Vigh Rudolf
Virág Gábor: Kishegyes
iskolatörténete
Szervezett oktatás és nevelés
taglalásakor, a bácskai Kishegyes település vonatkozásában, a
helytörténet-kutatók általában „az iskola történetéről” beszélnek. Ilyen
meghatározásban találkozunk ezzel a tárgykörrel néhány munkában, és
természetesnek vesszük a kifejezést, értjük is rögtön miről van szó, legalábbis
első pillantásra. „Az iskola története” azonban a jártas szakember, dr. Virág
Gábor feldolgozásában ráébreszt bennünket arra, hogy monográfiába illesztve ezt
a fogalmat, már nem csak az iskola fennállásáról van szó, hanem az óvodai
neveléstől kezdve az oktatás különböző formáiról, történeti/történelmi
szakaszairól egy adott helyen, nemzeti közösségünk létfontosságú színhelyén,
rendkívül szeszélyesen váltakozó feltételek közepette.
Szerzőnk ebben a nagy munkában, a
szóban forgó monográfia szakaszos (jelen állás szerint három könyvben való)
feldolgozása és megjelentetése mellett döntött, amit a típusbeli, vagy a
kézirati jelölés értelmében az ideológia diktálta változások indokolják, szinte
külön-külön korszakot alkotva.
A monográfia első kötete: Egy bácskai
magyar népiskola krónikája (I.); A kishegyesi római katolikus felekezeti
iskola története (1770–1920); Jugoszláviai Magyar Művelődési Társaság; Újvidék;
1999. E könyv szubjektív előszavában szerzőnk leszögezi, hogy a felekezeti
iskolai nevelés tanulmányozása hozzásegít bennünket vidékünk emberei sajátos arculatának,
mentalitásának a megismeréséhez. Ez pedig jelentősen meghatározza az
egymásközti egészséges viszonyokat, az eszmeiséget, a másság elfogadását.
Másrészt, az iskola felekezeti hovatartozása azért is kívánkozott külön,
részletes megmunkálásra, mert mint ilyen, a kialakuló település lakosságának
jellemvonásait hordozta, és ezzel távlatosan magát a településtörténetet
határozta meg, és íme, megörökítésre is talált.
Az első világháború után az oktatás és
nevelés terén új korszak kezdődött, mégpedig megkülönböztetett anyanyelvi
hátrányban. A régi „iskola” az emberek beszédében csak az épületeket
jelentette, amelyekben újfajta szellem éledt, az itteni lakosság számára nem a
legbarátságosabb.
A monográfia most kiadás előtt álló,
második kötetének kéziratában szerzőnk 1919-re teszi az iskola újabb
korszakának kezdetét. A tényállást bátran vállalja, felsorakoztatja azokat a
levéltári és egyéb dokumentumokat, amelyek hűen bizonyítják a magyar nyelvű
tanítás megcsonkítását, vagy teljes eltörlését. A hiteles bizonyítás és a
szerző kiváló esszéírói készsége értékes dolgozatot adott a kezünkbe.
A Szerb–Horvát–Szlovén Királyság energikus
intézkedéseinek nagy jelentőséget tulajdonít, és részletesen bizonyítja a
magyar tannyelv többrétű elnyomását. Felsőbb utasításra, miniszteri megbízott
határozta meg, milyen mértékű lehet kisebbségi nyelven a tanítás, ki taníthat,
és ki tanulhat magyar osztályban. A magyar népiskola történetében ez volt a
legdrasztikusabb korszak az önazonosság megváltoztatására, ám a teljes
megsemmisítés mégsem következett be. Szerzőnk tárgyilagosan sorakoztatja fel a
hatalmi érveket és ellenérveket, mind az ún. „szerbesítés”, mind az ürügyként
emlegetett egykori „magyarosítás” tényszerű megvilágításában. A nacionalista
ihletésű intézkedéseket sem hallgatja el. Az Új ország, új viszonyok munkacímet
viselő fejezetben konkrétan kimondja: „Az osztályvezető, dr. Milan Petrović
feladata az volt, hogy likvidálja a magyar népiskolákat, a középiskolákat,
amelyek, úgymond a magyarosítás céljait szolgálták a korábbi időszakban.”
Mindez ékesen bizonyítja, hogy a „vad ideológia” könyörtelen eszközökkel sem
lehet „eredményes”: kis nemzeti közösségünk viharoktól tépázottan máig vallja
és őrzi őseitől örökbe kapott anyanyelvét. A dolgozatnak egyébként ez az egyik
nagyon fontos üzenete.
Maga a kézirat munkacímek alá
sorakoztatja az időrendi fejezeteket, 1919-től 1945-ig. Külön taglalja az
óvodai nevelés helyzetét és fennállási körülményeit. (A kishegyesi óvodáról
ilyen dolgozat még nem készült, tehát, mindenképpen fontos része a
monográfiának.)
A tárgyalt időszak lezárásaként, a
szerző leszögezi: „A kishegyesi iskola levéltári anyaga 1938-tól hiányzik. Erre
nincs magyarázat. Csak találgathatunk, miért nem őrizték meg a dokumentumokat.
Egyedül kivételt képeznek a törzskönyvek, amelyek teljes egészében
fennmaradtak, meg egy-két tanítói névsor, fénykép. Ezekből rekonstruálhatjuk az
iskola szervezeti felépítését. Különben csak általános vonásokban tudjuk
megrajzolni a kort.”
Nyilvánvaló, hogy egy nem éppen könnyű
korszak lezárásával, 1944 őszén egy újabb, egy még nehezebb kor vette kezdetét.
De ez már a monográfia III. kötetének kéziratába készül, amelyet érdeklődéssel
várunk a kishegyesi iskolával és az óvodával több mint egy évtizede foglalkozó
kutatótól, akinek az említett iskolatörténeteken kívül, tucatnyi más
helytörténeti és hasonló jellegű könyve jelent meg eddig. (Többek között, már a
múlt század 80-as éveiben volt szerencsém, Topolyán, személyesen szerkeszteni
az egyik ottani iskola-monográfiáját, tehát kutatói alapossága, illetve
szakszerű pontossága nem újdonság számomra.)
Végül szólni kell a kézirat gazdag
felszereltségéről. Táblázatok, grafikonok, névsorok, másolatok, fényképek és
egyéb mellékletek, szemléltetők egészítik ki, teszik változatossá az
olvasmányos törzsszöveget.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése