"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2009. november 20., péntek

ISKOLÁNK TÖRTÉNETE


Iskolatörténet
A két világháború közötti drasztikus kísérletek a nemzeti önazonosság elnyomására – Bemutatták dr. Virág Gábor legújabb helytörténeti munkáját • A kishegyesi iskolák első világháborúig terjedő történetét egy könyvében már feldolgozta dr. Virág Gábor helytörténész, a most megjelent könyv a két világháború közötti időszakot öleli fel. Erre az időszakra mindenekelőtt a magyar nyelvű oktatás megcsonkítása volt jellemző, ez volt az eddigi legdrasztikusabb kísérlet a magyarság önazonosságának teljes elnyomására. A fenti megállapítás áll Vígh Rudolf írónak a könyvvel kapcsolatos recenziójában, amelyet a szerda esti könyvbemutatón az iskola diákjai olvastak fel. A kishegyesi iskola története 1919 és 1945 között című könyv bemutatóján Molnár Márta, az iskola igazgatója köszöntötte a megjelenteket, a szerzőt és a vendégeket, Németh Ferencet a Forum Kiadó igazgatóját, Bordás Győző magisztert a könyv szerkesztőjét, Vígh Rudolfot a könyv recenzensét, és Németh István írót. A könyvről szólva Bordás Győző kiemelte, hogy ez nemcsak iskolatörténet, hanem szociológiai tanulmánynak is nevezhető, hiszen gyakorlatilag leírja az akkori társadalmi viszonyokat is. Nem véletlen tehát, ha az emberek a könyvet olvasván párhuzamot vonnak a mai szlovákiai és ukrajnai helyzettel. Könyvéről szólva dr. Virág elmondta, hogy az iskolák történeteit feldolgozva nagyon sok konkrét adatot tudott meg, de megismerte a társadalmi körülményeket is, és ezek segítették azt, hogy a könyv ilyen alapos legyen. A recenzens megállapításával egyetértve rámutatott, hogy a magyar nyelvű oktatás erőteljes elnyomása igazából az 1929-ben bevezetett diktatúra után következett be, amikor a tantestületben nemzeti alapú összetűzések is voltak. A könyvet méltatva Németh Ferenc hangsúlyozta, hogy dr. Virág több évtizede foglalkozik kultúrtörténettel, és ez a tapasztalata előnyére válik minden könyvének. Mint mondta, hasonló stílusban és formátumban jelentették meg ezt is, akárcsak a legutóbbi könyvét, mert mi sem természetesebb, mint hogy az iskolatörténet feldolgozása folytatódni fog. Az est végén a szerző a könyv tíz példányát ajándékozta az iskolának. – Papp Imre

(Magyar Szó, 2009. november 20.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...