A tehetségek felkutatása sok-sok munkával jár – Újra kellene fogalmazni
oktatási rendszerünket és stratégiánkat
Nemcsak az utóbbi tíz-egynéhány évben, hanem korábban is gyakran hallattak
magukról a községi, körzeti és országos versenyeken is a kishegyesi Ady Endre
Kísérleti Általános Iskola diákjai, eredményeik az utóbbi évtizedben pedig
megsokszorozódtak. Ennek az lett az eredménye, hogy az iskola bekerült az
úgynevezett Tehetségpont hálózatba, ami azt jelenti, hogy még erőteljesebb
munka folyik a tehetségek felkutatásában.
Az iskola eredményeiért a nem régi
falunapon a település egyik legrangosabb elismerését, a település hírnevének
öregbítéséért járó Köszönő Oklevelet kapta.
– Egész
biztosan nem működne ez a rendszer, ha nem lennének vállalkozó szellemű és
odafigyelő tanárok, akik időt és energiát nem sajnálva dolgoznak a tehetségek
felkutatásán. Nagyon jó ez a munkaközösség, a tanárok egymást is motiválják,
felhívják egymás figyelmét egyik-másik gyerek teljesítményére. Meggyőződésem,
hogy minden gyerek valamiben biztosan tehetséges, és ezt kell nekünk
felfedezni. Azt kell megtudni, hogy mi az, amit a gyerek tud, és nem azt, hogy
mit nem tud. Ez utóbbit nem nehéz megállapítani – mondta Molnár Márta korábbi
igazgató, aki jelentős mértékben hozzájárult a fenti eredményekhez.
Hajvert Ákos megbízott igazgatóval, akivel közösen vették
át az elismerést, azt hangsúlyozzák, hogy nemcsak szakmai téren tud az iskola
eredményeket felmutatni, hanem a társadalmi munkában is, hiszen szerteágazó az
együttműködésük a község más intézményeivel és a civil szervezetekkel, a
könyvtárral, a művelődési egyesülettel, a nagycsaládosokkal, a Női Fórummal, az
önkéntes és hivatásos tűzoltókkal.
– Legalább
tíz pályázatot nyújtottunk be, és ebből kilenc sikeres is volt. Közülük a
legjelentősebb a roma felzárkóztatási program. Ennek segítségével tudunk
uzsonnát adni a szociálisan hátrányos környezetből jövő gyerekeknek, és
megszervezhettük a napközis tartózkodást is számukra. Egy valóban európai
szintű, jól felszerelt napközis termet tudtunk felszerelni a pályázati
eszközökből.
Most már
leginkább az ablakok és az ajtók cseréje hiányzik nagyon az iskolaépületen,
hisz a régiek elkorhadtak, elhasználódtak – mondta Hajvert Ákos.
Amikor a gondokra terelődik a szó, mindketten azt mondják, hogy a
legnagyobb gond maga az oktatási rendszer.
– Azt hiszem,
nagyon komolyan újra kellene tárgyalni oktatási stratégiánkat és oktatási
rendszerünket. Nem lehet módosítás nélkül átültetni a körülményeink közé egy
svéd és egy amerikai modellt. Az lehet, hogy azokban az országokban még működik
is, de nálunk nem. Igaz az, hogy minden gyerekben van valamilyen tehetség, de előfordul
az is, hogy minden pedagógiai módszer kudarcot vall. Mi például semmilyen
formában sem fegyelmezhetünk, a gyereket elsőben és másodikban nem buktathatjuk
meg a szülő beleegyezése nélkül, magyarán a szülő felülírhatja a pedagógus
szakvéleményét, aminek helytelensége később persze ki is derül. De semmilyen
más formában nem fegyelmezhetjük a gyerekeket. Nem verésre gondolok
természetesen, de mi ezzel valóban azt az üzenetet fogalmazzuk meg a gyerek
felé, hogy bármit megtehet a felelősség vállalása nélkül, és ez nagyon rossz
üzenet – mondta Hajvert Ákos.
Papp
Imre
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése