"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2012. március 31., szombat

CSUPA NYUSZI ALKOTÓHÁZ

Köszönet a Női Fórum tagjainak a szép napért!
http://www.noiforum.org.rs/galeria.html

2012. március 30., péntek

NAGY JÁTÉKOSOK LEHETNEK

Csóré Róbert átadja az elismerő okleveleket
Csóré Róbert átadja az elismerő okleveleket
Ünnepélyes fogadást adott Csóré Róbert kishegyesi polgármester a két pionír focicsapatnak, amelyek igen szép eredményt értek el a szabadkai téli bajnokságon. A 2000/2001-es korosztály első lett, a fiatalabbak, a 2002-es és 2003-as korosztály pedig a második helyen végzett. 
A polgármester gratulált a gyerekeknek a kiváló eredményért, s mint mondta, biztos abban, hogy évek múlva, ha kitartóan edzenek és tanulnak, nagy csapatok tagjai lehetnek majd. Köszönetet mondott a szülőknek és a csapatok szponzorainak, valamint az Egység labdarúgóklubnak, támogatásuk nélkül a gyerekek nem tudták volna elérni ezt az eredményt. A köszöntőt követően a polgármester és ifj. Juhász Bálint a gyerekeknek a község és a helyi közösség elismerő oklevelét adták át. Nikola Perlićtől, a gyerekek edzőjétől megtudtuk, hogy két és fél éve foglalkozik a gyerekekkel, s eddig is szép eredményeket értek el. Az idősebb korosztály háromszor volt első, kétszer második és egyszer harmadik a különböző tornákon, a fiatalabbak pedig egyszer elsők és kétszer másodikak. A kishegyesiek közül került ki a torna legjobbja is, mégpedig Tóth Péter.

2012. március 27., kedd

FALUNAP 2012

Iskolánk diákjai is részt vettek a falunapi ünnepségen.
243 év ünnepe – meglepetéssel


Kicsit több, mint egy héttel azután, hogy közel 60 vajdasági „testvérünk” állampolgársági esküt tett településünkön, ismét ünnepelni gyűltünk össze, immáron azonban Kishegyesen, ahol a falu újratelepítésére emlékeztünk.
A nap a helyieknek és a sportág kedvelőinek a Hegyalja utcában kezdődött, ahol a tavalyi év után ismét nemzetközi íjászversenyt rendeztek.
Az ünnepségsorozat hivatalos részét a „Tavaszi ébredés” c. komolyzenei koncert nyitotta az iskola galériájában, melyen a helyi zeneiskolások apraja-nagyja mutatta meg tudását, tehetségét.
Ezt követően a művelődési otthonban folytatódott a rendezvény „A Köröstől a Bácsérig” (a testvériség 43 éve) c. fotókiállítással, melyet március 14-15-én településünk lakosai is megtekinthettek, hiszen az itt összeállított tárlat került bemutatásra. A kissé átalakított és néhány fotóval kiegészített kiállítást Vígh Rudolf költő, író nyitotta meg. Az elmondottakat személyes élményeiből merítette, hiszen egyike volt azoknak, akik 1969-ben, az újratelepítés 200. évfordulója alkalmából felvették a kapcsolatot Békésszentandrás vezetésével.
A nap legfontosabb és legfelemelőbb eseménye természetesen a koraesti órákban kezdődő ünnepi műsor volt, melyen a kitüntető díjak átadásának a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület néptáncosai adtak keretet a legkisebbektől a legnagyobbakig.
A 2011-es év eseményeit bemutató fotókból készült összeállítás és az ovisok népi játékai után ifj. Juhász Bálint, a helyi közösség Tanácsának elnöke mondta el ünnepi beszédét. Kishegyest, címeréből kiindulva egy hölgyhöz hasonlította, aki számos értékkel bír. Az értékek között felsorolta az iskolát - mely Szerbia 60 legkiemelkedőbb oktatási intézményének egyike - , a település ma is élő és alkotó díszpolgárait, valamint mindazokat, akik az elmúlt év folyamán díjakban, kitüntetésekben részesültek. Kiemelte továbbá ifj. Virág Gábort (Aaron Blumm), a helyi közösség titkárát, aki azért nem ünnepelt velünk, mert épp azokban az órákban vett át rangos irodalmi kitüntetést, Sziveri János – díjat Veszprémben, Biciklizéseink Török Zolival c. könyvéért.
Ezt követően került sor a kitüntetések, díjak átadására, mely küldöttségünk számára is szolgált meglepetéssel.
Az idei év díszpolgára Holló András, a kishegyesi kézilabda szakosztály korábbi elnöke lett. Miután lánya átvette a díjat, következett a meglepetés, ugyanis a helyi közösség Tanácsa 2012. március 12-ei döntésével (a település történetében először) tiszteletbeli polgári címet adományozott Molnár Imre Zoltán képviselő úrnak, a Hunyadi János Ált. Iskola korábbi igazgatójának. Molnár Márta, a helyi iskola igazgatónője méltatásában elmondta, Molnár Imre nagy szerepet vállalt a testvértelepülési kapcsolat életben tartásában, a két iskola kapcsolatának kialakításában. „Akkor sem feledkezett meg hegyesi barátairól, amikor sokan mások elfelejtettek bennünket” – mondta.  Mindig szeretettel fogadta az onnan érkező vendégeket, segítő kezet nyújtott a délszláv háború idején, a bombázások alatt és azóta is, ha szükség volt rá.
Köszönő oklevelet kapott továbbá a Kishegyesi Nők Fóruma és a Dombos kamarazenekar.
A műsort a Rizgetős néptáncegyüttes zárta „Anyám balladát táncol” című – 35 perces - programjával, melyért a 2011-es évben Martin György Emlékplakettet érdemeltek ki, a közönség pedig vastapssal díjazta a produkciót.
Ahogyan születésnapkor illik, ajándékot is vittünk magunkkal. Sinka Imre polgármester úr egy, a Békésszentandrási Sörfőzde különböző termékeiből álló válogatást adott át az esti állófogadás előtt, mely hozzájárult a jó hangulathoz, s a hajnali órákra már csak az emléke maradt az üvegek tartalmának.
Mi pedig ismét szép közös emlékekkel gazdagodva tértünk haza, várva a következő találkozás lehetőségét.

2012. március 23., péntek

ÁTADTÁK A FITNESZ TERMET


Átadták a fitness termet Kishegyesen
Csikos János, tartományi sportügyi és ifjúsági titkárhelyettes Kishegyesen járt ma, ahol az Ady Endre Kísérleti Általános Iskolában átadta, az általa képviselt titkárság segítségével kialakított fitness termet. Elmondása szerint 3 millió dinár értékben ajándékozott a titkárság az iskolának olyan amerikai gyártmányú professzionális szereket, melyek jól bírják a folyamatos igénybevételt. Erre valószínűleg nem kell sokat várni, hiszen Molnár Márta az iskola igazgatónője elmondta, hogy a diákok, de a tanárok is már alig várják, hogy használatba vegyék modern a gépeket, illetve egy részüket mrá ki is próbálták a hivatalos átadás előtt. Csikos elmondta még, hogy haladni kell a korral, a világon ma már az ilyen fitness termek a népszerűek, a titkárság pedig Vajdaság-szerte több ilyet adományozott már, pl. Topolyának kettőt, Pacsérnak, Zombornak, Bácskertesnek stb. 
Csóré Róbert községi elnök, ifj. Juhász Bálint ifjúsági-, és sporttanácsosa kíséretében jelent meg az ünnepélyes átadáson és elmondta, a község stratégiai céljai között szerepel a mozgáskultúra fejlesztése, és ebben partner a Csikos János képviselte titkárság, mivel az elmúlt években anyagi támogatásukkal és segítségükkel tenisz-, és röplabda-pályát építettek, felújították a kézilabda-pályát és a tornatermet is. Az új szereket nem csak az iskola diákjai, dolgozói, hanem azok is igénybe vehetik majd, akik komolyabban szeretnének sporttal foglakozni. 
tp

VAJDASÁGI KÁLVÁRIÁK


A kishegyesi falunapok keretében szerdán este az iskola kiállítási csarnokában Beszédes Valéria megnyitotta a Vajdasági kálváriák című kiállítást. Vajdaságban, mint mondta 85 kálváriát találtak és dolgoztak fel, s nyilván nem mellékes, hogy ezek a köztéri szoboregyüttesek leggyakoribb formái, tehát nyilvánvalóan a lelki élet egyik legfontosabb kifejezői is.
– A legkorábbi a magyarkanizsai, amely 1753-ban épült. Ma már nem az eredeti, de tájolása megmaradt. Ez egyébként jellemző, vagyis a templomok és kálváriák közötti tájolási szabály. Az első kálváriák hét stációsok voltak, a tridenti zsinat után azonban 14 stáció lett, vagyis tizennégy képben dolgozzák fel Jézus szenvedéstörténetét. Külön-külön ezeknek az épületeknek, szobroknak nincs nagy értékük, együttvéve azonban kincset jelentenek, a katolikus lelkiség emlékei, a vajdasági magyar vallásos néprajz jelentős részét képezik – mondta megnyitójában Beszédes Valéria.
                                          A kálváriákról szóló kiállítás
Tavaszi ébredés
Szombaton zárul a kishegyesi falunapi rendezvények programsorozata a színházteremben egy ünnepi műsorral. A rendezvények múlt szombaton egy községközi asztalitenisz-versennyel kezdődtek, majd hétfőn és kedden egy-egy dokumentumfilmet mutattak be, mindkettő témája a vajdasági németek háború utáni kálváriája volt. Szerdán a Vajdasági kálváriák című kiállítást nyitotta meg Beszédes Valéria, tegnap este pedig a könyvtárban bemutatták Farkas Zsuzsa Arcok gyertyafényben című kötetét. A szerzővel Ágoston Pribilla Valéria beszélgetett. Az est vendégei Bányai János és Németh Ferenc voltak. Holnap, szombaton délelőtt 10 órakor a Hegyalja utcában a nyílt vajdasági terepbajnokságot, az íjászok nemzetközi versenyét tartják meg. Délután 16 órakor az iskola galériájában Tavaszi ébredés címmel komolyzenei hangversenyt tartanak. 17 óra 15 perckor a művelődési otthon előcsarnokában Vígh Rudolf megnyitja a Kőröstől a Krivajáig ( a testvériség 43 éve) című kiállítást, amely Kishegyes és Békésszentandrás testvértelepülési kapcsolatairól szól. Az ünnepi műsor, amelynek keretében értékelés hangzik el az elmúlt esztendőről, és átadják a díszpolgári oklevelet, este 18 órakor kezdődik a színházteremben.

2012. március 22., csütörtök

A nemek egyenjogúságáról és a falusi nők helyzetéről tanácskoztak


Tanáraink is részt vettek az eseményen.
Danica Todorov, a tartományi ombudsmannak a nemi egyenjogúság megvalósításban illetékes helyettese Kishegyesen járt ma, ahol előbb egy kerekasztal-beszélgetést tartottak a közigazgatási szervek, a közvállalatok, intézmények, szolgálatok és a polgári egyesületek képviselőinek részvételével. Az ombudsman-helyettes kíséretében volt Ankica Dragin, a jogvédő hivatalnak a nyilvánossággal történő kapcsolattartással, valamint az együttműködési programok koordinálásával megbízott tanácsosa, aki magyar nyelven is kitűnően beszél, így zavartalan volt a kommunikáció a nagy számban megjelent, többnyire a közszférában dolgozó nő és a vendégek között. 
Danica Todorov, Csóré Róbert községi elnök üdvözlő szavait követően elmondta, hogy a tartományi ombudsman intézménye, az ENSZ a nemek egyenjogúságával és a nők helyzetének erősítésével foglalkozó ügynöksége (UN Women) támogatásával az idén egy célzott projektumot valósít meg. Ennek célja az ombudsman intézményének bevonása és erősítése a nemek egyenjogúsága területén folytatott eljárásokban. A nők személyes jogainak megsértésének felismerését emelte ki, mint fontos feladatot, külön figyelmet szentelve a vidéken élő, tehát a falusi nők specifikus helyzetének. A projektum, és egyben első kishegyesi látogatásának céljaként jelölte meg még, hogy elsősorban a nők tudatában legyenek annak, milyen esetben kérhetik az ombudsman segítségét, de azt is, hogy a közigazgatásban, közvállalatokban és intézményekben dolgozóknak hogyan kell az ügyfelekhez viszonyulniuk. A kerekasztal-beszélgetést követően az ombudsman-helyettes és az intézmény tanácsosa külön fogadták azokat a polgárokat, akik konkrét panaszos, megoldatlan ügyeikkel fordultak hozzájuk, a segítségüket kérve. 


2012. március 21., szerda

ÖTSZÖ


Legjobb iskoláink
ÖTSZÖ
 Bemutatjuk a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskolát
Molnár Márta igazgatónő: ,,Büszke vagyok az iskolánkra''

    ,,Nagy megtiszteltetés a számomra, hogy a nemzeti tanácsokkal és a tanfelügyelőségekkel való egyeztetések után, valamint a 2011. évi záróvizsgák elemzése alapján arról értesíthetem Önt, hogy iskolájuk bekerült a legjobb szerbiai iskolák közé, vagyis azok közé tartoznak, akik pedagógiai többlettörekvéseikkel' igen magas színvonalra emelték az oktatás minőségét és tanulóik eredményességét...'' - valahogy így kezdődött az a hivatalos levél, amelyet február végén postáztak az oktatásügyi minisztérium pecsétjével a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola igazgatónőjének, Molnár Mártának. A csaknem 2000 szerbiai általános iskola közül mindössze 62 tanintézetet tiszteltek meg ezzel az elismeréssel - köztük 7 vajdasági magyar iskolát! A már említetten kívül a bácskertesi József Attila, a muzslyai Szervó Mihály, a csantavéri Hunyadi János, a magyarkanizsai Jovan Jovanović Zmaj, a zentai Stevan Sremac, valamint a szabadkai Széchenyi István Általános Iskola került a ,,legjobbak társaságá”-ba.
    A hivatalos ,,eredményhirdetés''-re március 1-jén, egy nemzetközi konferencia keretében került sor, melyet a belgrádi Sava Központban tartottak meg, és amelyet Žarko Obradović oktatásügyi miniszter nyitott meg. A hatékony, a színvonalas és az egyenrangú oktatás kulcsa a jó ötletek megvalósítása és a hasznos partnerség - ez volt expozéjának és a kétnapos értekezletnek is a témája. A meghívott iskolaigazgatóknak jeles hazai szakemberek és külföldi vendégek tartottak előadást. Jelen voltak az EU és a Világbank képviselői is (pl. Vincent Dogert, az Európai Bizottság szerbiai képviselője, Ervin Hofer, Svájc belgrádi nagykövete, Loup Brefert a Világbanktól, Judit Szira, a REF - Roma Education Fond magyarországi igazgatója).
Semmi gyakorlás - mégis sikerült a ,,tűzoltás''
 Az ünnepi megnyitó után egy-egy kisfilmmel bemutatták a kiemelt iskolákat.
    - Az első megdöbbenés után - mármint hogy hogyan is kerültünk mi reflektorfénybe, hiszen minden létező pályázatot megcélzunk ugyan, de ilyen ,,titulus''-ért, ha emlékezetem nem csal, mégsem indultunk soha - jó érzés volt ott lenni a kiválasztottak között. Büszke voltam/vagyok iskolánkra. Végre elismerték a munkánkat! Az évek során egy pedagógus rengeteg sikertelenséget megél, és sajnos a rossz élmények sokkal mélyebbre fúrják be magukat az ember emlékezetébe, mint a jók. Így hát kellett ez a sikerélmény nagyon. Mindenkinek. Tanároknak, tanulóknak egyaránt. A szülőknek is. Bizonyításképpen, hogy mégis van értelme annak, amit csinálunk - nyilatkozta nemrégen Molnár Márta, aki 2001-ben magyartanárnőként kezdte el pályafutását az iskolában, majd 2006-ban bízták meg először az igazgatói teendőkkel. Most már a második körét ,,futja''.
    - Belgrádban azt is megtudtam: ahhoz, hogy egy iskola a legjobbak közé kerüljön, nem feltétlenül szükséges a maximális felszereltség. A belgrádi központi iskoláknak szinte mindenük megvan, mégsem kerültek a 62 kiemelt tanintézet közé. Ám mindenképpen kell lennie valami pluszértéknek, ún. pedagógiai többletmunkának, amelyet csakis összefogással és kitartással, sok-sok fáradozás árán lehet felmutatni. Az, hogy a csaknem kétezer szerbiai általános iskola közül a kishegyesi a legjobbak egyike, elsősorban ennek köszönhető. Hogy rendre minden versenyen megjelennek a tanulóink, és sikert sikerre halmoznak, hogy az elmúlt évek alatt rengeteg pályázatot megnyertünk, hogy felújíthattuk kívül-belül az iskolát... és sorolhatnám, ez nemcsak a kollektíva, hanem az egész falu érdeme. Az önkormányzaté, a helyi közösségé, a helyi intézményeké (könyvtár, egészségház, művelődési egyesület, tűzoltók, ifjúsági iroda), a működő civilszervezeteké (Községi Fejlesztési Társulás, Női Fórum, nagycsaládosok egyesülete, cserkészek), hiszen bármi történik, legyen az falunap, a Dombos Fest vagy a Gyöngyösbokréta, mi mindenben közreműködünk. Ha bárki bármit megtud, mondjuk, megjelenik egy pályázat, máris szól a ,,sükettelefon'': add tovább!...
    A kishegyesi oktatói-nevelő munka valamikor az 1800-as években kezdődött el az egyház keretén belül. A háborúk, a rendszerváltozások, az államosítás után 1956-ban kapott egy új iskolát a település. Az ,,Ady'' 1970-ben épült és az E-75-ös autóút felé néz. Ma tehát három, korántsem egyforma minőségű épületben tanul 502 gyerek, közülük 414-en magyar anyanyelven. A szerb ajkú diákok alsóban összevont tagozaton tanulnak, a felsős osztályokban sem haladja meg a létszámuk a tízet. Évente általában 2-2 magyar osztály nyílik (kivétel a mostani 5. és 8.), őszre is várhatólag 52 elsőst köszöntenek majd. Emellett 34 gyerek jár kisegítő tagozatra, noha az új oktatási törvény ezen tanulók fokozatos felzárkóztatását irányozza elő (az elsősök-másodikosok esetében ez már meg is történt, bár ezt nem mindenki fogadta örömmel a faluban). 69 roma tanulója van az iskolának, és mintegy 15 gyerek vallja magát egyiptominak. Az ő vallásgyakorlásuk érdekében ebben az iskolaévben új hitoktatást vezettek be az Adyban. A romák és az egyiptomiak inkluzíve oktatására a minisztérium hathatós anyagi támogatást ad (DILS-projektum), s ebből a pénzből - az igazgatónő szavai szerint - további 50 szegény sorsú gyerek napi étkeztetését is meg tudja oldani.
    A kollektívában hatvankilencen vannak. A tanerőt iskolapszichológus, pedagógus és pedagógus asszisztens támogatja.
    - Ez utóbbi foglalkoztatására is pályáztunk. És pályáztunk fénymásolókra, fitneszfelszerelésre is. Egyszer már össze kellene írnom, hogy mi mindenre... Miért ne? Egészen nyugodtan írd le: sz...ból csak így lehet várat építeni. Hiába akarnám én az ablakokat kicserélni, amikor arra nem tudok pénzt szerezni. Nemrégen bekapcsolódtunk a GIZ-projektumba is. Ez a program a pályaválasztással foglakozik. Különféle műhelymunkák keretében felkészítjük a fiatalokat minden rájuk várható eseményre, önéletírásra, szakmai bemutatkozásra például. Még el nem felejtem!: Sok-sok köszönettel tartozom testvértelepüléseinknek is (Békésszentandrás, Kelebia, Isaszeg, a budapesti XVI. kerület), mert amikor csak rászorultunk, mindig kisegítettek bennünket. Kaptunk tőlük tankönyveket, házi olvasmányokat, hangszereket, különféle tanfelszereléseket stb. Emellett a budapestiek minden évben 45 tanulót elvisznek egyhetes kirándulásra. De a diákjaink voltak már isaszegi táborban is, és voltak vendégei Kelebiának is. Legeredményesebb tanulóinkat például így tudjuk megjutalmazni az év végén.
    Szűgyi Bettina frissen diplomázott iskolapszichológus ugyan, de mivel az Ady diákja volt, kedvvel fogott munkához. Épp egy váratlan folyosói radiátorcső meghibásodásának és megjavításának a történetét meséli el az igazgatónőnek csuromvizesen, amikor megismerkedem vele. Rajta kívül igen sok fiatal pedagógus is erősíti lendületével a kollektívát. Az ÖTSZÖ (Önkéntes Tanítók Szövetsége) is az ő ötletük alapján alakult meg. Tanítási órán kívül segédkeznek a gyengébb diákok felzárkózásában, a ,,nehéz gyerekek'' megnevelésében, a romák napközijét vezetik, higiéniára tanítják a szegényebb sorsúakat... Az ún. gyermekbarát környezet kialakítása (különféle színű tantermek, sötétítőfüggönyök, rajzok, festmények, dekorációk, pannók, plakátok...) azonban mindannyiuk közös szorgalmát dicséri. Talán sehol annyi cserepes virág nincs, mint itt, mert ha a növények ,,kinövik” eredeti otthonukat, általában itt töltik ,,nyugdíjaséveik”-et. Magam is hoztam be már jó néhány, méteresre megnőtt ,,házi kedvenc''-et.
    Kifelé menet érdeklődéssel olvasom az agresszióellenes plakátokat. Jópofa beszólások, tanári intelmek, őszinte vallomások... Közben elmesélik a tűzoltós sztorit is. Egyszer volt, hol nem volt... az igazgatónő fogadott a helybeli tűzoltóparancsnokkal, hogy ugyan biz 30 perc alatt sem tudná kiüríteni az iskolát... Ezt ő nem hiszi el. Az esemény - minden előzetes beharangozás és felkészülés nélkül - megtörtént, mindössze 11 perc alatt. A mentősökkel, rendőrökkel, villogó tűzoltókocsival... Ahogy az már lenni szokott. Hogy nehezítse a feladatot, az igazgatónő titokban cinkostársakat keresett: öt vagány gyerekkel megbeszélte, az akció kezdetén léceljenek le, de úgy, mintha a föld nyelte volna el őket. Ám az említett 11 perc alatt ők is meglettek. Aztán volt ám, ami még soha: nagy locsolkodás, szirénázás, játék és móka. Mindenki nagy-nagy örömére. Bemutatjuk -- képekben.
MOLNÁR KREKITY Olga
http://www.hetnap.rs/uj/index.php?zg=6255&no=393

2012. március 19., hétfő

ISKOLAI KAPCSOLATOK KÉPEKBEN

A testvériség 43 éve
120319bszta
A rokonok egymásra találásának 43 évnyi emlékét gyűjtötték össze a paravánokon ezzel a címmel a szentandrási Körös Művelődési Ház munkatársai. A képanyag gerincét Bolgár Tünde fotói adták, az emlékeket pedig a résztvevők hozták magukkal. Molnár Imre megnyitójában reményét fejezte ki, hogy a kishegyesiekkel való kapcsolatuknak nem csak múltja van, hanem jövője is, remélhetőleg addig, amíg magyar él a földön. A délvidéki Kishegyesnek és Szentandrásnak nem csak 43 évnyi közös múltja van, hanem 243 évnyi, ugyanis Békésszentandrásról telepedett ki 80 család akkor, és alapították meg a községet. Ahogy azt, Horváth László, Kishegyes korábbi polgármestere elmondta, mikor a szentandrási temetőben sétál, olyan, mintha az otthoniban tenné, olyan ismerősek a családnevek. Nem csoda. Nagy örömmel jöttek vissza.
Dr. Virág Gábor, kishegyesi helytörténész a kezdeti emlékekről mesélt. Megható szavakkal emlékezett a szégyenletes 2005-ös népszavazásra és az azóta történt szívmelengető emlékekre.A kiállítás csak néhány napig lesz látható, mert néhány nap múlva a szentandrási küldöttség elviszi azokat a kishegyesi falunapokra, majd onnan remélhetőleg újabb képekkel kibővülve tér vissza és lesz közszemlére téve ismét.

2012. március 17., szombat

ASZTALITENISZEZŐINK SIKERE

ASZTALITENISZ: Falunapi torna Kishegyesen
ASZTALITENISZ: Falunapi torna Kishegyesen

A falunapi rendezvénysorozat keretében asztalitenisz tornát szerveztek ma Kishegyesen, általános iskoláskorú sportolók számára. A falubeli játékosokon kívül a bajsai klub növendékei és reménységei is asztalhoz álltak. A jó hangulatú versenyen végül szoros küzdelmek után a lányok kategóriájában a bajsai Mészáros Kata szerezte meg az első helyet. Második lett Kincses Anita, harmadik Milo Vanessza, negyedik pedig Lengyel Ágnes, ők mind kishegyesiek. A fiúknál a kishegyes iHorváth Árpád nyerte meg a tornát, második a bajsai Szűcs Tamás, harmadik a kishegyesi Horváth Sándor, negyedik a bajsai Kiskároly Sándor. Lejátszották a torna szuperdöntőjét is, amikor az első helyezett fiú megmérkőzött az első helyezett lánnyal. Ezt a döntőt is Horváth Árpád nyerte. Minden résztvevő oklevelet kapott, az első három helyezett pedig érmeket is, melyeket Csóré Róbert községi elnök adott át. 
A Dombos Asztaliteniszklub mintegy két évvel ezelőtt alakult, ligában még nem neveztek csapatot, egyelőre az utánpótlás nevelésén dolgoznak a lelkes aktivisták. Kishegyesnek a múlt század 70-es éveiben sikeres asztalitenisz klubja működött, mind jobb eredményekkel, és mind több kiváló képességű saját nevelésű játékossal, egészen addig, míg a nyolcvanas években az egyesülettől el nem vették a termet. Megfelelő helyiség hiányában a klub néhány évi „vegetálás” után megszűnt. Most az iskola tornatermében tartják az edzéseket. Az egyesület vezetősége, az edzők, és a szakvezetőség most azon dolgozik, hogy ismét tömeges, sikeres és népszerű sport legyen a pingpong a településen.
Képünkön a torna részvevői és az edzők láthatók.

