokat mutathatták be a
legfelkészültebb diákok. Vajdaságot 15 munkával képviselte 21 diák és 9
különböző szekcióban tartották meg multimédiával kísért előadásaikat. A 6
vajdasági díjazott munka szerzői közül vallanak néhányan a munkájukról,
valamint megszólalnak mentor tanáraik, akik a tehetséggondozás körülményeit is
ecsetelik.
Tornai
Csilla a komposztálással foglalkozott környezetvédelem témakörben, így vélekedik
a TUDOK jelentőségéről:
–
Ez a verseny tette lehetővé számomra, hogy bemutassam több éves munkámat, amely
mára már az érdeklődési körömmé vált. A motivációt azok az emberek adták,
akiknek előadhattam a kutatásomat és biztattak, hogy folytassam. A konferencia
befejeződött, az eredmények arra ösztönöznek, hogy ne álljak itt meg.
Kávai
Zsuzsanna az önzetlen magatartásról tartott előadást pszichológia témakörben, a
következőket nyilatkozta:
–
Elsőéves egyetemistaként utolsó alkalmam volt részt venni a konferencián.
Legfőképpen az motivált, hogy bizonyítsak magamnak, tanáromnak és a
családomnak. Továbbá, hogy a kritikákkal együtt új meglátásokat kapjak, amelyek
segítenek új irányt adni a kutatásnak. Megerősítést kaptam, hogy amit csinálok,
annak értéke van. Az is jó volt, amikor az előadást követően több diák is
odajött hozzám, hogy gratuláljanak előadásomhoz. Mindemellett, sok „KutDiákkal”
tudtam találkozni, akik hasonló elszántsággal végzik munkájukat. Egy közösségi
program keretében meséltek az élményeikről, miért jó a mozgalom tagjának lenni,
milyen élményekkel gazdagodtak az eddigi évek alatt.
Becskei Anikó szintén pszichológia szekcióban lett díjazott, a
személyiség és a rajzok összefüggését vizsgálta. Számára a kutatás a
következőket jelentette:
–
Nagyszerű lehetőség volt arra, hogy saját utamon bizonyságot szerezzek a rajzok
önkifejező szerepéről – akár esztétikusak, akár nem –, és arról, hogy általuk
másokat is megismerhetünk. A motivációm teljes mértékben személyes indíttatású
volt. Gyerekkorom óta rajzolok, és egyre gyakrabban kaptam megjegyzéseket a
munkáim fiktív jellege miatt. Szeretném tovább folytatni a kutatást, mivel a
versenyre való készülés alatt még inkább felkeltette az érdeklődésemet a téma.
Gajda
Gergely kémia szekcióban szerepelt, és gyógyszerkémiával foglalkozott:
–
Nagyon örültem a lehetőségnek, hogy bekapcsolódhattam egy, az SZTE
Gyógyszertudományi Karán folyó kutatásba, melynek fő eleme a HPLC-vel végzett
labormunka volt. Ezáltal betekintést nyertem az egyetemen folyó munkába és
rájöttem, hogy el tudnám képzelni így a jövőmet. A TUDOK-on szerzett pozitív
tapasztalat pedig csak erősítette bennem azt az érzést, hogy a jövőben is
tudományos kutatással szeretnék foglalkozni.
Ternovácz
Adél a történelem szekcióban szerepelt, a bélyegek és a történelem
összefüggéseit vizsgálta:
–
A legfőbb motivációt bátyámtól és mentoromtól, Ternovácz Bálinttól kaptam, aki
végig segített és bátorított a munkámban. A bélyeggyűjtés nálunk családi
hagyomány, és azoknak kivizsgálása, megértése egy külön élmény.
