"Amikor azt gondolod, hogy minden lehetőséget kimerítettél, még mindig van legalább egy..." (Thomas Alve Edison)

2012. november 7., szerda

LUCA MAMI TANÁCSAI - DISZLEXIA

Juhász Lúcia szintén diákunk volt. Rábukkantam a blogjára, ami sok aktuális kérdést boncolgat a serdülőkorral kapcsolatban. Érdemes olvasni: http://lucamamitanacsai.blogspot.com Mai bejegyzésében a diszlexiáról, diszgráfiáról, diszkalkuliáról ír:

Egyik kedves olvasóm kérésére írok nektek most ezekről a témákról, mégpedig az olvasási-, írás-, és számolási részképesség csökkenéséről. Mivel tavaly volt szerencsém választható tantárgy keretében logopédiát tanulni, ezért tanultam a témáról, így nem idegen számomra a fent említett zavarok.
Az ember miután meglátja a napvilágot, fokozatosan alakul ki a beszédkészsége. Ennek kialakulásához több tényező jelenlétére van szükség, ezek pedig:
- ép idegrendszer,
- ép beszédszervek,
- ép hallás,
- az ép látást pedig zárójelben jegyezném meg, mivel nem alapfeltétel, de elősegítője a beszéd kialakulásának. 
A beszédértés azért jelenik meg hamarabb, mert már az anyaméhben kialakul, hiszen a magzat hallja mindazokat a rezgéseket, interakciókat, hangokat, melyek az anya környezetében voltak, a kilenc hónapnyi "vakáció" során. És ezért is van az, hogy a csecsemő megismeri édesanyja hangját. Miután megszületik az újszülött, folyamatos interakcióba kerül, hangokat hall, az emberek beszélnek hozzá, és a körülötte lévő emberekkel, és itt a lényeg, hogy beszélnek hozzá. A legnagyobb hiba, amit a szülők elkövetnek gyerekeikkel, az, ha leültetik a tv-elé, és órákat azt nézi a gyerek, mert ugyan onnan is hall hangokat, de a tévé nem fog visszabeszélni, így nem kap megerősítést a gyermek, ergo nem tanulja meg, hogyan válaszoljon és reagáljon egyes helyzetekben. A világ összes pontján élő csecsemő ugyanazokat a hangokat kezdi el képezni, és a szülő megerősítése alapján fognak kialakulni a saját anyanyelvéhez szükséges hangok, a többi hang pedig, amikre nincs szükségünk, kiesnek. Ezért nagyon fontos, ha a csecsemő elkezd gagyogni, az édesanyja (illetve aki vele van) visszaismételje a helyes hangokat. A tv nem fogja ezt megtenni. 

Diszlexia:

Ez az olvasási részképesség csökkenése. 
Okai:
1.                 Öröklődés,
2.                 Idegrendszer tökéletlen érése, oxigénhiányos állapot,
3.                 Beszédfejlődési probléma (pl.: pöszeség, megkésett beszédfejlődés után, vagy szegényes szókincsű gyerekeknél stb.)
4.                 Hallás romlás (ha nem jól hallja, nem is tudja jól leírni, majd helytelenül olvassa vissza)
5.                 Látás (mikro kettős látás, általában azokat a betűket látják nehezen és keverik össze, amik csak kicsit különböznek egymástól, pl.: ú=ű, ó=ő, h=k, h=n --> ugye látjuk, hogy ezek a betűk csak egy egy vonalkában, vagy ékezetben térnek el.)
6.                 Rossz olvasás-tanítási módszer (igen, itt lehet szidni az iskolát :P , az a lényege, hogy a legtöbb iskolában az ABC szerint tanítják sorba a betűket, ami az előző példa alapján nem jó, hiszen ugye az: ó=ő, ú=ű, i=í stb. betűk egymás után következnek, és ezeket a legkönnyebb összecserélni.)
7.                 Dominancia zavar (ennek az a lényege, hogy szükségünk van dominanciára, hogy el tudjuk olvasni az ól=ló párost, ha nincs dominancia, vagy valamilyen zavara van, akkor elveszik a tükörkép, és mindkét oldalon ugyanazt a szavat látja, pl. az egyenlőségjel mindkét oldalán "ól" szavat olvassa, és a "ló"-t nem látja. A dominancia zavarhoz tartozik még, és ezt érdekesnek tartom megemlíteni, hogy attól függően, hogy melyik a domináns szemünk, olyan kezesek leszünk. Ha valakinek a bal szeme a domináns, bal kezes lesz, ha a jobb, akkor jobb kezével fog nyúlni a tárgyak után. Ha a szülő ezt szándékosan megcseréli, mert úgy gondolja, hogy nem szeretné, ha a gyereke bal kezes legyen pl, akkor is ki fog alakulni a dominancia zavar, így ezeknél a gyerekeknél nagyon gyakoriak a disz-es zavarok.)