tp

2012. március 14., szerda

A bácsfeketehegyiek nélkül - A köztársasági szavalóverseny községi szemléjét tartották meg február 27-én a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskolában

                                               
A váratlanul jött téli kényszerpihenő ellenére sem kaptak halasztást a főszervezőktől az iskolák a verseny megtartásában, így a január végén kézbesített felhívásnak nem nagyon örültek a felkészítő pedagógusok és a diákok, hiszen megint ''hórukkhajrá”-ban kellett teljesíteniük. Talán ezért született felemás eredmény is: noha az idén a vártnál is több tanuló (szám szerint 36-an) jelent meg a szavalóversenyen, a vetélkedő színvonala mégsem nevezhető kimagaslónak. És nemcsak azért, mert a községi szemlét ismét ''bojkottálták” a bácsfeketehegyiek! (Ennek okára nyilvánosan még sohasem derítettek fényt. A szóbeszéd szerint viszont azért maradtak el a versenyről az ottani diákok az utóbbi egy-két évben, mert a szabadkai és szécsányi selejtezőkbe, továbbá a valjevói döntőbe jutó tanulók és kísérőik útiköltségére nem volt elég pénze az iskolának...)
    A Nemzetem költője elnevezésű országos szavalóversenyt 1968 óta rendezik meg. A szemle felmenőrendszerű: az iskolabajnokságok után a községi, majd a zónai és a regionális megméretés következik. A döntőre végül májusban kerül sor Valjevón, ahol minden résztvevő a saját anyanyelvén mondja el a választott költeményt. A mindenkori zsűri a három korcsoport (alsósok, felsősök, középiskolások) legjobbjait jutalmazza. Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezt legtöbbször ''kulcsszerűen” ejtik meg, azaz igyekeznek minden képviselt nemzet (nemzetiség) szavalója közül legalább egyet kiemelni. Mivel a bírálóbizottságban csak elvétve ülnek magyar, szlovák, ruszin, román stb. anyanyelvű szakemberek, az elbírálás a szubjektív benyomás és a benyújtott szövegfordítás alapján történik. Nem csoda tehát, ha nagyon sok pedagógus és még több ''szenvedő alany”, vagyis diák -- mondjuk ki őszintén -- egyszerűen rühelli ezt, a kommunista érából örökölt, a ''testvérig-egység” szellemét kitartóan sugalló kirakatversenyt.
    Jómagam is átéltem ennek élményét (amikor még egy mukkot sem tudtam szerbül), és nagyon berzenkedtem az ilyen és ehhez hasonló találkozóktól, mert nem láttam értelmét. Most, sok-sok évnyi versmondói tapasztalat után azt mondom: erre is szükségünk van. Hiszen hogyan is mutassuk meg a velünk, a mellettünk élő nemzeteknek, milyen is a mi anyanyelvi kultúránk, ha begubózunk? És miként tanuljuk meg értékelni mások szellemi kincsét, ha struccpolitikát folytatva homokba dugjuk a fejünk, és nem veszünk róluk tudomást? (Egy operát ritkán hallgatunk magyarul, legtöbbször olasz, német nyelven szólalnak meg a csodaszép áriák, ugye...). Persze mindeme ''üres beszéd” ellenére vitathatatlan, hogy a köztársasági szavalóverseny mind szervezési, mind eszmei szempontból némi módosításra szorul...
    De hogy visszatérjek a mondandóm lényegéhez: miért tartottam gyengének a kishegyesi selejtezőt?
    Minden magyartanár, minden tanító évtizedek óta már a tanév kezdetén tudja, hogy van ez az ''izé”. Akkor nem értem, miért nem készül rá? Miért nem készíti fel idejében, tisztességesen néhány versmondást kedvelő diákját? Tisztelet a kivételeknek! Ehelyett az ötös tanulók közül kiválaszt néhányat (az utolsó pillanatban), s a már megtanult -- a tanmenet szerint kötelező! -- repertoárból kiválaszt valamit. Móra Ferenc: A cinege cipője, A csókai csóka, Radnóti Miklós: Himnusz a békéről -- hogy csak néhány példát említsek. Ja persze, esetleg ''felcsípjük” még Kányádi Sándort vagy Varró Dánielt. Tök unalmas! Mint amikor az ember mindennap aranyló húslevest eszik.
    A versmondásban is van egy aranyszabály: ne erőltessük (rá mindenkire)! Ha magunk nem szeretjük, hogyan várjuk el tanítványainktól, hogy rájuk ragadjon valami a költészet szeretetéből? Vagy ha a gyerek színötös tanuló is, még nem biztos (sőt!), hogy örömmel vesz részt bármilyen versenyben. Ámbátor, lehet hogy a gyengécske tudású, kissé csintalanabb lurkó épp fel szeretné hívni magára a figyelmet. Lehet, hogy éppen így akarna tanítónőjétől ''kicsikarni” egy bravót, egy fejsimogatást... Természetesen mindehhez ismernem kell(ene) az osztályt: vajon kiben mi lakozik? Erre meg nincs idő. Most új anyag, most feleltetés, most ellenőrző, most dolgozatírás, most téli kényszerszünet, most pótóra... Diáknak is, tanárnak is annyi a felesleges batyu a hátán, hogy belepúposodik a végén...
    Mondjam tovább? Mert a szép beszéd hiányosságairól (pöszeség, raccsolás, hadarás, ritmustalanság stb.) még nem is beszéltem. Azt is jó lenne, ugye, idejében észrevenni, és logopédushoz, esetleg pszichológushoz küldeni a gyereket... Mert nemcsak a szem a lélek tükre ám, hanem a mindennapi (írott vagy beszélt) nyelvhasználat is! Na de kit érdekel a lélek bugyra?! (Megdöbbentő élmény volt számomra a szeghegyi nyolcadikos Biljana Brkljač előadása. Egy csalódott tinédzser szerelmi bánatát mondta el a megfelelően kiválasztott költemény soraival olyan meggyőzően, olyan nyíltan, mintha épp egy pszichoanalitikus díványáról kelt volna fel. Micsoda felszabadult érzelmi energia! Ugyancsak felejthetetlen számomra Dudás Nikolett produkciója. Ő Kemény István Hajnal című, mondanivalójában igen összetett versét tolmácsolta magabiztosan, átéléssel. Bátor nekiveselkedés volt!)
    Végezetül... Ha verseny, akkor legyen verseny! A kiválasztottaké. A legjobbaké. A szorgalmasoké. A tehetségeseké... Akik teljesítményében megmutatkozik -- mint egy tükörben -- az oktató-nevelő pedagógusok rátermettsége is, és nem utolsósorban az iskola szellemi kapacitása. S ha verseny, akkor az legyen ünnep. A fellépőket kísérje el a tanár-tanító, egy-két szurkoló osztálytárs, és legyen közönség, hogy megmutatkozhassanak, hogy tapsot kaphassanak -- azaz sikerélményben részesüljenek. Még ha csak egy rövid időre is (mert vissza kell menni órára). Csak így érdemes. Csak így ''nemesülhet” meg a miniszteri ''rendelet”.
    A kishegyesi községi szavalóverseny továbbjutói a március 9-ei, szabadkai körzeti versenyen iskolájukat képviselték.
    Alsósok: Dragana Kovačević (1. osztály), Popović Sára (2. osztály). Dicséretben részesült Vuk Apostolovski (2. osztály) és Povázsánszki Róbert (4. osztály).
    Felsősök: Dudás Nikolett (6. osztály), Biljana Brkljač (8. osztály).
    Dicséretben részesült Tina Bigović (5. osztály) és Nyírádi Léna (8. osztály).
http://www.hetnap.rs/uj/index.php?zg=6242&no=392

2012. március 13., kedd

SZERBIA LEGJOBB ISKOLÁI KÖZÖTT

A kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskolában jártunk



A tanulmányi eredmények, a versenyeken elért eredmények, a továbbképzéseken való részvétel, a pályázatokon való sikeres szereplés és a környezettel való kapcsolattartás emelte a kishegyesi iskolát Szerbia legjobbjai közé.
Március elsején és másodikán kétnapos belgrádi tartózkodás és műhelyfoglalkozás keretében fogadta az oktatásügyi miniszter annak a hatvanegy iskolának a vezetőit, amelyek a minisztérium kritériumai alapján legjobbaknak bizonyultak az országban. Közöttük volt a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola igazgatónője, Molnár Márta is.

– Az említetteken kívül figyelembe vették azt is, hogy az iskola milyen körülmények között ért el kimagasló eredményt. Más a helyzet például egy belgrádi környezetben, ahol a szülők is magas képesítésűek, és más egy faluban, ahol ez a szint sokkal alacsonyabb. Kikérték természetesen a nemzeti tanácsok véleményét is, és szeretném kiemelni, hogy a hatvan legjobb iskola között hét magyar tannyelvű (is). Külön elismerést, dokumentumot erről nem osztottak, így nem tudjuk bekeretezni kifüggeszteni, de bizonyára sokat fog majd jelenteni pályázataink elbírálásakor. Ez valóban közös érdem, a tantestületé, a tehetséges diákoké, az iskolát támogató szülőké. Szerencsére nagyon tehetséges gyerekeink vannak. Most zajlott a községi matematikai verseny és az egyik diákunk 100 pontot ért el – mondja Molnár Márta.Az iskola kitűnő kapcsolatot ápol nemcsak az önkormányzattal és a helyi közösség testületeivel, hanem a helybeli civil szervezetekkel és intézményekkel is.– Sokat köszönhetünk a civil szervezeteknek, a Vöröskeresztnek, a Kishegyesi Nők Fórumának, a nagycsaládosok egyesületének, a Kishegyesi Fejlesztési Társulásnak, a művelődési egyesületnek, a tűzoltótestületnek, a könyvtárnak, a vadászegyesületnek... Ha rendezvényeik vannak, bevonják a diákjainkat is. A nagycsaládosokkal és a fejlesztési társulással kirándultak, a tűzoltókkal legutóbb tüzet oltottak és kijelölték a lehetséges menekülési útvonalat tűz esetére. A vadászokkal az ősszel vadat számláltak. Kis sportolóink is kimagaslóan teljesítettek. Nincs olyan szervezet, amellyel nem működtünk volna együtt. Természetesen az önkormányzattal és a helyi közösséggel is, de nagyon jó a kapcsolatunk Kishegyes minden testvértelepülésének iskolájával, a békésszentandrásiakkal, a XVI. kerülettel, ahová minden évben egy hétre ellátogathatnak a legjobb diákok, kis focistáink, akik Kelebián táborozhattak, Örkényben vesznek részt egy versenyen – hallottuk az igazgatónőtől. A kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola épülete (fotó: Papp Imre) Jelenleg két nagy projekt van folyamatban az iskolában.– Az egyik a roma gyerekek beiskolázásának programja (DILS-program), amelynek keretében 69 roma gyerekkel foglalkozunk, beleértve az egyszeri étkeztetést is. A másik nagyon fontos programunk a hetedikesek és nyolcadikosok továbbtanulását segítő műhelymunkák. Iskolánk tanári kara összefogott, lefordította magyarra az idevágó kézikönyvet, és elküldtük a magyar tannyelvű iskoláknak, hogy ők is használni tudják. Ilyen jó csapat kovácsolódott össze az iskolában. Azt sem tudom pontosan, hogy hány helyen pályáztunk és pályázunk, de ha ezeket az adatokat felsorolja az ember, máris hihetetlenül soknak tűnik – mondja Molnár Márta.

2012. március 12., hétfő

KÉZILABDAPÁLYA: ILYEN VOLT - ILYEN LETT

FALUNAPRA KÉSZÜLÜNK


Ünnepel Kishegyes

Ünnepel Kishegyes
Kishegyesen március 21-én ünneplik a falunapot. 1769-ben, 243 évvel ezelőtt, március végén érkeztek meg az első telepesek a törökdúlás idején elnéptelenedett vidékre, hogy jóformán a semmiből teremtsék meg a puszta létük alapjait. A tavasz érkezésével, az új hazába vándorlással, az új kezdet megvalósításának lehetősége nyílt meg az egykoron többnyire Békés megyéből, Békésszentandrás környékéről ide települő ősök előtt, ezért döntöttek úgy, hogy ez legyen a falu napja. 
Ifj. Virág Gábor, a helyi közösség titkárának elmondása szerint a falunapi rendezvénysorozat az 1848-49-es forradalomról és szabadságharcról történt vasárnapi megemlékezéssel már meg is kezdődött. A megemlékezést azért hozták időben előrébb, mert március 15-én egy autóbusznyi kishegyesi polgártársunk utazik el Békésszentandrásra, hogy letegye a magyar állampolgársági esküt, melyet a gyorsított honosítási eljárás keretében a magyarországi testvértelepülés, az egykori „bölcső” vezetőségének hathatós segítségével sikerült nagyszámú falubelinek megszerezni. 
Március 17-én, szombaton, az iskola tornatermében a helyi asztaliteniszezők a bajsai és topolyai sportolókat vendégül látva szerveznek bajnokságot gyermekek számára 8 órától. Hétfőn, 19-én, 18 órai kezdettel a tűzoltóotthon nagytermében Marko Cvejić: Dunamenti svábok című szerb nyelvű dokumentumfilmjét vetítik. Másnap, kedden, ugyanott és szintén 18 órától Rácz-Maronka Etelka – Hübsch Éva – Hoffmann Artúr: Elveszettek a történelemben című dokumentumfilmjét vetítik, utána a rendezővel Molnár Márta beszélget. Szerdán az iskola kiállítótermében Beszédes Veléria nyitja meg a Vajdasági kálváriák elnevezésű fotókiállítást. Csütörtökön 19 órától a könyvtárban Farkas Zsuzsa: Arcok gyertyafényben című könyvének bemutatójára kerül sor. A szerzővel Ágoston Pribilla Valéria beszélget, a vendégek: Bányai János és Németh Ferenc. 
Március 24-én, szombaton, a Hegyalja utcában, a Dombos Fest helyszínén, nemzetközi íjászversenyt tartanak, mely egyben Vajdaság nyílt bajnoksága lesz. 16 órától az iskola kiállítótermében komolyzenei koncert várja a zenekedvelőket: Tavaszi ébredés címmel, 17 óra 15 perckor Vígh Rudolf író nyitja meg a Művelődési Ház előcsarnokában az: A Köröstől a Krivajáig (a testvériség 43 éve) - elnevezésű fényképkiállítást, majd 18 órakor kezdődik a színházteremben a falunapi ünnepi műsor, melynek keretében felavatják Kishegyes új díszpolgárait, valamint a település anyagi és szellemi értékeinek gyarapításáért köszönő okleveleket adnak át. 
A programokra idén is szeretettel várnak minden helybelit, az innen elszármazottat és minden érdeklődőt.
tp


FALUNAP


Szeretettel meghívjuk Kishegyes település újratelepítésének 243. évfordulója alkalmából szervezett programjainkra!
2012.03.17., szombat
8:00 Tornaterem, iskola
Községközi asztalitenisz-verseny
2012.03.19., hétfő
18:00 Tűzoltóotthon
Dunamenti svábok
Marko Cvejić dokumentumdrámája (szerb nyelven)
2012.03.20., kedd
18:00 Tűzoltóotthon
Elveszettek a történelemben
Rácz-Maronka Etelka – Hübsch Éva – Hoffmann Artúr dokumentumfilmje
A rendezővel Molnár Márta beszélget.
2012.03.21., szerda,
18:00 Galéria, iskola
Vajdasági kálváriák
A kiállítást megnyitja: Beszédes Valéria.
2012.03.22., csütörtök
19:00 Könyvtár
Farkas Zsuzsa: Arcok gyertyafényben
A szerzővel Ágoston Pribilla Valéria beszélget.
Vendégeink: Bányai János és Németh Ferenc
2012.03.24., szombat
10:00  Hegyalja utca
Nyílt vajdasági terepbajnokság - nemzetközi íjászverseny
16:00 Galéria, iskola
Tavaszi ébredés - komolyzenei koncert
17:15 Művelődési otthon
A Kőröstől a Krivajáig (a testvériség 43 éve)
A kiállítást megnyitja: Vígh Rudolf
18:00 Művelődési otthon
Ünnepi műsor

