Juhász Lúcia szintén diákunk volt. Rábukkantam a blogjára, ami sok aktuális kérdést boncolgat a serdülőkorral kapcsolatban. Érdemes olvasni: http://lucamamitanacsai.blogspot.com Mai bejegyzésében a diszlexiáról, diszgráfiáról, diszkalkuliáról ír:
Egyik
kedves olvasóm kérésére írok nektek most ezekről a témákról, mégpedig az
olvasási-, írás-, és számolási részképesség csökkenéséről. Mivel tavaly volt
szerencsém választható tantárgy keretében logopédiát tanulni, ezért tanultam a
témáról, így nem idegen számomra a fent említett zavarok.
Az ember
miután meglátja a napvilágot, fokozatosan alakul ki a beszédkészsége. Ennek
kialakulásához több tényező jelenlétére van szükség, ezek pedig:
- ép idegrendszer,
- ép
beszédszervek,
- ép
hallás,
- az ép
látást pedig zárójelben jegyezném meg, mivel nem alapfeltétel, de elősegítője a
beszéd kialakulásának.
A
beszédértés azért jelenik meg hamarabb, mert már az anyaméhben kialakul, hiszen
a magzat hallja mindazokat a rezgéseket, interakciókat, hangokat, melyek az
anya környezetében voltak, a kilenc hónapnyi "vakáció" során. És
ezért is van az, hogy a csecsemő megismeri édesanyja hangját. Miután
megszületik az újszülött, folyamatos interakcióba kerül, hangokat hall, az
emberek beszélnek hozzá, és a körülötte lévő emberekkel, és itt a lényeg, hogy
beszélnek hozzá. A legnagyobb hiba, amit a szülők elkövetnek gyerekeikkel, az,
ha leültetik a tv-elé, és órákat azt nézi a gyerek, mert ugyan onnan is hall
hangokat, de a tévé nem fog visszabeszélni, így nem kap megerősítést a gyermek,
ergo nem tanulja meg, hogyan válaszoljon és reagáljon egyes helyzetekben. A
világ összes pontján élő csecsemő ugyanazokat a hangokat kezdi el képezni, és a
szülő megerősítése alapján fognak kialakulni a saját anyanyelvéhez szükséges
hangok, a többi hang pedig, amikre nincs szükségünk, kiesnek. Ezért nagyon
fontos, ha a csecsemő elkezd gagyogni, az édesanyja (illetve aki vele van)
visszaismételje a helyes hangokat. A tv nem fogja ezt megtenni.
Diszlexia:
Ez az olvasási
részképesség csökkenése.
Okai:
1.
Öröklődés,
2.
Idegrendszer tökéletlen érése, oxigénhiányos állapot,
3.
Beszédfejlődési probléma (pl.: pöszeség, megkésett
beszédfejlődés után, vagy szegényes szókincsű gyerekeknél stb.)
4.
Hallás romlás (ha nem jól hallja, nem is tudja jól leírni, majd
helytelenül olvassa vissza)
5.
Látás (mikro kettős látás, általában azokat a betűket látják
nehezen és keverik össze, amik csak kicsit különböznek egymástól, pl.: ú=ű,
ó=ő, h=k, h=n --> ugye látjuk, hogy ezek a betűk csak egy egy vonalkában,
vagy ékezetben térnek el.)
6.
Rossz olvasás-tanítási módszer (igen, itt lehet szidni az
iskolát :P , az a lényege, hogy a legtöbb iskolában az ABC szerint tanítják
sorba a betűket, ami az előző példa alapján nem jó, hiszen ugye az: ó=ő, ú=ű,
i=í stb. betűk egymás után következnek, és ezeket a legkönnyebb összecserélni.)
7.
Dominancia zavar (ennek az a lényege, hogy szükségünk van dominanciára,
hogy el tudjuk olvasni az ól=ló párost, ha nincs dominancia, vagy valamilyen
zavara van, akkor elveszik a tükörkép, és mindkét oldalon ugyanazt a szavat
látja, pl. az egyenlőségjel mindkét oldalán "ól" szavat olvassa, és a
"ló"-t nem látja. A dominancia zavarhoz tartozik még, és ezt
érdekesnek tartom megemlíteni, hogy attól függően, hogy melyik a domináns
szemünk, olyan kezesek leszünk. Ha valakinek a bal szeme a domináns, bal kezes
lesz, ha a jobb, akkor jobb kezével fog nyúlni a tárgyak után. Ha a szülő ezt
szándékosan megcseréli, mert úgy gondolja, hogy nem szeretné, ha a gyereke bal
kezes legyen pl, akkor is ki fog alakulni a dominancia zavar, így ezeknél a
gyerekeknél nagyon gyakoriak a disz-es zavarok.)
Tünetei:
1.
Betűtévesztés: ilyen lehet a betűkihagyás általában mássalhangzók
torlódásánál, (pl.: zöld helyett "ződ"); betűtoldás (többet mond mint ami valóban le
van írva); betű csere (akusztikus hasonlóságon alapuló
betűknél, pl.: volt=folt). Gyakran előfordul még az a hiba is (hogy még egy
kicsit ellenem hangoljam a tanítókat), hogy a "p" betűt úgy tanítják,
hogy kiejtése szerint "pé"-nek mondja a tanító, így a gyerek a
későbbiekben a "pék" szót úgy fogja leírni, hogy "pk",
hiszen a tanító úgy tanította, hogy az első betű a "pééé..", és így
szépen összevonja.
2.
Értelmezési hiba (ami nincs a szókincsében, nem tudja
értelmezni. Ezért kell minél többet olvasni a gyereknek, amíg önmaga meg nem
tanul olvasni.)
3.
Fejletlen szókincs (relációs szókincsre vonatkoztatva: alatt,
fölött, mellett stb.)
4.
Magatartásbeli tünetek (ha nagyok az elvárások az irányába,
akkor szorongani fog)
5.
Aritmia (a magyar nyelv gyönyörei: a szótagolás a ritmushoz
kapcsolódik)
6.
Testséma zavar (először ismernie kell, hogy melyik testrésze hol
van, pl.: tudja megmutatni hol az orra)
7.
Motoros zavar (az agyfélekéket összekötő pályák a mozgással
fejlődnek, és vastagodnak, ezért fontos a mászás kialakulása csecsemő korban,
ha ez nem volt jelen, akkor a mozgás zavaron kívül más agyi pályák kialakulása
is gyengébb lesz)
8.
Dominancia zavar (lsd. előző felsorolás) (5 éves korig normális,
ha ez után is fennáll, akkor beszélünk zavarról)
9.
Tér-idő koordinációs zavar (mikor van reggel, este, tegnap-holnap
stb)
10.
Emlékezet (egy iskolás gyereknek 4-5 dolgot meg kell tudnia
jegyeznie egyszerre, ez a tollbamondás alapja, lehet akusztikus /hallási/, vizuális /látási/, és taktilis/tapintási/
emlékezet.)
A
terápia hosszan tartó, 2-3 évig is eltart, először a motorikát, majd a
látást és a hallást próbálják fejleszteni, és ezek együttes jó működésére van
szükség.
Remélem,
hogy most senki nem fog odaszaladni anyukához, hogy anyu tuti azért vagyok
diszlexiás, mert nem meséltél nekem eleget, ez azért nem ilyen egyszerű, több
tényező kell hozzá, és a tanítónéniknek sem kell nekirontani holnap reggel a
suliban, hogy nem tanította rendesen a betűket, hiszen a betű tanítást nem a
tanítónő saját magától találta ki, hogy így kell tanítani, hanem így van
előlátva, persze ezen a módszeren mostanra igyekeznek változtatni a legtöbb
helyen.
A másik
két témába most nem kezdenék bele, mert nem akarok unalmas regényeket írni, még
a végén meguntok. ;) Szóval legközelebb várlak Benneteket a diszgráfia és
diszkalkulia témakörökkel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése