"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2009. június 27., szombat

TÁNCVIZSGÁN


     Június 26-án táncvizsga helyszíne volt a Sógor vendéglő. A nyolcadik osztályt fejezett lányok és fiúk bemutatták, mit is tanultak az elmúlt hónapokban Milo Emilija táncóráin. Január 2o-án kezdték a próbákat, és amit a látottak is mutattak, nem volt hiábavaló a gyakorlás.  
     A zsúfolásig megtelt teremben vastapssal köszöntöttük a fellépőket. A repertoáron szerepelt keringő, tangó, twist, jive, rumba... Sinkovics Norbert műsorvezető rövid ismertetőt is mondott minden táncról. A fiúk és a lányok a kötelező táncok közötti szünetekben sem pihentek, önfeledten szórakoztak, ropták a zene ritmusára...
     Ahogy következtek a gyorsabb táncok, a hangulat is emelkedett, és a gyerekek sem figyeltek már annyira a közönségre. Jól érezték magukat, mosolyogtak mindenkire...
     A táncok sorát a csárdás, a frisses, majd a kolo zárta.
     Nehéz dolga volt a zsűrinek, Bulatović Gabriellának, Mészáros Mártának és Moldvai Annának.  Mindenki sikeresen levizsgázott, és diplomát is kapott.  Bánszki Ákos, Bulatović Dejan, Csáki Edina, Csőke Ferenc, Egyedi Emese, Gál Lídia, Hajagos Árpád, Hajdú Emilia, Horváth Olivér, Huszka Leó, Lőrik Attila, Kalmár Evelin, Kecskés Natália, Kecskés Viola, Kollár Krisztina, Kovács Béla, Kovács Dániel, Kőműves Árpád, Németh György, Papp Annabella, Papp Marianna, Szungyi Tibor, Tóth Róbert, Vigh Sára lett gazdagabb egy élménnyel.
     Két különdíjas pár lett: Csáki Edina és  Bulatović Dejan valamint Kollár Krisztina és Kovács Béla.
     A fiúk mezőnyében 3. helyezett lett Szungyi Tibor, második Hajagos Árpád, a Tánckirály címet pedig Németh György érdemelte ki. A lányoknál Egyedi Emese 3., Kalmár Evelin 2. helyezett lett, a Tánckirálynő pedig Csáki Edina.
     A szülök, a nagyszülők, keresztszülők, ismerősök, rokonok, barátok is szavazhattak a legjobban táncolókra. A Bálkirálynő a szavazatok alapján Kalmár Evelin, a Bálkirály pedig  Németh György lett.
     A diákok köszönetet mondtak Emilijának, hogy megtanította őket a táncok alaplépéseire.

2009. június 26., péntek

KÉT VILÁG


A polgári nevelés tantárgyat  választottam ötödik osztályban. A csoportom az iskoladiszkó megszervezését tűzte ki célul. Mára már hagyománnyá vált, hogy minden hónapban egy péntek este buli van a suliban.
     Az októberi diszkó elején még kevesen voltunk, de a végére egész nagy társaság jött össze. Egyre  jobb és jobb lett a hangulat, majd valami mozgolódás támadt a táncoló tömegben. Egy kör alakult ki, és mindenki tapsolni kezdett. Középen két fiút pillantottam meg. Mindkét arc ismerős volt. Az egyikük Árpi a nyolcadikból , a másik Željko, a kisegítő tagozatról. Nagyon meglepődtem, de egyben örültem is, hogy a két fiú, a két világ, akkor, ott összetalálkozott.
     A közönség körülöttük újjongott.A fiukról már csurgott a verejték, de önfeledten és vidáman táncoltak tovább.A többiek hangosan buzdították őket.
- Hajrá Željko!
- Hajrá Árpi!
     A dübörgő zenét a közönség üvöltözése harsogta át. A táncosok szinte már nem is a zenére táncoltak, hanem a ritmusra, amit a körülöttük állók tapsoltak. A hangulat jobb már nem is lehetett volna, a fiúk üzentek, mi legyen a következő dal, és mi teljesítettük kérésüket. Viccesebbnél viccesebb táncmozdulatokkal dobták fel a hangulatot. Később leültek pihenni, de nem sokáig volt nyugtuk. Mindenki a táncduettjüket követelte, így hát folytatták. Egyszer csak felkapcsolták a lámpákat. Befejeződött a diszkó és ők ketten barátságosan átölelték egymást.
     Ahogy megláttam ezt a jelenetet, könnybe lábadt a szemem. Eszembe jutott mindaz, amit polgári nevelésen a toleranciáról és diszkriminációról tanultunk. Akkor üres szavaknak tűntek, de most rájöttem, hogy mennyire érint mindannyiunkat.
     Szívből kívánom mindenkinek, hogy tudjon toleráns és elnéző lenni másokkal szemben, hiszen a lelkünk mélyén mindannyian egyformák vagyunk.
Vojter Emese, 7. b
DÍJAZOTT ALKOTÁS