Kőrösi
Sóti Beáta (Tornai Csilla mentora): – A kutatás lehetőség a tanulók számára,
kiléphetnek az iskola szürke falai és korlátai közül. Rátermettségre,
önállóságra és kitartásra nevel. Lehetőséget nyújt arra, hogy a kijelölt utat
végigjárják. Felbátorodnak, vállalkozóbbá válnak, ami elengedhetetlen a
sikerhez vezető úton. A felkészítő tanár olykor fáradságos munkának tekinti a
felkészítést, mégis szívesen fedezi fel a gyöngyszemeket. Ha visszagondolok, az
én sikereim is egyrészt kedves és figyelmes tanáraim odaadó munkájának
gyümölcsei. Talán nem késő köszönetet mondanom nekik érte.”
Luhović
Timea (Becskei Anikó mentora): „Egy-egy munka készítése folyamán derül ki, hogy
micsoda tehetség és érdeklődés lakozik egy (akár nem is a legjobb tanulmányi
átlagot elérő) diákban. A feladat felvállalása lehetőséget nyújt az
elmélyülésre az adott témában, amit akár egy életen át kutathat, de legalábbis
jó előkészület az egyetemi követelményeknek való megfelelésre. Segítséget
nyújtani és irányt adni ebben a folyamatban számomra egy önfejlesztő, valamint
tanulási lehetőség. Szerintem nem túlzok, ha azt mondom, segíteni egy
tehetséges diák kibontakozását, hivatásunk fénypontját jelenti.
Szórád
Endre (Gajda Gergely felkészítő tanára): – Ma az élet szinte minden területét
befolyásolja a kémiai tudás. A környező világ megismerése, megértése egyre
komolyabb tudományos ismeretet igényel. A kémia rangja, elismertsége,
kedveltsége mégis fokozatosan háttérbe szorul. Ennek több oka lehet, a kémia és
természettudományos oktatás a leginkább költségigényes oktatási terület. A
szűkös keretek egyre kevesebb lehetőséget biztosítanak a demonstrációs eszközök
beszerzésére, ezek nélkül azonban az oktatás nem lehet eléggé szemléletes,
gyakorlatias. Míg évekkel ezelőtt egy általános- vagy középiskolás önálló
kísérletek sorozatát végezhette el az iskolában, addig ma már a bemutató
gyakorlatok is csak elvétve jelennek meg a tanórán. Az általános és
középiskolákban a kémiaórákon nem marad idő kutatásra, kísérletezésre. Az SZTE
Gyógyszertudományi Karával már több éve gyümölcsöző kapcsolata van iskolánknak.
Diákjaink lehetőséget kapnak, hogy bekapcsolódjanak a kutató munkába. Célom,
hogy már az alapfokú és középfokú képzés alatt meg tudjuk szerettetni a kémiát
és természettudományos területet a fiatalokkal.”
Ternovácz
Bálint, (Ternovácz Adél mentora):
–
Az ELTE negyedéves hallgatójaként a húgomat készítettem fel a versenyre, ami
nagyon érdekes és egyben megtisztelő volt számomra. Érdekes, mert sok
tapasztalatot gyűjtöttem a mentorálás és a tanítás terén, és megtisztelő is
egyben, hogy Adél húgom megkért, segítsem a felkészülésben. Jó volt vele
dolgozni, érdeklődő, és – annak ellenére, hogy az idősebb bátyja vagyok –
szófogadó is volt.
Muhi
Béla (Ternovácz Adél felkészítő tanára): – Az idei TUDOK újabb alkalom volt
arra, hogy a vajdasági diákok bemutatkozzanak egy rangos nemzetközi jellegű
megmérettetésen. Az eredmény ékesen mutatja, hogy vannak tehetségeink, és
vannak elkötelezett pedagógusaink, szakembereink, akik a legmagasabb szintű
elvárásoknak is eleget tudnak tenni, mert szívügyüknek tekintik a
tehetséggondozást. Az évente újra és újra megmutatkozó magas szintű
teljesítmény egy hosszan tartó elkötelezettség, munka és tapasztalat eredménye,
mely kitüntetett helyet és tekintélyt biztosít a vajdaságiak számára a
Kárpát-medencei tehetséggondozás színterén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése