"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2012. szeptember 6., csütörtök

JÁNOS VITÉZ ÉS ÉN - ÚJSÁGÍRÓSZEMMEL


Jánossal a törököktől hemzsegő francia földön találkoztunk.
Nagyon szimpatikus ember volt. Hosszú pödört bajusz árválkodott az orra alatt. Később egy osztagba osztottak vele. Mikor beértünk a törökök uralta városba, elállt a lélegzetem a rengeteg török katonától, mivel ők háromszor többen voltak, mint mi. Estére a város szélén felállítottuk a sátrakat. János vitézzel bablevest főztünk, nagyon ízlett. Mire megettük a sok levest, teljesen elfáradtam, János nem volt álmos. Nyugovóra tértem. Reggel, mikor felébredtem, János vitézt sehol sem találtam.
A sátrak mögött volt egy tó, Jánost ott találtam meg. Összeszedtük a sátrainkat és, a támadáshoz készültünk. A huszár kapitány felkiáltott:
– Mutassuk meg a törököknek, milyen fából faragtak minket! A kapitány intett aranyozott kardjával, megfújta a kürtöt, és támadtunk. A török katonák szembe jöttek velünk. Leugrottam a lóról, és kardot rántottam. Sok török életét kioltottam, de íjpuskával mellkason lőttek. Sikerült visszaverni a törököket. János vitéz ekkor kapta ezt a nevet. Én Jánossal hazavittem a sebesült bajtársaimat.
Otthon, Magyarországon a nép virággal várt. Közben János megtalálta az ő gyönyörű Iluskáját. Engem eközben elküldtek a Balkáni-félszigeti csatába. Az én mesém is tovább tartott volna, ha a csatába el nem mentem volna.
SZILÁGYI Dominik, 5./c Ady Endre Kísérleti Iskola, Kishegyes
  (Dominik időközben már hatodikos lett) 
VÉLEMÉNYEZTÜK
A fogalmazást Nagy Magdolna újságíró véleményezte.
Kedves Dominik!
Évről-évre tapasztalom a rovatunkba befutó elemzések alapján, hogy az általános iskolai házi olvasmányok közül leginkább a Pál utcai fiúk, a Toldi, és a János vitéz mozgatja meg a diákok fantáziáját. Érdekes, hogy a tanulók éveken, évtizedeken át hasonlóképp reagálnak Boka és Nemecsek, Toldi, vagy éppen Jancsi/János kalandjára. Azt is megfigyeltem, hogy a tanárok ezen olvasmányok esetében igyekeznek kicsit elmélyültebb munkára bírni benneteket, vagyis arra, hogy ne átmeséljétek a házi olvasmányt, hanem a friss olvasmányélmény alapján fantáziátokat megmozgatva építsétek tovább a történetet. Ez esetben, mint arról a cím is árulkodik, személyes élményekkel kellett gazdagítani, fonni a történetet. Igyekezeted nem volt hiábavaló, érdekes történetet vetettél papírra, mégis megmaradtál Petőfi Sándor világában. Arra törekedtél, hogy János vitézt bátor, egyenes tartású emberként mutasd be, mert szemmel láthatóan téged is – mint annyi kortársadat korábban –, ezek a tulajdonságok egyszerűen lenyűgöznek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...