2012. március 11., vasárnap

KOSZORÚZÁS A HEGYESI CSATA EMLÉKMŰVÉNÉL


                                             Kishegyes: Koszorúzás a hegyesi csata emlékművénél
A Petőfi Sándor Művelődési Egyesület és a helyi közösség szervezésében szeles, borongós időben zajlott a megemlékezés az 1848/49-es magyar szabadságharc és a forradalom évfordulójáról Kishegyesen. A hegyesi csata emlékművénél, a Nyugati temetőben, először a Szajkó énekcsoport a nagyszámú egybegyűlttel együtt elénekelte a himnuszt, majd alkalmi szavalatok, és Kancsár Loretta történelmi emlékeztetője következett. 
Ifj. Juhász Bálint, helyi közösség tanácsának elnöke alkalmi beszédében elmondta, hogy az itteni magyar fiatalok ma is küzdenek, csak máshogyan, mint elődeink több mint 160 évvel ezelőtt. Az elmúlt időszak „csatározásai” közül kiemelte, sikerült kiharcolni, hogy a művelődési ház, a színházteremmel együtt ismét a falu tulajdonába kerüljön. Emlékeztetett a forradalom utolsó győztes csatájára, a hegyesi csatára, kiemelve, hogy a falu közösségének ma is van mit óvni, van mire vigyázni, és van, amire büszke lehet, utalva az általános iskola és a művelődési egyesület sikereire. A több mint 160 évvel ezelőtti eseményekre emlékezve elmondta, hogy a jövőbe kell tekinteni, remélve és bizakodva abban, hogy újabb 160 év múlva is lesznek itt az emlékmű előtt olyan magyarul beszélő fiatalok, akik Kossuth-nótákat énekelnek és Petőfi-verseket szavalnak. A hegyesi csata emlékművét elsőként Harasztia László, a belgrádi magyar nagykövetség főtanácsosa koszorúzta meg, majd a VMSZ nevében Pál Károly ügyvezető alelnök és Szügyi István, a Magyar Nemzeti Tanács nevében Linka B. Gabriella, a községi önkormányzat nevében Csóré Róbert községi elnök és Virág Teréz, a helyi közösség és a falu lakossága nevében pedig ifj. Juhász Bálint, ifj. Virág Gábor és Lukács Klára koszorúzott. A megemlékezésre kivonult a helybeli Szent András Cserkészcsapat különítménye is. 

2012. március 10., szombat

VAN UTÁNPÓTLÁS!


A szabadkai téli focibajnokság első helyezését (10 fordulóból állt a megmérettetés) a 2000/2001-es generációban az Egység csapata nyerte. Nagy volt az öröm a gyerekeknél, hiszen a kupa mellé az aranyérem is járt. Szép volt fiúk! A győztes csapat tagjai: Fejes Ádám, Tóth Péter, Trombitás Zalán, Burján Kristóf, Gadžunović Nikola, Kőműves Csaba, Paroci Dominik, Bakanics Bence, Molnár Márk, Fodor Gábor, Pesevszki Flórián, Kovács Levente, Benkó Ferenc. Edzőjük Perlić Nikola. A képről hiányzik – épp biológia versenyen volt – Szilágyi Dominik.
 

3 KÖZSÉGI VERSENY EGY NAP!


2012. március 10-én újabb három községi verseny volt.
A községi angol verseny eredményei:
8. osztály: I. hely: Miljković Zoran
IV. hely: Tóth Lúcia
A községi német verseny eredményei:
8. osztály: I. hely: Rasztovác Henrietta
A községi biológia verseny eredményei:
5. osztály: III. hely: Šanta Violeta
6. osztály: III. hely: Tóth Zalán
7. osztály: II. hely: Papp Ágnes, Kókai Zsanett
8. osztály: III. hely: Trombitás Orsolya

2012. március 7., szerda

LIM PROJEKTUM


Jó pajtás
Interkulturális közeledés
 Fiatalok művészeti műhelye
A fasizmus áldozatainak emlékére gyertyát gyújtottak a LIM projektum résztvevői az iskola udvarán
    Kishegyes Község Fejlesztési Társulása, a szentesi Szivárvány Alapfokú Művészeti Iskoláért Alapítvány és az újvidéki Interkulturális Műhely Interkulturális párbeszéd civil szerveződés közös terveként jött létre az a LIM elnevezésű projektum (Law of intercurtural mode; szabad fordításban = az interkulturális közeledés szabályai), amely a Magyarország--Szerbia IPA határon átnyúló együttműködési program keretében valósult meg. A művészet iránt fogékony fiatalokat több alkotóműhelyben fogadták. A kishegyesi, bácsfeketehegyi, újvidéki, temerini és szentesi fiatalok korunk időszerű témáit -- úgymint fajgyűlölet vagy függőségi betegségek -- dolgozták fel táncban, színjátékban, filmben, zenében, rajzban, festészetben, képekben... Az elkészült alkotások kiállítását/bemutatását láthattuk február 25-én a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola galériájában, ahol a résztvevőket és a vendégeket a projektumvezetők, Zoran Tairović festőművész, Gordana Radulović és Kálmánné Szabó Erzsébet köszöntötte. A megvalósult eredményt a műhelyek szakmai vezetői értékelték, és bemutatásra került a projektum keretében készült művészfilm is. Első alkalommal a szervezők és ötletgazdák díjazták a legtehetségesebbnek megítélt fiatal alkotót. A jutalomként kapott festményt ezúttal a kishegyesi Dudás Virág Ervin vehette át, aki hegedűjátékával vívta ki az elismerést. 
(mko)
http://www.hetnap.rs/uj/index.php?zg=6231&no=391

ÍRT RÓLUNK AZ INDEX.HU IS!

Vajdasági iskolák a legjobbak között

MTI

A hatvanegy nevet tartalmazó lista összeállításánál, a tanintézmények munkájának értékelésénél sok mindent figyelembe vettek: a diákok záróvizsgáinak eredményeit, a versenyeken felmutatott tudást, az iskolai tevékenységeket, rendezvények szervezését, a beruházásokat, a pedagógusképzést, de az oktatási minisztérium körzeti igazgatóságainak és a nemzeti tanácsok – a magyar iskolák esetében a Magyar Nemzeti Tanács (MNT) – az ajánlásait is, írja a Magyar Szó.Hét vajdasági magyar általános iskola is felkerült a szerb oktatási minisztérium listájára, amely az ország legjobb általános iskoláit sorolja fel.
Kiemelkedően teljesített, így Szerbiában a legjobbak közé kerülhetett a szabadkai Széchenyi István, a csantavéri Hunyadi János, a magyarkanizsai Jovan Jovanović Zmaj, a zentai Stevan Sremac, a bácskertesi József Attila, a kishegyesi Ady Endre és a muzslyai Szervó Mihály általános iskola.
"A minisztérium kérése volt, hogy olyan iskolákat ajánljunk, amelyek a formális oktatáson túlmenően jelentős szabadidős tevékenységet végeznek, illetve a különböző programjaikkal jelentős szerepet vállalnak a nemzeti közösség identitásának ápolásában. A jó oktatási eredményeken kívül figyelembe vettük, hogy olyan iskolákat ajánljunk, ahol sok magyar gyerek van, és azt is, hogy a szórványból is jelöljünk iskolákat" – mondta Joó Horti Lívia, az MNT Közoktatási Bizottságának elnöke.
Hallai Zoltán, a muzslyai Szervó Mihály általános iskola igazgatója az MTI belgrádi tudósítójának érdeklődésére elmondta: "Az elmúlt hét-nyolc évben iskolánk a különböző versenyeken hét tantárgyból is országos helyezést ért el. Másrészt tanulóink sokkal jobb teljesítményt értek el, mint amennyire a szülők végzettsége alapján számítani lehetett. Ez a kritérium tulajdonképpen egy adott iskola oktatási-nevelői munkáját minősíti" – mondta Hallai Zoltán iskolaigazgató.
A muzslyai iskola részt vett az erőszakmentesség megteremtését célzó programban, és ebbe a munkába bevonták a tanárokat, a diákokat, a szülőket. "Az erőszakmentes iskola megteremtése folyamatos munkát jelent, műhelymunkákat szervezünk, foglalkozunk a gyerekek továbbképzésével. A tolerancia-napok keretében igyekeztünk tanulóinkkal  kölcsönösen megismertetni a különböző nemzetek kultúráját, szellemiségét. Mivel iskolánk két tannyelvű, a magyar diákok a szerb kultúráról, a szerb tanulók pedig a magyar kultúráról szerzett ismereteiket mutatták be" – hangsúlyozta Hallai Zoltán iskolaigazgató.

SZERBIA LEGJOBBJAI KÖZT MAGYAR INTÉZMÉNYEK

2012. március 7., szerda, 13:57
Hét vajdasági magyar általános iskola is felkerült Szerbia legjobb iskolái közé.
A szerb oktatási minisztérium összeállította listáját a legjobb általános iskolákról. A 61 nevet tartalmazó listára hét vajdasági magyar intézmény is felkerült: a szabadkai Széchenyi István, a csantavéri Hunyadi János, a kanizsai Jovan Jovanović Zmaj, a zentai Stevan Sremac, a bácskertesi József Attila, a kishegyesi Ady Endre és a muzslyai Szervó Mihály általános iskola.
Az oktatási minisztérium listájára azok az iskolák kerülhettek fel, melyek a formális oktatáson túlmenően jelentős szabadidős tevékenységet(pl. rendezvények szervezése) végeznek, illetve a különböző programjaikkal jelentős szerepet vállalnak a nemzeti közösség identitásának ápolásában, továbbá az értékelésnél figyelembe vették a diákok záróvizsgáinak eredményeit, a versenyeken felmutatott tudást, az iskolai beruházásokat és a pedagógusképzést is. 
Emellett a minisztériumnak kérése is volt, hogy olyan intézményeket is jelöljenek a listára, ahol sok magyar gyerek van.

A muzslyai iskola többek között részt vett az erőszakmentesség megteremtését célzó programban, és ebbe a munkába bevonták a tanárokat, a diákokat, a szülőket; a tolerancia-napok keretében a tanulóikkal igyekeztek megismertetni a különböző nemzetek kultúráját, szellemiségét.
http://www.epresso.hu/posts/207-szerbia-legjobbjai-kozt-magyar-intezmenyek

TÖBB SZEMPONTNAK KELL MEGFELELNI

Hét vajdasági magyar iskola Szerbia legjobbjai között

Hét vajdasági magyar általános iskola is felkerült a szerb oktatási minisztériumnak arra a listájára, amely az ország legjobb általános iskoláit sorolja fel.


A 61 nevet tartalmazó lista összeállításánál, a tanintézmények munkájának értékelésénél sok mindent figyelembe vettek: a diákok záróvizsgáinak eredményeit, a versenyeken felmutatott tudást, az iskolai tevékenységeket, rendezvények szervezését, a beruházásokat, a pedagógusképzést, de az oktatási minisztérium körzeti igazgatóságainak és a nemzeti tanácsoknak - a magyar iskolák esetében a Magyar Nemzeti Tanácsnak (MNT) - az ajánlásait is - írja szerdai számában az újvidéki Magyar Szó napilap. 
    
Kiemelkedően teljesített, így Szerbiában a legjobbak közé kerülhetett a szabadkai Széchenyi István, a csantavéri Hunyadi János, a kanizsai Jovan Jovanović Zmaj, a zentai Stevan Sremac, a bácskertesi József Attila, a kishegyesi Ady Endre és a muzslyai Szervó Mihály általános iskola.
    
"A minisztérium kérése volt, hogy olyan iskolákat ajánljunk, amelyek a formális oktatáson túlmenően jelentős szabadidős tevékenységet végeznek, illetve a különböző programjaikkal jelentős szerepet vállalnak a nemzeti közösség identitásának ápolásában. A jó oktatási eredményeken kívül figyelembe vettük, hogy olyan iskolákat ajánljunk, ahol sok magyar gyerek van, és azt is, hogy a szórványból is jelöljünk iskolákat" - nyilatkozta a Magyar Szónak Joó Horti Lívia, az MNT Közoktatási Bizottságának elnöke.
    
Hallai Zoltán, a muzslyai Szervó Mihály általános iskola igazgatója elmondta: "Az elmúlt 7-8 évben iskolánk a különböző versenyeken hét tantárgyból is országos helyezést ért el. Másrészt tanulóink sokkal jobb teljesítményt értek el, mint amennyire a szülők végzettsége alapján számítani lehetett. Ez a kritérium tulajdonképpen egy adott iskola oktatási-nevelői munkáját minősíti" - mondta Hallai Zoltán iskolaigazgató. 
    
A muzslyai iskola részt vett az erőszakmentesség megteremtését célzó programban, és ebbe a munkába bevonták a tanárokat, a diákokat, a szülőket. "Az erőszakmentes iskola megteremtése folyamatos munkát jelent, műhelymunkákat szervezünk, foglalkozunk a gyerekek továbbképzésével. A tolerancia-napok keretében igyekeztünk tanulóinkkal  kölcsönösen megismertetni a különböző nemzetek kultúráját, szellemiségét. Mivel iskolánk két tannyelvű, a magyar diákok a szerb kultúráról, a szerb tanulók pedig a magyar kultúráról szerzett ismereteiket mutatták be" - hangsúlyozta Hallai Zoltán iskolaigazgató.

A LEGJOBBAK KÖZÖTT


A Magyar Nemzeti Tanács ajánlására hét vajdasági iskola is bekerült az ország 61 legjobbnak ítélt iskolája közé
Hét vajdasági magyar általános iskola is bekerült az oktatási minisztérium által az ország 61 legjobbjának nyilvánított iskolája közé. Az értékelésnél több mindent figyelembe vettek, a többi között a záróvizsga eredményeit, a versenyeredményeket, az aktivitásokat, mint például különböző rendezvények szervezését, a beruházásokat, a pedagógusképzéseket, de az oktatási minisztérium körzeti igazgatóságainak és a nemzeti tanácsok – a magyar iskolák esetében a Magyar Nemzeti Tanács – ajánlásait is. Ezek terén kiemelkedően teljesített, így a legjobbak közé kerülhetett a szabadkai Széchenyi István, a csantavéri Hunyadi János, a kanizsai Jovan Jovanović Zmaj, a zentai Stevan Sremac, a bácskertesi József Attila, a muzslyai Szervó Mihály és a kishegyesi Ady Endre.
Az iskolák mindegyikében elmondták nekünk, hogy a minisztérium által kiírt bizonyos pályázatokon, mint például a DILS-program (ennek része például az inkluzív oktatással foglalkozó program is) bizonyos pályázatain előnyt élveznek majd, tulajdonképpen, ahogyan az iskolákat értesítő dokumentumból is kiderül, a DILS-programon belül majd egy külön pályázatot írnak ki ezeknek az iskoláknak. Az intézmények azt is hangsúlyozták, hogy a legjobbak közé tartozni motivációt és elkötelezettséget is jelent, hogy továbbra is ilyen színvonalon dolgozzanak.
A Magyar Nemzeti Tanácshoz decemberben érkezett az oktatási minisztériumtól az átirat, amelyben azt kérték, hogy hat iskolát jelöljenek a legjobb szerbiai iskolák listájára. Az MNT végül hét iskolát jelölt, és ezt az ajánlást el is fogadta a minisztérium.
– A minisztérium kérése volt, hogy olyan iskolákat ajánljunk, amelyek a formális oktatási tanórás kereten túl jelentős szabadidős tevékenységeket végeznek, illetve a különböző programjaikkal jelentős szerepet vállalnak a nemzeti közösség identitásának ápolásában. Mindamellett, hogy persze jó eredményeket tudnak felmutatni az oktatási tevékenységben is – mondta Joó Horti Lívia, az MNT Közoktatási Bizottságának elnöke. – Figyelembe vettük, hogy olyan iskolákat ajánljunk, ahol sok magyar gyerek van, és azt is, hogy ne csak a tömbből, hanem a szórványból is jelöljünk iskolákat. Szeretném, ha ez a lista bővülhetne, időről időre újabb jelölések is legyenek. Azt gondolom, hogy jó lenne ezeket az iskolákat külön pályázati keretben támogatni, ahogyan erről az értesítő szövegben is szó van. Ahhoz, hogy egy iskola jól tudjon működni, hatékony tudjon lenni, ahhoz azon túl, hogy jó pedagógusok kellenek, megfelelő felszereltség, eszközök is szükségesek. 
Tápai Renáta, Magyar Szó 2012.03.07-én

SZERBIA.VILÁGSZÍNVONAL


(MTI) - Hét vajdasági magyar általános iskola is felkerült a szerb oktatási minisztériumnak arra a listájára, amely az ország legjobb általános iskoláit sorolja fel.
A 61 nevet tartalmazó lista összeállításánál, a tanintézmények munkájának értékelésénél sok mindent figyelembe vettek: a diákok záróvizsgáinak eredményeit, a versenyeken felmutatott tudást, az iskolai tevékenységeket, rendezvények szervezését, a beruházásokat, a pedagógusképzést, de az oktatási minisztérium körzeti igazgatóságainak és a nemzeti tanácsoknak - a magyar iskolák esetében a Magyar Nemzeti Tanácsnak (MNT) - az ajánlásait is - írja szerdai számában az újvidéki Magyar Szó napilap. 
Kiemelkedően teljesített, így Szerbiában a legjobbak közé kerülhetett a szabadkai Széchenyi István, a csantavéri Hunyadi János, a kanizsai Jovan Jovanović Zmaj, a zentai Stevan Sremac, a bácskertesi József Attila, a kishegyesi Ady Endre és a muzslyai Szervó Mihály általános iskola.
"A minisztérium kérése volt, hogy olyan iskolákat ajánljunk, amelyek a formális oktatáson túlmenően jelentős szabadidős tevékenységet végeznek, illetve a különböző programjaikkal jelentős szerepet vállalnak a nemzeti közösség identitásának ápolásában. A jó oktatási eredményeken kívül figyelembe vettük, hogy olyan iskolákat ajánljunk, ahol sok magyar gyerek van, és azt is, hogy a szórványból is jelöljünk iskolákat" - nyilatkozta a Magyar Szónak Joó Horti Lívia, az MNT Közoktatási Bizottságának elnöke. 
Hallai Zoltán, a muzslyai Szervó Mihály általános iskola igazgatója az MTI belgrádi tudósítójának érdeklődésére elmondta: "Az elmúlt 7-8 évben iskolánk a különböző versenyeken hét tantárgyból is országos helyezést ért el. Másrészt tanulóink sokkal jobb teljesítményt értek el, mint amennyire a szülők végzettsége alapján számítani lehetett. Ez a kritérium tulajdonképpen egy adott iskola oktatási-nevelői munkáját minősíti" - mondta Hallai Zoltán iskolaigazgató.
 A muzslyai iskola részt vett az erőszakmentesség megteremtését célzó programban, és ebbe a munkába bevonták a tanárokat, a diákokat, a szülőket. "Az erőszakmentes iskola megteremtése folyamatos munkát jelent, műhelymunkákat szervezünk, foglalkozunk a gyerekek továbbképzésével. A tolerancia-napok keretében igyekeztünk tanulóinkkal kölcsönösen megismertetni a különböző nemzetek kultúráját, szellemiségét. Mivel iskolánk két tannyelvű, a magyar diákok a szerb kultúráról, a szerb tanulók pedig a magyar kultúráról szerzett ismereteiket mutatták be" - hangsúlyozta Hallai Zoltán iskolaigazgató.
forrás:webradio.hu