,,AZ Ő SZEMÉVEL KEZDTÜNK NÉZNI, S MA MÁR A MAGUNKÉVAL LÁTUNK.”


     Világnézetünk, látásmódunk egyszerre megváltozott. A segítőkészség és felelősségvállalás érzését kezdtük tapasztalni. Mindezt egy látássérült lánynak köszönhetően.
     Személye mára már ,,természetessé” vált az osztályban. Teljesen elfogadtuk, mégis hatalmasak a különbségek köztünk. Ő egy sajátos világ tagja, ami számunkra elképzelhetetlen. Osztálytársunk sohasem látott, még születésekor veszítette el látását. Sötétségben él, de szavai és tettei azt igazolják, hogy szívében a szeretet lámpásai soha nem alszanak ki. Kitartása napról-napra, évről-évre arra buzdít bennünket, hogy támogassuk, mutassuk meg neki az élet apró örömeit.
     Számunkra  ő több egy osztálytársnál vagy egy jó barátnál. Mindannyian sokat kaptunk és kapunk még ma is tőle. Egy tanítóhoz hasonlíthatnánk, hiszen megtanította nekünk, hogy milyen koromfeketén látni a világot a szivárvány minden színében. Megtanultuk, hogyan lehet apró kis gesztusokkal megkönnyíteni és elképzelhetővé tenni számára a világot.
     Mára már megértettük, hogy vannak szerencsétlen pillanatok, melyek következményeit egy életen át hordozzuk, változtatni nem tudunk rajta. Elfogadni a sors csapásait egy felnőttnek sem könnyű. Ő fogyatékossága ellenére világosabban látja az élet értelmét, mint mi, látók. Sokszor ő ad nekünk erőt problémáink leküzdésében. Ráeszmélünk, hogy milyen kicsinyes gondokkal vagyunk elfoglalva.
     Ma, amikor a világ nem akarja elfogadni a másságot, amikor kínos a fogyatékokról beszélni, mikor úgy viselkedünk, mintha nem vennénk róla tudomást, eszünkbe jut Radó Lili verséből egy gondolat: ,,AZ Ő SZEMÉVEL KEZDTÜNK NÉZNI, S MA MÁR A MAGUNKÉVAL LÁTUNK.”
Vass Nikita, 7. a
DÍJAZOTT ALKOTÁS

TOLERANCIA-SZIGET

Már számos alkalommal megmutattuk, hogy iskolánk a Tolerancia szigete. Ennek újabb bizonyítéka, hogy hetedikes diákjaink – Vass Nikita, Papp Orsolya, Sipos Melissza és Vojter Emese – részt vettek a topolyai Teleház által kiírt pályázatokon. A Helyi interkultúrális párbeszéd a diákok meséiben és fotóiban c. versenyen Papp Orsolya 5. helyezést ért el a Három világ című fényképével. Vojter Emese 4. lett Két világ című meséjével, Vass Nikita „Az ő szemével kezdtünk el nézni, de mára már a magunkéval látunk” c. meséjével pedig 5. helyezést érdemelt ki. Az általános- és középiskolásoknak megszervezett Éljünk együtt toleranciában és megértésben versenyen a tanulóknak blogot kellett készíteniük. Diákjaink ezen a versenyen 1. helyezést értek el, jutalmuk egy ingyenes ECDL Start képzés, melynek valós értéke 16.000 din. Köszönjük a segítséget civil katonánknak, Papp Imrének.
                                          
 

2009. június 24., szerda

FELVÉTELI


Június 22-én anyanyelvből, 23-án pedig matematikából volt a középiskolai felvételi vizsga. Iskolánkban 34 tanuló felvételizett, 31-en magyar, és az idén először 3-an szerb nyelven. Mindenki elérte mindkét tantárgyból a szükséges 1 pontot. Külön örömmel tölt el bennünket, hogy hosszú idő után matematikából két diákunk is a maximális 2o pontot érte el. Németh Györgyre és Hajdú Emiliára büszkék vagyunk! Mindenkinek sok sikert kívánunk a középiskolában! 

2009. június 17., szerda

ELSŐSÖK - IRATKOZÁS


Június 15-én és 16-án iratkoztak elsőseink az iskolába. Ősztől magyar nyelven két osztály indul, összesen 49 kisdiák kezd majd ismerkedni a betűkkel és a számokkal. Szerb nyelven 7 diákot írattak be szüleik, míg négyen a speciális tagozaton kezdik az első osztályt. A tankönyveket egyelőre nem kell kifizetni, még mindig várjuk a minisztériumi rendeletet. Reményeink szerint a szeptemberi szülőértekezleten már többet tudunk majd mondani. Aki rendeltek füzetcsomagot, tanévkezdéskor elkapják.

2009. június 15., hétfő

TÁBOROZÁSON


                                                              Felejthetetlen élmény volt
                                                                    - táboroztunk -
                        
     Elérkezett a várva várt pillanat, június 8-a, hétfő, a táborozásunk kezdetének napja. Buszra szálltunk, és elindultunk.
     Rövid utazás után Topolyára értünk, ahol a traktor a megpakolt pótkocsikkal, valamint a sátorállító segítség már várt ránk. Először a konyhasátrat állítottuk föl, hogy Babus néni minél előbb hozzáláthasson az ebéd elkészítéséhez. Mire állt a tábor, elkészült az ízletes paprikás is.
    Az idő egész héten kedvezett, így fürödhettünk, kajakozhattunk, pecázhattunk kedvünkre. Napközben túráztunk is. Megtekintettük a topolyai tájházat, a kovácsműhelyt. Nagyon sok vendég látogatott meg bennünket: polgármester, HK titkár, igazgató néni, tanáraink. És azért hoztak nekünk finomabbnál – finomabb falatokat. Az estéket vidám hangulatban töltöttük. Táncoltunk, mókáztunk, parodizáltunk, vetélkedtünk.
     Ez az öt nap villámgyorsan elszállt, de az emléke örökre megmarad.       
     Köszönet szüleimnek és tanáraimnak, hogy e felejthetetlen kiránduláson részt vehettem!
                                                                                                                                Vajda Boglárka
                                                                                                                                          6.c

2009. június 10., szerda

A KÉTNYELVŰSÉG LÉLEKTANA


,,A kishegyesi könyvtár rendezvénysorozata az anyanyelv megőrzésének fontosságára hívja fel a figyelmet'' - mondta a projektum ötletgazdája, Vörös Julianna

    Újabb előadással gazdagította a kishegyesi könyvtár azt a rendezvénysorozatát, amelyet a Magyar Nyelv Éve kapcsán szervezett, s amelynek célja az anyanyelv megőrzésére való figyelemfelkeltés. A programot a Szekeres László Alapítvány támogatásával tudják megvalósítani - hallottuk Vörös Julianna könyvtárostól, a projektum megálmodójától, aki többek között elmondta azt is, hogy eddig ebből mit sikerült megvalósítaniuk. Nemrégen intézményük vendége volt Csáky S. Piroska egyetemi tanár, aki az első magyar írásos emlékekről tartott előadást. Az elmúlt hetekben a helybeli Ady Endre Kísérleti Általános Iskola tanítványaival egy sikeres Kazinczy-vetélkedőt bonyolítottak le, amellyel méltón megemlékeztek az író irodalmi és nyelvújító munkásságáról. Június 2-án a könyvtár előcsarnokában pedig megnyitották azt a kiállítást, amely teljes betekintést nyújt a kishegyesi születésű írók (szépirodalmi szerzők és más, szakmai tematikájú könyvek alkotóinak) munkásságába. Ugyanezen a napon a könyvtár vendége volt dr. Szőke Anna. A kétnyelvűség lélektana címmel előadást tartott arról, hogy az anyanyelvhez viszonyítva vagy arra vonatkozóan milyen előnyei és hátrányai lehetnek az ún. másodnyelv (környezetnyelv, idegen nyelv) elsajátításának. A Dél-Bánátban tett néprajzi gyűjtései alapján élő példákkal szolgált arra vonatkozólag, hogy amikor az anyanyelv elveszti társadalmi funkcióját, és használói már csak a család szűk keretén belül élnek vele, szükségszerűen megtörténik a nyelvcsere - vagyis a magukat még magyarnak valló személyek lemondanak anyanyelvükről (,,mert nem boldogulnak vele''), és felcserélik azt a többségi nemzet nyelvével (ez esetben a szerb nyelvvel). ,,Mikor gyerek voltam, magyar voltam'' - hallotta ezt dél-bánáti körútján sokszor az előadó, és mint mondta, először megdöbbentette, de később megfejtette ezeknek a kijelentéseknek az értelmét. ,,A néprajzi kutatások eleddig még nem foglalkoztak behatóbban ezzel a kérdéskörrel, de tény és való, hogy a népszokások túlélik a nyelvet. Beszélgetőtársaim jószerével már alig vagy egyáltalán nem ismerték és beszélték anyanyelvüket, de ettől függetlenül magyarnak vallották magukat, mert szokásaikban és hiedelemvilágukban még megtartották a magyar őseiktől, elődeiktől örökölt rítusokat.'' Az előadó szerint akkor járunk el helyesen - s akkor tudjuk elejét venni fiataljaink köztes identitástudatának, ami lélekromboló, s előbb-utóbb a beilleszkedéshez vezet -, ha gyermekeinket a másodnyelvre a saját kulturális közegükben tanítjuk meg.