Tünetei:
1.                 Betűtévesztés: ilyen lehet a betűkihagyás általában mássalhangzók torlódásánál, (pl.: zöld helyett "ződ"); betűtoldás (többet mond mint ami valóban le van írva); betű csere (akusztikus hasonlóságon alapuló betűknél, pl.: volt=folt). Gyakran előfordul még az a hiba is (hogy még egy kicsit ellenem hangoljam a tanítókat), hogy a "p" betűt úgy tanítják, hogy kiejtése szerint "pé"-nek mondja a tanító, így a gyerek a későbbiekben a "pék" szót úgy fogja leírni, hogy "pk", hiszen a tanító úgy tanította, hogy az első betű a "pééé..", és így szépen összevonja. 
2.                 Értelmezési hiba (ami nincs a szókincsében, nem tudja értelmezni. Ezért kell minél többet olvasni a gyereknek, amíg önmaga meg nem tanul olvasni.)
3.                 Fejletlen szókincs (relációs szókincsre vonatkoztatva: alatt, fölött, mellett stb.)
4.                 Magatartásbeli tünetek (ha nagyok az elvárások az irányába, akkor szorongani fog)
5.                 Aritmia (a magyar nyelv gyönyörei: a szótagolás a ritmushoz kapcsolódik)
6.                 Testséma zavar (először ismernie kell, hogy melyik testrésze hol van, pl.: tudja megmutatni hol az orra)
7.                 Motoros zavar (az agyfélekéket összekötő pályák a mozgással fejlődnek, és vastagodnak, ezért fontos a mászás kialakulása csecsemő korban, ha ez nem volt jelen, akkor a mozgás zavaron kívül más agyi pályák kialakulása is gyengébb lesz)
8.                 Dominancia zavar (lsd. előző felsorolás) (5 éves korig normális, ha ez után is fennáll, akkor beszélünk zavarról)
9.                 Tér-idő koordinációs zavar (mikor van reggel, este, tegnap-holnap stb)
10.             Emlékezet (egy iskolás gyereknek 4-5 dolgot meg kell tudnia jegyeznie egyszerre, ez a tollbamondás alapja, lehet akusztikus /hallási/, vizuális /látási/, és taktilis/tapintási/ emlékezet.) 
A terápia hosszan tartó, 2-3 évig is eltart, először a motorikát, majd a látást és a hallást próbálják fejleszteni, és ezek együttes jó működésére van szükség.
Remélem, hogy most senki nem fog odaszaladni anyukához, hogy anyu tuti azért vagyok diszlexiás, mert nem meséltél nekem eleget, ez azért nem ilyen egyszerű, több tényező kell hozzá, és a tanítónéniknek sem kell nekirontani holnap reggel a suliban, hogy nem tanította rendesen a betűket, hiszen a betű tanítást nem a tanítónő saját magától találta ki, hogy így kell tanítani, hanem így van előlátva, persze ezen a módszeren mostanra igyekeznek változtatni a legtöbb helyen.
A másik két témába most nem kezdenék bele, mert nem akarok unalmas regényeket írni, még a végén meguntok. ;) Szóval legközelebb várlak Benneteket a diszgráfia és diszkalkulia témakörökkel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...