http://szerbia.vilagszinvonal.hu/news.php?extend.925

2012. március 6., kedd

2012. március 5., hétfő

ÓZ, A NAGY VARÁZSLÓ


Március 5-én iskolánk 3. és 4. osztályos diákjai a szabadkai Gyerekszínház előadásán, az Óz, a nagy varázslón vettek részt. 

2012. március 4., vasárnap

KÖZSÉGI MAGYAR- ÉS MATEKVERSENY


Március 4-én két községi versenyt is tartottunk iskolánkban. Az eredmények önmagukért beszélnek. A községi magyar verseny eredményei:
5. osztály: 
I. hely: Tóth Péter és Trombitás Zalán
II. hely: Benkó Ferenc
III. hely: Fejes Ádám
6. osztály: I. hely: Tóth Zalán
II. hely: Dudás Leila
III. hely: Bojko Andrej
7. osztály: I. hely: Burik Evelyna
II. hely: Szarka Áron - Bácsfeketehegy
III. hely: Kancsár Kinga
8. osztály: I. hely: Fárbás Anikó
II. hely: Rasztovác Henrietta és Tóth Lúcia
III. hely: Toldi Blanka

A községi matematika verseny eredményei:
4. osztály: I. hely: Toldi Emese
II. hely: Paróczi Orsolya
III. hely: Marija Radoičić, Perlaki Dominik - Bácsfeketehegy
5. osztály: I. hely: Tóth Péter (maximális pont!!!!!)
II. hely: Trombitás Zalán
III. hely: Ognjen Maretić - Lovćenac
6. osztály: I. hely: Krizsán Kíra, Kiss Antónió, Purucki Zoltán
II. hely: Tóth Zalán, Marić Jovana (Bácsfeketehegy), Sanja Vujinović (Bácsfeketehegy), Milica Čičarević (Lovćenac), Tanja Čelebić (Lovćenac)
7. osztály: I. hely: Čičarević Senka (Lovćenac)
II. hely: Burik Eveliyna
III. hely: Rózsa Viktor, Horváth Sándor, Mračević Anđela (Bácsfeketehegy)
8. osztály: I. hely: Miljković Zoran
II. hely: Fodor Mónika, Fárbás Anikó
III. hely: Rácz Ramóna, Roganović Aleksandra (Lovćenac)

2012. március 3., szombat

KÖZSÉGI KÉMIA VERSENY


Március 3-án a községi kémia versenyen a következő eredmények születtek:
7. osztály:
I.  hely: Papp Ágnes
II. hely: Kancsár Kinga
8 osztály:
I. hely:  Fárbás Anikó
II. hely: Nyírádi Léna
III. hely: Trombitás Orsolya

KISHEGYES: AZ ADY ENDRE ÁLTALÁNOS ISKOLA A LEGJOBBAK KÖZÖTT


Kishegyes: Az Ady Endre Általános Iskola a legjobbak között
A szerbiai tanintézmények közül minden évben megválasztják a legjobbakat. Ilyenkor az oktatási minisztérium véleménye mellett figyelembe veszik a diákoknak a záróvizsgákon és a különféle versenyeken elért eredményeiket, de a tanfelügyelők és a nemzeti tanácsok véleményét is kikérték. Ebben az évben hét magyar tannyelven működő vajdasági általános iskolát is beválasztottak Szerbia legjobb 62 tanintézménye közé. A bácskertesi József Attila, a muzslyai Szervó Mihály, a csantavéri Hunyadi János, a magyarkanizsai Jovan Jovanović Zmaj, a zentai Stevan Sremac, valamint a szabadkai Széchenyi István Általános Iskola mellett a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskola is ott van a legjobbak társaságában. A hivatalos „eredményhirdetésre” március 1-én, egy nemzetközi konferencia keretében került sor, amelyet a belgrádi Sava Központban tartottak meg, és amelyen jelen voltak az EU és a Világbank képviselői is. 
Molnár Márta, a kishegyesi iskola igazgatónője elmondta, jó érzés volt, mikor a kishegyesieknek tapsoltak Belgrádban:
- Ahhoz, hogy egy iskola a legjobbak között legyen, nem feltétel, hogy maximális legyen a felszereltség, de mindenképpen kell lennie valami plusz értéknek, amit csak az összetartó és fáradtságot nem kímélő közösségek tudnak megvalósítani a jövő nemzedékének oktatása és nevelése területén. Az, hogy a közel kétezer szerbiai általános iskola között a kishegyesi a legjobbak egyike, sok mindennek köszönhető. Ez nem csak a tanárok, de a gyerekek, a szülők, az önkormányzat, a helyi közösség, a helyi intézmények és civil szervezetek közös sikere. A Vöröskereszt helyi szervezete, a Könyvtár, a Művelődési Egyesület, a sportszervezetek, az Ifjúsági Iroda, a Községi Fejlesztési Társulás, a Női Fórum, a Nagycsaládos Egyesület és más szervezetek is folyamatosan együttműködnek az iskolával, különböző közös programok megszervezésében. Az önkormányzat és a minisztérium támogatásával a roma gyerekek felzárkóztatási és beiskolázási programja, valamint az inkluzív oktatási program is sikeresen megvalósul. Kishegyes több testvértelepülése, Békésszentandrás, Magyarkelebia, Örkény, Budapest XVI. kerülete és Isaszeg különböző módon segíti az iskolát, mind adományokkal, mind a diákok vendéglátásával, vagy a tanárok továbbképzésének segítésével. Amikor megtudtuk, hogy iskolánk a legjobbak között van, az egyik tanárkolléga megjegyezte: tudunk mi ennél többet is! Talán ez is a siker titka, hogy mindig többre kell törekedni – mondta az igazgatónő. 

Tóth Péter

2012. március 2., péntek

NYELVTANULÁS GYAKORLÁSSAL

ISKOLÁNK ADOTT HELYSZÍNT A TANFOLYAMNAK
Másodszor szervezte meg a kishegyesi Ifjúsági Iroda a szerb nyelvtanfolyamot kezdők és haladók számára. Elsősorban olyan munkanélküli vagy már alkalmazásban levő fiatalokra számítottak, akik a könnyebb kommunikáció érdekében szerették volna fejleszteni nyelvi tudásukat.
– Húszan jelentkeztek, és bár néhányan elálltak szándékuktól, jelenleg is húszan vannak, mert később is csatlakoztak újabb tanulni vágyók. Február elején szerettük volna megindítani a tanfolyamot, de az időjárás miatt halasztanunk kellett. Két csoportban folyik az oktatás, külön csoportba kerültek a kezdők, és külön a haladók. Így sokkal hatékonyabb lehet a munka. Az órák első felében a hallgatók grammatikát tanulnak, a második részben pedig újságot olvasnak, fordítanak, gyakorolják a nyelvet. Van olyan fiatal is, aki tavaly részt vett az első tanfolyamunkon, és most újra jelentkezett, mert úgy ítélte meg, hogy nagyon hasznos volt a tanfolyamon végzett gyakorlás – tudtuk meg Sándor Istvántól, az iroda koordinátorától.
A tanfolyam két hónapig tart, s mint a koordinátor mondja, két hónap alatt „helyre tudják tenni” a végződéseket, s ha tökéletesen nem is fognak még beszélni, bátrabban szólalnak majd meg. Az iroda a Tartományi Oktatási, Közigazgatási és Nemzeti Közösségi Titkárság pályázatán nyerte a tanfolyam költségeit, s a hatékonyságát bizonyítja majd az a teszt, amelyet a tanfolyam végén töltenek ki a hallgatók – mivel a kezdetkor is tesztelték a tanulók tudását.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...