"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2013. május 1., szerda

AZ 5. OSZTÁLYOSOK KIRÁNDULÁSA

Április 23-án a kora reggeli órákban indult az autóbusz a három 5. osztállyal (5.a, 5.b, 5.c) Đerdapra.
Négy órai kellemes utazás után 11-kor érkeztünk Újvidéken és Belgrádon keresztül Smederevóra, ahol körüljártuk a smederevói vár maradványait. Érdekes történelmi előadást hallhattunk útvezetőnktől Lazar hercegről, Đurađ Branković uralkodóról és feleségéről, valamint arról, hogy hogyan védték a várat a XV. században a törököktől, sikertelenül. Folytattuk utunkat, majd a Duna-folyónak egy mesterségesen kialakított részén, az Ezüst-tavon hajókáztunk. Ezután megtekintettük a Lepenski vir-i őskori lelőhelyet. Itt is hallgattunk egy előadást a lelőhely feltárásának folyamatáról, majd számítógépes virtuális utazást tettünk az i.e. 6000. évbe. Egy hatalmas üvegház alatt csodálhattuk meg az ebből a korból származó házhelyeket, házat, edényeket, használati eszközöket, az első emberi formákat ábrázoló figurákat és emberi csontvázakat. Innen utunk szálláshelyünkre vezetett, Donji Milanovacra, a Lepenski vir nevű hotelba. Az ízletes vacsora után pihenni tértünk. Másnap a reggeli után indultunk a Đerdapi-szoroson át  végig a Duna-parton a đerdapi vízerőműhöz. Előadást hallgattunk az erőmű építéséről, és arról, hogyan termeli az áramot az erőmű. Közben szemtanúi voltunk egy hatalmas turistahajó átkelésének a zsilipeken keresztül. Innen a kostolaci múzeumba mentünk, ahol római kori tárgyakat tekintettünk meg. Az ebéd után hagytuk el a szállodát, s indultunk vissza Kishegyesre. Útközben még megálltunk a viminaciumi római kori lelőhelyen is. Sötét kamrákon keresztül araszoltunk a föld alatt, ahol falfestményeket láthattunk.
Este fél 10-kor fáradtan, de csodálatos élményekkel gazdagon érkeztünk Kishegyesre.