"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2009. szeptember 30., szerda

FELKÉSZÜLÉS AZ INKLUZÍV OKTATÁSRA


A személyre szabott oktatásban a tanuló áll a középpontban nem pedig a tanterv
 Gordana Radulović
Gordana Radulović
Szerbiában a tervek szerint jövőre kezdik bevezetni az úgynevezett inkluzív oktatást, amelyet Magyarországon integrált oktatásnak neveznek, és amelynek lényege, hogy a tanulókkal egyéni foglalkozás folyik, és személyre szabottan haladnak előre a tudás elsajátításában. A Nők Kishegyesi Fóruma az idén egy pályázatot nyert az inkluzív oktatás feltételeinek megteremtésére.
– Az inkluzív oktatás feltételeinek megteremtésére a Nők Fóruma pályázott, mert a szabályok értelmében önkormányzatok nem pályázhattak. A Nők Fórumának programjában egyébként is már régóta szerepel egy ún. differenciált diagnosztikai központ létrehozása. A projektum egyik felében tehát egy szeminárium keretében felkészítettük a szervezet aktivistáit az adatbázis elkészítésére, a megfelelő kérdőívek kitöltésére, az adatok kezelésére. A projekt másik részében a község három iskolájának pedagógusai vettek részt. Ez a szeminárium, amelyet a szabadkai Diana Kopunović vezetett, három napig tartott, utána pedig egy tanulmányúton vettek részt: Magyarországi alapítványi iskolákba látogattak, ahol a gyakorlatban is megismerkedhettek az inkluzív oktatással. A tanulmányút megszervezésében a budapesti Autonómia Alapítvány volt a segítségünkre, akikkel már korábban is sikeresen együttműködtünk – mondta Gordana Radulović, a Nők Fórumának tagja, a polgármester tanácsadója.
A román külügyminisztérium által támogatott képzés három hónap alatt zajlott le.
– A budapesti látogatás során a pedagógusok meggyőződhettek arról, hogy ezzel az oktatási módszerrel, amelyet többnyire a sérült gyerekek esetében alkalmaztak, vagyis az úgynevezett speciális iskolákban, a rendes tanításban is kitűnően alkalmazható. A legfontosabb talán, hogy a gyerekek szemmel láthatóan nem érzik tehernek az iskolát. Egy általános iskolában és három középiskolában jártunk, s meglepve tapasztalhattuk azt is, hogy például az érettségi vizsgák esetükben sem voltak könnyebbek, a sikeres vizsgázók aránya viszont egyáltalán nem volt rosszabb, mint más középiskolákban. Tudni kell persze, hogy olyan diákokról volt szó, akiket másutt nem szívesen láttak. A program részeként még hátra van az újvidéki Milan Petrović Gyógypedagógiai Iskola meglátogatása is, és ezzel zárul majd a program – mondta Gordana Radulović.
A szervező egy névtelen beszámolót kért a pedagógusoktól, s mint kiderült, mindegyiküknek tetszett a módszer és annak hatékonysága. Remélhetőleg hamarosan ők is alkalmazni tudják majd. A szervezet viszont tovább dolgozik a központ mielőbbi létrehozatalán, hogy ott is mielőbb elkezdődjék az oktatás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...