"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2009. február 20., péntek

A CSALÁD ÉS AZ ISKOLA


     „A család bizonyos tekintetben végzet, s ha nem is visszavonhatatlanul az, mindenképpen egyike a leghatékonyabb sorsformáló erőknek.”
(Kolozsvári G. Emil) 
     Sorsunk, hogy mindannyian valamilyen család keretében kezdjük meg életünket. A család szerepe, hogy írott és íratlan szabályaival, erkölcsi normákkal szabályozza a szülők felelősségét a gyermekek felneveléséért, gondozásáért. A család a társadalmi normáknak és értékeknek a közvetítője. Egyre nagyobb nehézséget jelent, hogy a családon belül meglazultak a gyermekek hagyományos kötelékei. A szülők egyre kevesebb időt töltenek velük. Felbecsülhetetlen érték, ha a család tagjai együtt élnek, és nem csak egymás mellett! A gyermekek kevés időt töltenek szüleikkel együtt, így az alapvető gyermeki szükségleteik – szeretet, védettség, bizalom, odafigyelés – kielégületlenül maradnak.
     Mit tehet az iskola? Az iskola és a család pozitív kapcsolata mindig fontos volt. Az iskolának soha nem közömbös, hogy a gondjaira bízott gyermek családja együttműködik-e vele vagy passzivitásba vonul, esetleg ellentétbe kerül az iskolával. Pedig céljaik azonosak, A GYERMEK BOLDOGULÁSA.
     Az együttműködés egyik alapfeltétele, hogy a tanító, az osztályfőnök ismerje tanítványi szüleit. Erre több lehetőség nyílna, ha a szülők is nyitottak lennének.
     Az iskola és a család együttműködésének formái a szülők fogadása és a szülői értekezletek.
     Amikor első osztályba indulnak a gyerekek – az elsősök fogadásán megtelik az iskola, alig lehet beférni az osztályba – és azután???? Hová tűnnek az érdeklődő szülők??? Elszomorító, elgondolkodtató, hogy a szülők miért nem érzik fontosnak, hogy figyelemmel kísérjék gyermekeik iskolai életét?! A szülői értekezleteken, szülők fogadásán a pedagógus mindig ugyanazon szülőket látja. A többieknek nem fontos tudni, hogy mi történik gyermekével?
     Elszomorítóak a tények. Vajon otthon mennyi időt tölt el a szülő a gyermekekkel? Ha értenék a statisztika rejtelmeihez, mélyreható elemzésre alkalmas grafikonokat készíthetnék, amelyeken meredeken zuhannak a gyerekekkel töltött időt jelölő vonalak.
     Tudjuk mindannyian, hogy nehéz napokat élünk. de a gyerek nem tehet erről, ő elvárja a figyelmet, a törődést, az odafigyelést. S ennek egyik fontos feltétele az, hogy a szülő érdeklődjék gyermeke felől.
     Pedig hát az édesanyák, édesapák, akiknek iskolás fiuk, lányuk van, ugyan mikor legyenek sokat, nagyon sokat együtt a gyerekükkel, ha nem akkor, amikor az iskolás. Vagy kétéves. Vagy ötéves. Vagy tizenöt. Vagyis akkor, amikor szüksége van apjára, anyjára, mert gondja van, mert öröm érte, mesét kér, vagy ő maga akar mesélni, kérdezni szeretne és feleletet vár. Az együttlétek tartalma és formája persze más és más. Játszhatnának, mesélhetnének, beszélhetnének, csak úgy….
Sipos Berta
iskolánk  nyugdíjas pedagógusa

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...