2009. június 5., péntek

SEGíTETTÜNK MI IS!

Iskolánk is tevékenyen részt vett a XXXIII. Durindó és XLVI. Gyöngyösbokréta szervezésében. Több esemény helyszíne volt a suli.
2009
KISHEGYES
 

A XXXIII. Durindó és XLVI. Gyöngyösbokréta programja
Kishegyes 2009

2009. június 4., csütörtök
19.00 Régi hegyesi képeslapok – kiállításmegnyitó a Művelődési Ház előcsarnokában
2009. június 5., péntek
12.00–22.00 Kézművesvásár
12.30 A XXXIII. Durindó fellépőnek érkezése – Ady Endre Általános Iskola
14.00 Fehérhímzés – kiállításmegnyitó az Ady Endre Általános Iskola galériájában
14.20 Sajtótájékoztató –Ady Endre Általános Iskola
15.00 Ünnepélyes megnyitó, üdvözlő beszédek – Művelődési Ház
15.15 A XXXIII. Durindó műsora – Művelődési Ház
18.00–18.45 Szünet, véleményezés
19.00 A XXXIII. Durindó műsorának folytatása
22.00 Véleményezés
12.00-től folyamatos étkeztetés az Iskola ebédlőjében
2009. június 6., szombat
09.00–22.00 Kézművesvásár
10.00 Köszöntő – Művelődési Ház
10.05 A XXXIII. Durindó műsorának folytatása – Művelődési Ház
13.00–14.00 Szünet, véleményezés
14.00 A XXXIII. Durindó műsorának folytatása – Művelődési Ház
18.00–18.45 Szünet, véleményezés
21.00 A műsor zárása, véleményezés
22.00 A Karaván és a Napra együttesek koncertje – Hegyalja utca
12.00-től folyamatos étkeztetés az Iskola ebédlőjében
2009. június 7., vasárnap
10.00 Szentmise – Szent Anna templom
11.15 Mátyás király mellszobrának leleplezése – Templomkert
11.30 Sajtótájékoztató – Ady Endre Általános Iskola
12.00-től a XLVI. Gyöngyösbokréta fellépőinek érkezése – Ady Endre Általános Iskola
13.00–14.00 Díszfelvonulás – az Ady Endre Általános Iskolától a Hegyalja utcáig
14.00 Ünnepélyes megnyitó, üdvözlő beszédek – Hegyalja utca
14.15 A XLVI. Gyöngyösbokréta műsora – Hegyalja utca
17.00–17.45 Szünet, véleményezés
18.00 A XLVI. Gyöngyösbokréta műsorának folytatása
21.00 A műsor zárása, véleményezés
22.00 Üsztürü-koncert – Hegyalja utca
Vendégegyüttes: a topolyai Vuk Stefanović Karadžić Művelődési Egyesület tánccsoportja és a székesfehérvári Alba Regia Táncegyüttes (művészeti vezető: Hahn-Kakas István).
13.00-tól folyamatos étkeztetés a Hegyalja utcában
Eső esetén a műsorok helyszíne a Művelődési Ház.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...